Hej!
Jag är förvirrad kring det faktum att Ikea propsar, via sina skyltar, att man måste köpa till ojordad kronkontakt när jag köpte lampan nedan.
Jag köpte alltså häromdagen två ex. av taklampan Barometer (med 5 halogenlampor på rad) till vår nyinflyttade lägenhet och eftersom det stod på skyltarna att man var tvungen att köpa till ojordad kronkontakt så gjorde jag det.
Men väl hemma så skruvar jag upp lampan enligt manualen. Ingen ojordad kronkontakt nämns/visas i manualen och Barometer lyser och funkar kanon efter att jag monterat enligt ritningen.
Jag blir förvirrad kring Ikeas påminnelse om att man måste köpa egen ojordad kronkontakt till lampan...? Det är ju bara 10 kr /styck, så ingen big business, mer så att jag undrar om jag gjort något fel i installationen.
Varför det undrar jag få? Och hur ska kronkontakten monteras?? Den visas ju inte i manualen...?
Förvirrad. Bifogar bild på dels den ojordade kronkontakten och dels en av Barometerna, som precis som den andra sitter i taket nu.
 
  • kronkontakt ojordad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • barometer.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ikea har nog tänkt att du har ett jordat lamputtag i taket! Hur har du anslutit "taket" mot lampan? med sockerbit tråd mot tråd eller mot ett takuttag?och i så fall satt det någon lampkontakt färdig på lampan?
Ett möjligt scenario är följande: Lampan är dubbelisolerad, märkt med en fyrkant inni en annan fyrkant, dvs behöver ingen jord. Nya hus levereras med jordade taklamputtag, för att slippa detta monteras ojordad lampsladd som ansluts till lampan före montering i tak! Gamla hus har ofta två trådar ur taked, dessa två har du anslutit till de två sockerbitarna i lampan å då behövs inte lampkontakt!
 
Andrijevski skrev:
Förvirrad. Bifogar bild på dels den ojordade kronkontakten och dels en av Barometerna, som precis som den andra sitter i taket nu.
Det är ingen kronkontakt. Kronkontakt har tre stift. Den du visar är en ojordad lampkontakt, ingenting annat.

En kronkontakt kan INTE anslutas till ett jordat uttag.
 
Vissa taklampor hängs upp på en krok i taket och pluggas in med lampkontakt i ett lamputtag i taket.
Andra lampor skruvas fast i taket och sladden som kommer ut ur taket skruvas fast på anslutningar i lampan.

IKEAs lampor säljs utan stickpropp/lampkontakt, så om man har lamputtag i taket (istället för utstickande sladdar) så måste man köpa till en sladdstump och stickproppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.