Ny fråga: jag önskar en ledstång som är krökt på samma sätt som vagnstycket (i höjdled alltså, om man ser trappen det gäller från sidan så ser vagnstycket ut som ett liggande och kraftigt uträtat S), den ska vara gjord av rundstav. Går detta att få till själv på något vettigt vis, alternativt finns det någon som gör dylikt för pengar?

(Trappen innehåller alltså två 90-graderssvängar, i den första svängen räknat nedifrån så kan jag tänka mig att det är två separata ledstänger eller att de knyts ihop med en 90-graders böj, den övre svängen blir ingen sväng för ledstången utan den tar slut där, den övre våningen blir ett öppet rum och där kommer det att vara en balustrad som förhindrar folk från att falla ned.)
 
vore nog lättare att förstå om du la ut några bilder på trappan från sidan osv...
Eti..
 
För många, många år sedan så anlitades en duktig snickare att tillverka en rund ledstång till mitt föräldrahem, själva trappen var U-formad. Jag fick ett formulär av snickaren att fylla i med (nu minns jag inte riktigt vad, men troligen) antalet trappsteg, vägglängder och jag antar höjden mellan de två planen. Jag monterade själv ledstången och det var inga problem.
Kanske en trapptillverkare kan hjälpa dig.
 
cecar33 skrev:
Du kan börja fråga här kanske [länk]
Faktiskt har jag fått kontakt med just dem, en Yngve Svensson. Han kanske fixar det där åt mig, det verkar lovande.
 
Hej PärW,

Jag snickrar en del på min fritid och jag har gjort mina egna ledstänger enligt formen på vagnstycken. Utan att veta om du har maskiner eller är händig, så skulle jag vilja säga att göra en egen ledstång inte tillhör dom svåra projekten. Jag har gjort mina ledstänger i torr furu som jag sedan målat i vitt. För att få till själva böjningen på ledstången kopierade jag vagnstyckets profil 1:1 till en mfd skiva (stor skiva +passare med penna). Sedan sågade jag ut själva profilen plus tjockleken på ledstången. Då får du stången sedd från sidan - en mall i mdf. Jag limmade sedan ett antal raka furubitar tillsammans (e.g. många där det det böjer mycket). Sedan fixerade jag mallen till det limmade trästycket och fräste (alt. såga) enligt mallen. Sedan får du planhyvla den, slipa samt fräsa profil på ovan och undersidan. Kanske overkill? Funkade för mig...

Fredrik
 
Hej Fredrik, tack för inblicken. Jag övervägde en metod en stund men lade dock ned det då det lät lite för jobbigt och skulle bli svårt att göra en helt rund ledstång. Den gick iallafall ut på att först klyva träremsor med bredd som ledstången och så tunna att de går att böja mot vangstycket. Sedan skruva fast flera mothåll på väggen strax ovanför vangstycket, stryka lim på alla remsorna och lägga dem i en hög ovanpå vangstycket och sedan pressa ihop dem genom att slå in kilar under mothållen. Jag tror att det skulle kunna hålla formen när det torkat. Men hur man sedan skulle få till det runt gick jag bet på, det är klart man kunde ha nöjt sig med att hyvla den slät på sidorna och sedan fräst runda kanter men som en rundstav skulle det inte ha blivit.
 
Kan tipsa om Dala Ledstång (http://www.dalaledstang.se/) som vi använde för att få till en ledstång i vårt trettiotalshus. Blev cirka hälften så dyrt som den lokala snickerifirman ville ha för en oljad björkstång med mässingsfästen.

De har ett formulär man fyller i med mått på vagnstycket och sedan kommer de hem tre delar som man själv fäster upp - mycket enkelt.
 
Tack för det, badtastex, Herrljunga vill ha ca 4600 inkl frakt för en 5,3 m ledstång av obehandlad furu med alla beslag som krävs och rätt krökningar, ingen aning om det är ett bra eller dåligt pris (för mig alltså...). Fick höra idag att det finns ett ställe i Roknäs (i Pitetrakten rel lokalt alltså) ska kolla med dem också. De kan säkert kröka där också...:)
 
Priset från Herrljunga låter ganska rimligt. Fick betala strax under 5000 från Dala med alla beslag och ytbehandling inkluderat. Stången blev enligt offerten 6,5m. Leveranstiden var strax under tre veckor och den passade helt perfekt - trots att jag själv mätt. ;)

Åkte på att skaffa en 2 meters rätskiva till mätningen men den har varit användbar till annat senare...
 
Bara som en brasklapp, inte att du absolut skall göra själv. Man kan göra själv om man har tiden. De flesta som tillverkar krökta ledstänger gör dem inte skiktlimmade eller ångade. De flesta skär ut stången ur rakt material, vilket kanske oftast fungerar. Tycker bara att det blir snyggast om fibrerna följer svängarna i stången.

Kolla in denna antika tråd. Lite jobb var det men otroligt kul: http://www.byggahus.se/forum/mobels...t-och-format-efter-vangstycke.html#post735618
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.