Ett väldigt tuggande om bygglov för altaner! Vill regering samla poäng inför ett nyval eller vad?

Det är ju så att kanske 95% av alla altaner "alltid" har kunnat byggas utan bygglov.
Bara de med golv högre än 1,2 - 1,5 meter har behövt en ansökan.
Och hur många med dagens hus bygger så?
Visst, ett fåtal med mycket kuperad mark kanske.

PS
Med "tuggande" menade jag naturligtvis inte här på Bygga Hus, utan regeringens tafatta försök att vinna popularitet, och t.ex. Aftonbladets tragglande.
Tror de att de skall kunna nå Birgit Friggebos stjärnstatus? Glöm det!
 
Redigerat:
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
R
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ett väldigt tuggande om bygglov för altaner! Vill regering samla poäng inför ett nyval eller vad?

Det är ju så att kanske 95% av alla altaner "alltid" har kunnat byggas utan bygglov.
Bara de med golv högre än 1,2 - 1,5 meter har behövt en ansökan.
Och hur många med dagens hus bygger så?
Visst, ett fåtal med mycket kuperad mark kanske.
Väldigt vanligt i sthlm o gbg skärgård och då ofta kåkar som ligger på berg.

Behovet från varberg till båstad är nog inte så stort, det skulle isåfall vara steninge.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ett väldigt tuggande om bygglov för altaner! Vill regering samla poäng inför ett nyval eller vad?

Det är ju så att kanske 95% av alla altaner "alltid" har kunnat byggas utan bygglov.
Bara de med golv högre än 1,2 - 1,5 meter har behövt en ansökan.
Och hur många med dagens hus bygger så?
Visst, ett fåtal med mycket kuperad mark kanske.
Jag får bara bygga 15 kvm altan enligt detaljplanen. Om jag tolkar förslaget rätt så skulle jag få bygga större givet att den ligger inom 3,6 meter från huset, inte är högre än 1,8 meter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter (2 meter i vårt fall). Så det blir enorm skillnad för alla i vårt område.
 
  • Gilla
RapidSledge
  • Laddar…
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Jag får bara bygga 15 kvm altan enligt detaljplanen
Jag undrar verkligen om detaljplanen kan förbjuda dig att bygga ett trädäck i eller strax över marknivå!
 
R RapidSledge skrev:
Väldigt vanligt i sthlm o gbg skärgård och då ofta kåkar som ligger på berg
Jag har bott 24 år på en ö i Göteborgs södra skärgård och kan inte minnas någon högt liggande altan på rak arm :confused:
 
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Jag får bara bygga 15 kvm altan enligt detaljplanen. Om jag tolkar förslaget rätt så skulle jag få bygga större givet att den ligger inom 3,6 meter från huset, inte är högre än 1,8 meter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter (2 meter i vårt fall). Så det blir enorm skillnad för alla i vårt område.
Så länge du inte bygger på höjden så får du bygga altan på hela din tomt ända ut till tomtgräns om du vill.
 
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Jag får bara bygga 15 kvm altan enligt detaljplanen. Om jag tolkar förslaget rätt så skulle jag få bygga större givet att den ligger inom 3,6 meter från huset, inte är högre än 1,8 meter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter (2 meter i vårt fall). Så det blir enorm skillnad för alla i vårt område.
Det måste väl vara 15 kvm under tak de menar i detaljplanen. Utan tak finns det väl ingen begränsning skulle jag tro
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Det måste väl vara 15 kvm under tak de menar i detaljplanen. Utan tak finns det väl ingen begränsning skulle jag tro
Det är inte tydligt formulerat, men jag tror inte det gäller under tak och jag tror inte höjden spelar någon roll heller.

[e2 000] Största sammanlagda byggnadsarea för huvudbyggnad och komplementsbyggnader. Därutöver får en altan om högst 15 kvm anordnas. På tomt får endast en huvudbyggnad uppföras. Byggnad ska placeras minst 2 m från tomtgräns. Komplementsbyggnader får dock placeras närmare efter grannes medgivande.
Området är lite speciellt med väldigt små tomter och bitvis branta sluttningar.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Bara de med golv högre än 1,2 - 1,5 meter har behövt en ansökan.
Och hur många med dagens hus bygger så?
Visst, ett fåtal med mycket kuperad mark kanske.
Ett helt vanligt suterränghus har ju mer än 1,8 m på "nersidan" där man vill bygga en altan. I alla fall har jag det så. Jag begriper inte vad höjden har för betydelse så länge den sitter ihop med huset
 
M maxiq skrev:
Ett helt vanligt suterränghus har ju mer än 1,8 m på "nersidan" där man vill bygga en altan. I alla fall har jag det så. Jag begriper inte vad höjden har för betydelse så länge den sitter ihop med huset
Det är väl för att inte alltför hemska byggen skall glida igenom.
Vi hade förut ett souterränghus, och byggde en balkong längs hela sidan över souterrängvåningen i stället.
Det räckte bra för att kunna sitta ute i solen, äta och må gott, utan att förstöra trädgården nedanför, eller störa grannarna för mycket.
Men då hade vi naturligtvis bygglov. Men det var väldigt lätt att få, och det kostade inte många kronor.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är väl för att inte alltför hemska byggen skall glida igenom.
Vi hade förut ett souterränghus, och byggde en balkong längs hela sidan över souterrängvåningen i stället.
Det räckte bra för att kunna sitta ute i solen, äta och må gott, utan att förstöra trädgården nedanför, eller störa grannarna för mycket.
Men då hade vi naturligtvis bygglov. Men det var väldigt lätt att få, och det kostade inte många kronor.
Vad är egentligen skillnaden på en altan och en balkong? Jag tänkte också bygga längs hela husets baksida, 10 m bred och 3 m djup med stolpar i framkant. Utrymmet under där källardörren finns ska grusas för att kunna ha lite arbetsutrymme under "tak"
Tyvärr ligger mitt hus inom planlagd område fast det är mitt ute i obygden. Rakt ner har jag 400 m skog, på ena sidan 100 m skog innan några sommarstugor och på andra sidan ett kalhygge. Ändå ska jag behöva söka bygglov :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.