Hej!

Vi har på vår tomt ett antal jättestora bokar. De är troligtvis ca 80 år då de är planterade efter tomtgränsen och huset byggdes ungefär då... Det verkar som de är beskurna nån gång i tiden för träden delar sig i ett antal grenar ca tre meter upp men efter det har de fått växa okontrollerat. Idag uppskattar jag dem till att vara mellan 20 och 30 meter höga.
Vi skulle väldigt gärna vilja ha kvar träden men "korta" dem en 15-20 meter och minska storleken på kronan för att släppa in lite sol och slippa lite löv... (Det blir ofantliga mängder löv varje höst).
Det jag undrar nu är om det överhuvudtaget är möjligt att "förminska" dessa träd?
När bör man göra det isåfall och är det någon som har enn uppfattning om vad det kostar skulle jag bli oerhört tacksam...
 
Menar du verkligen att du vill beskära träden så kraftigt att de uppnår endast fem till tio meters höjd?! Detta är isåfall inte att kronbeskära träden, utan att stympa dem...

Av din beskrivning gissar jag att träden tidigare blivit regelbundet hamlade. Isåfall kan det tänkas att bokarna från början blivit planterade med mindre mellanrum än om man tänkt sig släppa upp trädkronorna till full naturlig höjd.

Hur breda är träden? Och hur tätt står de? Om trädkronorna växer in i varandra kan en gallring vara mer befogad än kronreduktion.
 
Tack för ditt svar! Måste erkänna att uppskatta höjden på träd inte är min starka sida... Kan tänka mig att träden är runt en 40 meter höga. Jag skulle vilja ha ner dem till en 15 meter.
Träden står med 5-6 meters mellanrum och koronorna växer in lite i varandra, även om de mest verkar växa uppåt...
 
Alla träd anpassar sig - mer eller mindre - efter omgivande konkurrens. Följaktligen växer kronorna uppåt om det blir för trångt mot sidorna.

Fullvuxna bokar ska inte stå närmare varandra än cc 10 meter. Därför kan du med gott samveta gallra bort vartannat träd. Resterande bokar kan du därefter låta kronreducera om sakkunniga på plats finner det motiverat. Men jag skulle tro att det räcker med en rejäl beskärning.

Du skriver att träden "troligtvis" är 80 år gamla, baserat på byggnadens ålder. Jag skulle ta denna uppgift med en allvarsam nypa salt. Om det är svårt att bedöma gamla träds höj är det tusan så mycket svårare att bedömma deras ålder. När ni får tillfälle att "räkna årsringar" kanske det visar sig att träden är betydligt äldre än befintlig bebyggelse. Isåfall bör ni fundera på återväxt; planera för nästa generation trädrad.
 
Jag hade tagit ut en erfaren arborist att titta på era bokträd innan ni gör något själva!
Men som billy_baver skriver, så hade jag också tagit ner "vartannat" träd istället för kronbeskära alla!

Bor du i skåne, kan jag rekommendera en bra arborist åt er!

Mvh
Thomas
 
Ni kan också anlita en erfaren bäver ... ;)

(OBS! självironi)
 
Tack för svaren, har haft hit två arborister här idag och kollat på dem och båda säger att de kan beskäras i och med att de en gång i tiden gjorts det.
Fick ett pris på 2500/träd från den ena och väntar på vad den andra säger.
Tycker själv inte att det låter så mycket... Är det någon här som har kolla på om det är rimligt?
 
Om du har många träd kan det löna sig att efterfråga timpris och löpande räkning.
 
Det är åtta st träd som skall beskäras till en totalkostnad på 21000. Då ingår även bortforsling av allt ris.
Vad han sa så var det framförallt lastbilen som kostade.
 
Priset låter inte orimligt för fast åtagande. Sannolikt kommer du billigare undan om arboristen får jobba på löpande räkning med det som han behärskar BÄST. I övrigt funkar han bara som mellanhand. Du kan säkert spara ännu mer genom att själv avtala åkeri för container och transport av ris.

Börja med att efterfråga löpande pris exklusive transport!
 
Om det är grova grenar blir det finfint bränsle, klyv upp, elda eller sälj vetja
mac
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.