För att få den rätta känslan och atmosfären som ett bra toabesök kräver, så var det tvunget att få en kristallkrona monterad där inne.

Dessvärre fanns ingen takdosa eller vägguttag på badrummet, att installera flerpolig brytare och dra ny kabel i väggarna skulle bli alldeles för dyrt, så en annan lösning fick användas.

Installationen ser ut som följande:

Inkommande kablar går direkt genom vägg, blå är fas, vit är nolla.

På dessa sattes Wago kopplingar, och från dessa vidare till en väggfast armatur och en utanpåliggande takdosa.

Den väggfasta armaturen är av porslinstyp med glaskupa, och kristallkronan är av metall, upphängd i lampsockel av plast, med skruvring av plast.

Kabeln till takdosan är av typen EKK, 3G 1.5mm med jordkabeln avklippt. Kabeln ligger i kabelkanal monterad med skruv och plugg. Kanalen går att öppna utan verktyg.

Takdosan är monterad med skruv och plugg, 65 cm utanför badkarets yttersta del.

Jag är inte direkt orolig för att installationen skulle vara farlig på något vis, men kanske någon här tänker annorlunda?

Vad jag är lite orolig över är dock att då det blir en del ånga/kondens när man duschar/badar, så funderar jag på om detta på sikt kan vara mindre bra för kristallkronans öppna lampsockel och/eller den alldeles för dyra LED-lampa som sitter i den?

En anmärkning har jag dock, och det är att den avklippta jordkabelns ändar inte är isolerade. Nu är det förvisso väldigt liten risk för att dessa ändar ska komma i kontakt med ström, men visst bör man väl ändå isolera ändar på avklippta kablar?

Tacksam för kommentarer, förslag på hur installationen kunde ha gjorts bättre osv.

Kristallkrona upplyst i taket med kabel i kabelkanal och en porslinsarmatur med glaskupa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Porslinstyp armatur med glaskupa och EKK-kabel i kabelkanal på vägg nära taket utan synlig kristallkrona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kristallkrona med blått ljus monterad via plastsockel och EKK-kabel i takdosan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takdosa med Wago kopplingar och kabel i kabelkanal för kristallkrona på badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kabelkanal och utanpåliggande takdosa i ett hörn med synlig kabelinstallation och delvis öppen kanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrisk installation med Wago-kopplingar, porslinsarmatur och kabel i kanal på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns formella fel här men troligen ingenting som är av större betydelse.

Den mest intressanta frågan är vad för slags lamputtag du satte i taget, jordat eller ojordat. Uttag i badrum ska ovillkorligen vara skyddsjordade, men om ingen skyddsjord finns framdragen är det mindre fel med ett ojordat uttag.

Nästa naturliga fråga är förutsättningarna för att dra fram skyddsjord. Du kanske inte ens tittat, det kanske är enkelt? En utvidgning i badrum kräver både skyddsjord och JFB.

"Kopplingsutrymmet" bakom vägglampan är väl kanske inte optimalt, men så såg det ut förr. Numera undviker man enkelisolerade ledare direkt mot väggmaterial utan det ska kopplas i en godkänd dosa.

Faran med detta beror ju på hur man kan få kontakt med lampan i taket. Når man upp till den? Kristallkronan ser ut att vara dubbelisolerad så den behöver inte skyddsjord i sig, dvs det blir inte mindre farligt med ett jordat uttag.
 
V Lebensraum skrev:
För att få den rätta känslan och atmosfären som ett bra toabesök kräver, så var det tvunget att få en kristallkrona monterad där inne.
Kanske inte skall läsas av er med svaga nerver :(
Därför raderat nu.
 
Redigerat:
Ursäkta sent svar!

Uttaget jag satte i taket är ett utanpåliggande, och det finns ingen skyddsjord indragen. Den gamla lamparmaturennör även den ojordad, dubbelisolerad.

Förutsättningarna för att dra fram skyddsjord är tämligen begränsade, då det är fråga om en hyreslägenhet. Endast köket är jordat. Dock använder jag portabla jordfelsbrytare i samtliga uttag runt om i lägenheten, men det är en annan historia.

Instämmer i din kommentar ang ”kopplingsutrymmet” bakom vägglampan.. varken särskilt optimalt, eller väl tilltaget..

Man kan få kontakt med både lampan och kristallkronan (som är dubbelisolerad). Men man kan inte få kontakt med sockeln på lampan.

Även om jag följt gällande avstånd för våtrum så som jag tolkat dem, så tycker jag mig se att även om uttag är ok att placera där jag gjort, så är det just det att de ska skyddas med JFB.

Detta uppfyller jag faktiskt inte..

Finns det någon variant av JFB att koppla på en sådan här enkel, ojordad krets?

Vill tillägga att jag är tacksam för din enorma kunskap, jag har sett dina inlägg både här, och på andra forum.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns formella fel här men troligen ingenting som är av större betydelse.

Den mest intressanta frågan är vad för slags lamputtag du satte i taget, jordat eller ojordat. Uttag i badrum ska ovillkorligen vara skyddsjordade, men om ingen skyddsjord finns framdragen är det mindre fel med ett ojordat uttag.

Nästa naturliga fråga är förutsättningarna för att dra fram skyddsjord. Du kanske inte ens tittat, det kanske är enkelt? En utvidgning i badrum kräver både skyddsjord och JFB.

"Kopplingsutrymmet" bakom vägglampan är väl kanske inte optimalt, men så såg det ut förr. Numera undviker man enkelisolerade ledare direkt mot väggmaterial utan det ska kopplas i en godkänd dosa.

Faran med detta beror ju på hur man kan få kontakt med lampan i taket. Når man upp till den? Kristallkronan ser ut att vara dubbelisolerad så den behöver inte skyddsjord i sig, dvs det blir inte mindre farligt med ett jordat uttag.
 
Det är ett gravt fel att installera ett ojordat uttag i ett badrum och dessutom utan skydd av en JFB. Även om det är ett lamputtag och även om i stort sett alla dagens stickproppsanslutna lampor är dubbelisolerade så är det ett gravt fel... Det är lite svårt att inte morra här.

Så länge som det sitter en dubbelisolerad armatur där så är det ingen akut fara, inte värre än den glob du har på väggen om inte ljuskronan sitter utsatt till och riskerar skadas. Du behöver alltså se till att ingenting annat än dubbelisolerade armaturer används. Sedan får du riva ned uttaget när du flyttar.

Det vore ju bra med en JFB, men den behöver i så fall installeras i centralen. Då kan man lika gärna komplettera med en skyddsledare. Det går ju ett infällt rör till toaletten så det ska gå att dra i en skyddsledare där, med ev risk för stopp i rören. Allt detta är givetvis det jag rekommenderar. Du får ta en snack med hyresvärden.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är ett gravt fel att installera ett ojordat uttag i ett badrum och dessutom utan skydd av en JFB. Även om det är ett lamputtag och även om i stort sett alla dagens stickproppsanslutna lampor är dubbelisolerade så är det ett gravt fel... Det är lite svårt att inte morra här.

Så länge som det sitter en dubbelisolerad armatur där så är det ingen akut fara, inte värre än den glob du har på väggen om inte ljuskronan sitter utsatt till och riskerar skadas. Du behöver alltså se till att ingenting annat än dubbelisolerade armaturer används. Sedan får du riva ned uttaget när du flyttar.

Det vore ju bra med en JFB, men den behöver i så fall installeras i centralen. Då kan man lika gärna komplettera med en skyddsledare. Det går ju ett infällt rör till toaletten så det ska gå att dra i en skyddsledare där, med ev risk för stopp i rören. Allt detta är givetvis det jag rekommenderar. Du får ta en snack med hyresvärden.
Jag förstår verkligen att det är svårt att inte morra..

Mitt enda försvar, i egenskap av ”hemmapulare” som är beredd att tumma en smula på lagarna kring elinstallation, är att jag vill bibehålla så hög säkerhetsnivå som möjligt.

Innan jag gör något (vilket verkligen inte är ofta), så försöker jag läsa på så mycket som bara möjligt, välja minst lika hög tjocklek/isoleringsklass på kablar som auktoriserad elektriker skulle gjort och använda en god portion sunt förnuft.

Kabelkanalerna är fästa med flera skruvar och plugg i betong, så även det utanpåliggande uttaget (satte två extra skruvar utöver de två som tillverkaren avsett). Armaturen är dubbelisolerad och dragavlastningen är fullgod.

Armaturen hänger minst 70 cm ut från badkaret.

Dock kan man nå lampan, varför jag nu flyttat upp den ytterligare, så att det blivit svårare.

Jag får ta ett snack med hyresvärden helt enkelt, och givetvis ska uttaget väck när jag flyttar.

Ang jordfelsbrytare, så undrar jag om det inte finns någon variant som inte behöver monteras i centralen, utan går att sätta på fas och nolla. Ngt i stil med en portabel JFB, i stil med en dvärgbrytare, som kan monteras på lämpligt ställe och låta kablarna löpa genom den.
 
Jodå, du har gjort en prydlig och ordentlig installation, inte tal om det. Klart du ska ha en ljuskrona på muggen! Och så länge det sitter dubbelisolerade ljuskronor där är den inte farlig. Inte ens med en skyddsjordad krona är den direkt farlig. Det handlar där om att en av två fullgoda skyddsbarriärer sätts ur spel. Enda "haken" är att de två skyddsbarriärerna är en av de mer heliga grundreglerna som man aldrig tummar på :(

En tvåpolig JFB kan sättas i princip varhelst där man kommer åt gruppledningen. Men dess rätta plats är bredvid/i centralen. Allt annat kommer att se konstigt ut. Det skulle ju vara bra med en central JFB så att du inte behöver använda alla portabla du har. Men om hyresvärden vägrar så får vi väl titta närmare på saken då.
 
Det där är Inte en prydlig installation, det finns så många fel.

Varför gör man något sådär dumt? Förlåt men du skriver att du har läst på men det har du inte.

Blå nolla?
 
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Det där är Inte en prydlig installation, det finns så många fel.

Varför gör man något sådär dumt? Förlåt men du skriver att du har läst på men det har du inte.

Blå nolla?
Tack för ditt svar!

Tacksam för om du ville lista och utveckla de fel du ser i denna allt annat än prydliga installation. Utöver att jag satt ett ojordat takuttag i badrum, samt med avsaknad av JFB.

Ang. färgerna: Då blå var fas ”från väggen” så valde jag att i den nya EKK-kabeln koppla brun till fas, och blå till neutralledare, då mig veterligen är den senaste standarden brun = fas, blå = neutral, gulgrön = jord (även om man aldrig bör eller får lita enbart på färgerna.

Vore det bättre/mindre illa att låta blå fas fortsätta vara blå upp till takuttaget och sätta brun på neutral?

Jag läste iaf på efter förmåga, bl.a när det gällde vilken typ av kabel som var lämplig, samt gällande avstånd för våtrumsinstallationer. Samt valet av dubbelisolerad armatur och att man inte kan komma åt lampsockeln.

Tacksam som sagt för utveckling av din kritik, alltid lär man sig nåt!
 
Det lär du dig nog inget av ditt jobb är prydligt och du är väl medveten om bristerna kring skyddsjord och JFB. Vid övergång till kabel har du även gjort ett rimligt väl av färger efter förutsättningarna.
 
V Vardagsrum skrev:
För att få den rätta känslan och atmosfären som ett bra toabesök kräver, så var det tvunget att få en kristallkrona monterad där inne.

Dessvärre fanns ingen takdosa eller vägguttag på badrummet, att installera flerpolig brytare och dra ny kabel i väggarna skulle bli alldeles för dyrt, så en annan lösning fick användas.

Installationen ser ut som följande:

Inkommande kablar går direkt genom vägg, blå är fas, vit är nolla.

På dessa sattes Wago kopplingar, och från dessa vidare till en väggfast armatur och en utanpåliggande takdosa.

Den väggfasta armaturen är av porslinstyp med glaskupa, och kristallkronan är av metall, upphängd i lampsockel av plast, med skruvring av plast.

Kabeln till takdosan är av typen EKK, 3G 1.5mm med jordkabeln avklippt. Kabeln ligger i kabelkanal monterad med skruv och plugg. Kanalen går att öppna utan verktyg.

Takdosan är monterad med skruv och plugg, 65 cm utanför badkarets yttersta del.

Jag är inte direkt orolig för att installationen skulle vara farlig på något vis, men kanske någon här tänker annorlunda?

Vad jag är lite orolig över är dock att då det blir en del ånga/kondens när man duschar/badar, så funderar jag på om detta på sikt kan vara mindre bra för kristallkronans öppna lampsockel och/eller den alldeles för dyra LED-lampa som sitter i den?

En anmärkning har jag dock, och det är att den avklippta jordkabelns ändar inte är isolerade. Nu är det förvisso väldigt liten risk för att dessa ändar ska komma i kontakt med ström, men visst bör man väl ändå isolera ändar på avklippta kablar?

Tacksam för kommentarer, förslag på hur installationen kunde ha gjorts bättre osv.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Kristallkronan ska jordas och blå är nolla
 
Redigerat av moderator:
Njaa. Att döma av bilderna så går ansl. kabeln rakt in i en (troligen) dubbelisolerad lampsockel. I så fall så skall ljuskronan inte jordas. Ett allvarligt problem är att uttaget som monterats inte har jord ansluten, så någon kan få för sig att byta ut den dubbelisolerade armaturen mot en som borde jordas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.