Vinterns snömängder har gått hårt åt mina (och grannarnas) hängrännor. Den tunga snön formades till is närmast betongpannorna och sedan gled hela snö-schoket långsamt ner för att så småningom släppa helt från taket med ett brak. I samband med detta planades byglarna till hängrännorna ut, så att vattnet inte längre stannar i rännorna. Frågan är om det finns något listigt verktyg för att på plats kröka tillbaka byglarna och rännorna till dess avsedda form?

Jag har både rännor och byglar i koppar och byglarna är dessvärre infrästa ovanifrån i takpanelen men under takfotsplåten och takpappen, så det går inte demontera dem.

Jag antar att det inte finns något färdigt verktyg att köpa men hoppas att någon med samma problem uppfunnit något listigt.

Pen
 
Det finns rännekroksriktare ( det riktiga namnet kan jag inte) att köpa. Vår är köpt på Lindab. Var man som privatperson man köpa har jag ingen aning om.

Edit: Googlade och hittade här: http://www.alingplatmaskiner.se/html/ovriga_verktyg.html
hette tydligen [SIZE=-1]rännkroksriktare[/SIZE]
 
Redigerat:
Tack för svaret.

Ja, det finns en tång på Lindabs hemsida. Lite svårt att avgöra exakt hur den fungerar, men helt klart måste hängrännan först monteras bort - men det får jag ju göra i värsta fall. Frågan är om man sedan kommer åt trots att "kroken" är monterad. Använde du din tång när kroken var på plats?

Pen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.