Undrar om det är någon här som tänkt bygga på Kronanbacken och om någon fått tilldelat tomt. Vill själv bygga men står tyvärr rätt långt bak i tomtkön:(
 
Vi har byggt på Östra Kronan för ett par år sen.
Det är mycket luft i tomtkön, även om du har 200 framför dig är det inte alls osannolikt att du blir tilldelad en tomt eller återbudstomt.
Många tror att dom vill bygga hus, tills dom verkligen börjar räkna på vad det kommer att kosta. Då hoppar dom av.

Har ni som vill bygga på Kronanbacken blivit upplysta om genomfartsleden som kummunen ska dra rakt genom Kronanbacken? Om inte så kan jag tala om att det ska byggas en genomfartsled som förbinder hertsön med bensbyvägen. Enligt kommunens egna beräkningar kommer den ta 4000 bilar/dygn. Tre bilar i minuten... Men eftersom det är mycket mindre trafik på natten blir det mycket mer dagtid.

Kommunen väntar tills ni har skrivit på kontraktet och kommer under tiden med lugnande besked: "den kanske inte blir av" "det blir inte så mycket trafik" "Vi ska vidta åtgärder för att minimera störningar". Sen byggs genomfartsleden. Gatuchefen var behård på detta när vi hade ett protestmöte om detta för ca 2 år sen, så att den kommer att byggas är ställt utom alla tvivel.

Obegripligt hur man kan bygga en genomfartled rakt genom nya villa områden? Buller, nedskräpning, avgaser, förstörd närmiljö, fara för barnen.

Fundera på det också, och upplys andra eventuella byggare så alla är medvetna om det. Det är mina tips.
 
Om jag skulle bygga på Kronanbacken skulle jag välja tomt uppe vid Lv7 gamla långhållsskjutbana. Så nära vägen mot Ö Kronan som möjligt. Relativt tort och så långt från genomfartsleden som möjligt. Däremot ner mot bensbyvägen...fuktigt mark och stora trafikleder... jag skulle avstå.

Det är lätt att förledas att tro att avstånden är stora när man tittar på plankartor. Men i verkligheten kan man hamna ett stenkast från en stor väg. Som referens kan jag nämna att man hör trafiken svagt från bensbyvägen från Ö Kronan, 1 km bort. Hur ska det låta på säg 100m håll eller 20m? Speciellt efter att all skog huggits bort? Räkna med att alla träd inom planområdet kommer att huggas ned.

Man kan nog få en bra uppfattning trafikstörningarna om man ställer sig vid korsningen bensbyvägen/excercisvägen kl 17:00 ovanför Lulsundet och lyssnar.

Se det som tips iall välmening även om det kan låta negativt. Det är lätt hänt att man hamnar i funderingar om planlösningar och kakelfärger när det finns större saker att ta ställning till först.
 
Tack så mycket för dina synpunkter:). Är medveten om genomfartsleden som ska byggas och har inte valt tomter i närheten av den. Men som sagt, jag har väl ca 250 före mej i kön så det är inte ens säkert att det blir något nybygge. Tycker väl inte att själva planeringen av Kronanbacken är den bästa men vad gör man då det råder tomtbrist.
 
Fortfarande ingen här som hört något från kommunen om tilldelning av tomterna?

Mmange: Du bör ju ha väldigt goda förutsättningar att få en tomt om du "bara" har 250 personer före dig i kön, jag tror nämligen att det är mycket luft i den främre delen av kön.

ChickHick: Jo, vägen är en stor nackdel, jag förstår inte varför den ska dras direkt i anslutning till bostadsområdena.
 
När vi byggde fick man rangordna de tomter man var intresserad av, sen fördelades tomterna efter plats i tomtkön. Problemet var att det var ett halvår mellan första beskedet om att man fått tomt och tills den skulle formellt skrivas på och betalas.

Följden blev att en del tackade ja till sin tomt initialt men hoppade av efter ett tag. Då uppstår en "hela havet stormar" situation där många tomter skall bytas mellan sådana som hellre ville ha de i vissa fall bra tomterna som återlämnades.

Jag tror det blev svårt/omöjligt för kommunen att sköta detta på helt rättvist sätt. Så jag tror det var de som stod väldigt långt bak i kön som fick bättre tomter än dom som stått länge i kö och tackat jag till en tomt iförsta läget.

Mitt råd är därför, teckna er _bara_ för de absolut bästa tomterna, dvs de som ni känner er helt säkra på att ni vill bygga på. Att bygga hus är så dyrt och så förenat med höga kostnader att man inte bör ta lätt på själva tomten.

Det är förvånansvärt dyrt att bygga hus. Det kostar 400-500 kSEK i tomtkostnader och diverse avgifter. Lägg på 1,5-2,5 MSEK för hus och garage. Det är inte ens högt räknat. Det går naturligvis att komma billigare undan om man är snickare och gör mycket själv. Dessutom är det väldigt mycket jobb att bygga hus även om man köper det "nyckelfärdigt".
 
Knappt 200 sökande på tomterna enligt artikel i Kuriren, jag trodde att det skulle vara fler som sökte...
 
Har fått tomt 1:105 873kvm verkar vara ett bra läge mellan grusvägen och skjutbanan :D
 
Vi har stått 4,5 år i kö
 
Vi fick tomt 1:102. Har inte kartan framför mej men borde ju vara rätt nära 105:an.
 
Vi har också fått besked av kommunen. Ska bli spännande att se vad priset på tomterna landar på...
 
Hej granne på 1:102
 
Vad har ni tänkt bygga 1 lr 1 1/5 plans hus?på 1:102
Vi bygger nog ett enplans. på1:105
 
Lite komiskt att tomterna var bredvid varandra:). Det lutar nog mest åt ett tvåplanshus. Vi ska väl börja planera lite mera seriöst nu då man vet att man har en tomt att bygga på. Har ni hittat någon intressant husleverantör eller ska ni bygga själva?
 
Genomfartsleden mot hertsön och lerbäcken lär väl bli av nu.:(
Man får väl höra om denna på onsdag på mötet.
tur man fick tomt mot andra sidan:).
lutar åt ett skidstahus......mmange
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.