Jag ska montera krokar till hängrännor på ett litet verandatak. Plåtslagaren tillverkade krokarna med information om att de skulle fästas på bärläkten, men han gjorde dem väldigt korta så att de sitter alldeles under nederkant på takpannan. "Så här gör man i 95% av alla fallen" sa plåtis.
Jag har fått för mig att vatten som rinner på underlagspappen och ev takfotsplåt ska också rinna ner i hängrännan.
Finns här någon på forumet som har kunskap om hur det ska vara. Inte så att jag tror att plåtis har fel, men han har kanske böjt krokarna fel.....
/S
 
Hej!

Finns olika skolor om hur rännkrokar ska monteras.

Själv monterar jag vanligtvis på samma sätt som din plåtslagare rekommenderade. Anledningen till det är att rännan kommer närmare takbeläggningen, vilket gör att det minskar risken för stänk mot takfotsbräda, att rännan hamnar för långt ned; med risken för att vattnet rinner över rännan vid kraftigt regnfall. Ev. kan det även skvätta över när det blåser lite kraftigare. Sen tycker jag helt enkelt att det ser bättre ut.

Andra monterar rännan längre ner just för att fånga upp den lilla mängd vatten som har runnit ned till underlagspappen. Med betoning på liten mängd - annars är något fel!

Oavsett monteringsätt förespråkar jag montering av takfotsplåt vilket bland annat minskar stänket mot takfotsbrädan.
 
jo, jag håller med om att det normalt inte ska rinna något vatten på underlagspappen.
Jag såg en monteringsanvisning på nätet där man använder takfotsplåt och då var rännan monterad så att ev vatten från takfotsplåten också rann ner i rännan.
 
Man kan göra så också men finns nackdelar med det också som Chang-Yoon sa. Finns ingen regel på om kroken ska sitta på bärläkten, råspont, träkil eller på brädet alla sätten är godkända. Men jag gör jämt som din plåtslagare har gjort.
 
  • Gilla
Sangris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.