Hej

Nu när jag skrapat två garageportar (tidigare brun plast färg, och penslat på Landora träolja så slog det mig. fins det inte två olika en träolja & en grundolja.
jo då har jag penslat på träolja http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=761901351&pf_id=SE-502250
denna innehåller tydligen parrafin vilket kommer att göra att färgen sedan trillar av. enligt landora så skulle man spola med varmtvarmt vatten, vilket jag har gjort. men räcker detta??? kanske skall man bränna över med varmluftpistolen 450° över heal ytan.
hjälp vad gör jag så inte färgen lossnar sedan? :-[
 
Jag vet faktiskt inte om det räcker att spola med varmvatten, men om man nu vill vara på säkra sidan kan man kanske slipa med slipmaskin över ytan, det som sugits in på djupet är väl inte mycket att göra åt, men det mesta går väl att slipa bort, kanske du kan använda sådan där grundfärg som fäster på allt.

Inte kan det där väl vara den värsta katastrofen i världen, går säkert bra att måla ändå, hör med kunnig färghandel så kan de säkert rekommendera produkter som biter på det mesta :)

MVH//Christina.
 
Nä det finns allt värre saker här i livet.
t.ex London igår (har en bror där, han e ok).

Tyvärr så är dörren av sk spårad plywood, vilket gör slipning lite svårt :-[.
 
T
Kanske en tokidé, men jag tänkte i alla fall tipsa om läskpapper och ett varmt strykjärn, brukar köra med detta när stearin fastnat i textilier och det funkar bra.
(Alltså håll läskpappret mot träet och tryck det varma strykjärnet mot pappret så att paraffinet sugs ut.)
Tror att varmluftpistol bara smetar ut paraffinet än mer ?
 
ingen med mer förslag ??
 
På Landoras hemsida kan man läsa om deras Träolja: "Använd aldrig Träolja som grundolja. Ytor som redan är
behandlade med Träolja bör tidigast ommålas efter 1 år."
Så du får vänta ett år innan du målar dörrarna.
Jag hade väntat tills dörrarna kändes helt torra och sedan provmålat en liten yta. Sen får man se hur det går.
 
sandpappra ytan - och grundmåla sedan med en grundfärg.
 
[quote author=andersmc link=board=Farg;num=1120762098;start=0#5 date=07/10/05 kl 19:52:36]På Landoras hemsida kan man läsa om deras Träolja: "Använd aldrig Träolja som grundolja. Ytor som redan är
behandlade med Träolja bör tidigast ommålas efter 1 år."/quote]
Ja vet :-[, tyvärr så står detta ej på hinken  >:(

Det står at man inte skall måla i soljus mm, och jag läste enbart detta i förbifarten.
Pratade med en målare å han trodde det inte var några problem. ytan känns inte fet för 5-öre. skall köra på med grundolja och sedan måla.
återkommer med resultat.
 
jadå de e inte min snålhet utan ett klassiskt fal av min "snabbhet" :-/.
tycker inte direkt hinken var tydlig, står bland annat måla ej i soljus mm. enligt min mening så oljar man eller påför oljan med moddlare eller dyl.. jaja så är det.

har faktiskt fått bort all plastfärg ;D
1: Först strycka ytan med GRUNDOLJA! (har införskaffat nu)
2: grunda med beckers trägrund
3: måla på cuprinol täckfärg
dessa steg har jag gjort förr med lyckosamt resultat på både trärena ytor såsom tidigar oljemålade.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.