Hej,

Har en inglasad balkong där jag gärna skulle vilja hänga upp två hängstolar.

Föreningen har godkänt att jag får borra 6cm upp i taket, som är av betong. Men vad för plugg/skruv finns det som man kan fästa på den lilla ytan som ändå håller för en ca 75-80kg?

Eller är det bara att glömma?
 
Någon form av expanderbult kanske?
 
Ja, en vanlig expander för betong sitter .
expanderbult-4.png
 
Skulle nog gärna vilja ha en liten platta med 2-4 fästpunkter som kroken sen sitter i, allt beroende på hur friskt taket är.
 
M
expanderbult med M10-gänga monterad korrekt tycker jag känns som ett säkert val. Sedan kan man skruva på en ögla med invändig gänga och en låsmutter för säkerhets skull.
 
  • Gilla
PaulineVingen
  • Laddar…
En snabb googling ger att du inte är den förste att stöta på detta.

Det finns, som GK100 föreslår, lite olika varianter av fästen.
Även fjädrar som dämpar "rycket" finns:

hangstol1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hangstol2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hangstol3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hangstol4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En ensam expanderbult håller säkert, men det vill till att den blir helt korrekt monterad.
Med något slags fäste som ovan, fördelas lasten på ett behagligt sätt. (y)

Vad säger hängstolsförsäljaren?
 
  • Gilla
PaulineVingen och 1 till
  • Laddar…
M
Mycket bättre, tack hnurre!
 
Tack för alla fantastiska svar!

En platt med 4 expanderbultar känns ju stabilt och tryckt. Vart kan man köpa en sån? Googlat lite men inte hittat något.

Några konstigheter med att sätta upp det själv eller bör man ta hjälp?
 
Just den understa bilden, och också det montage som verkar vettigast, finns hos någon som heter Sportime – här:

Sportime

Den var rätt dyr tyckte jag, 838 bopp - men den gör ju jobbet, och man ska ju bara göra det en gång. Borde gå att hitta något mer prisvärt kanske?

Själv eller inte? Jag är väl i underkant på normalhändig, kanske 4,5 på en tioskala (där 10 är sådana som glatt snickrar egna möbler och talar om olika schellacksorter...) – jag hade gjort det själv.

Berätta hur det går.
 
  • Gilla
belrain
  • Laddar…
M
Eller åk till närmaste smed och beställ, har du tur så grejas de till medans du åker ett par ärenden och har precis så många hål för expanderbultar som du vill ha. Dock får du nog lacka dem själv.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.