Med risk för att jag blir anmäld för förtal eller hets mot folkgrupp vill jag lyfta upp detta fenomen. Tyvärr så omnämns det alldeles för sällan i media för att upplysa folk om alla nackdelar som finns när man anlitar dessa för att ex lägga sten på sin grusade garageuppfart.

För de som inte vet vilka jag menar så ska jag ge en kortfattad beskrivning:
Det är sällskap (familjer med små barn) som reser runt i Sverige . De har oftast brittisk registrerade bilar/lastbilar och de pratar engelska med Irändsk brytning. De bor i husvagnar och har i princip portats från alla campingar i Sverige pga misskötsel och nedskräpning där de bott. De söker därför upp en gräsplätt/äng/hage där de kan slå läger (utan att fråga markägaren om lov) Det är normalt ett sällskap på 7-10 husvagnar som bor tillsammans. Företrädelsevis i kommuner men mycket villa bebyggelse där de har störst chans att få jobb. De har jätte trevliga säljare som knackar dörr och visar fina färgbilder på olika stensättningar. Förmodligen till attraktiva priser som oupplysta godtrogna villaägare inte kan säga nej till. (Har aldrig frågat om priser då jag kört iväg dem inom 5-6 sekunder då jag förstår vad det handlar om)

Vilka risker tar du som kund om du anlitar dem?
*De kräver en liten betalning i förskott och dyker sen aldrig upp igen.
*De gör jobbet och om du blir missnöjd och vill pruta på priset/kräver att det görs om riskerar du hot, misshandel, stölder, skadegörelse mm.
* Du bidrar till att underbegåvade arbetare (många med psykiska problem/kriminell bakgrund) utnyttjas av någon "klan ledare" som tjänar de mesta av pengarna.
* Jag antar(utan att veta) att de endast tar svart betalning på jobben. Dvs DU är arbetsgivare då du anlitar dem och har Arbetsmiljöasvaret om de skadar sig.

Hur påverkar ditt val att anlita dem oss andra och samhället?
*De fortsätter återkomma år efter år , för de tjänar ju uppenbarligen pengar på detta.
*Markägare, privata som kommuner, får problem med nedskräpning och stora kostnader med sanering som vi kommun invånare får betala (Täby kommun fick betala 250 000kr för att sanera på EN plats efter ett sällskap förra sommaren)
*Kommunala och privata lokaler typ golfklubbar/sporthallar/skolor mm där dusch/tvätt möjligheter finns får ovälkomna besök. Även stölder/snatterier förekommer.
*För att bli av med dessa från sin mark måste Markägaren vända sig till polisen som måste besöka dem och ta ID på de flesta. Därefter måste markägaren med "polisanmälan" vända sig till Kronofogden och begära avhysning. Detta skall sen verkställas av kronofogden oftast med krav på polisen närvaro, de kan vara ganska otrevliga att ha att göra med. (kostar MYCKET pengar för staten som DU betalar)

* Varför kan myndigheterna inte bara kasta ut dem om det är så här illa? Oftast kan bara "små" brott styrkas mot dessa, dessutom är de EU medborgare med alla rättigheter som det innebär mm

SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA!
Anlita ALDRIG dessa!
VARNA alla du känner som har en grusad gång eller garageuppfart på sin villa tomt !!!!

Någon som har en annan uppfattning och en positiv erfarenhet får gärna dela med sig. Det finns säkert många nöjda kunder ute i Sverige men jag tror att det finns en alldeles för stor del missnöjda kunder och icke kunder som drabbats.
 
Redigerat:
Tycker tvärt om, att det skrivs en hel del i media om dessa kringresande sällskap.

Sen är det tydligen inte så lätt att tacka nej alltid, för inte så längesen var det en familj som upptäckte att dom hade börjat jobba på deras tomt, helt utan kontakt innan, och när dom sa till arbetarna att stoppa så sa dom att den enda som kunde stoppa jobbet var deras chef, som inte var på platsen.

Men jag håller med, med all uppmärksamhet i media, borde ingen anlita dom, och dom har inget att göra och åker härifrån...
 
"irländska asfaltsterrorister" är en rätt träffande beskrivning...detta året har de börjat erbjuda taktvätt för det billiga priset av några tiotusentals kroner.

Det finns säkert många nöjda kunder ute i Sverige men
Visa mig 1 nöjd kund som vet hur arbetet ska göras och hur det gjorts...

Läsvärd tråd med många länkar till olika nyhetsartiklar och hur de nästan lyckades stänga ned en flygplats..
https://www.flashback.org/t480663
 
Redigerat:
T
RIng polisen om ni ser dessa rövarpack!
 
Ja man kan tycka det men det löser inte problemet. Polisen kan bara gripa enstaka indivier som begår brott som kan styrkas. Oftast då små brott som snatterier, skadegörelse, nedskräpning, Dessa ger bara böter och individen får fortsätta på fri fot.
Enstaka individer som ibland döms för grova brott, får några månader i häkte och fängelse men är lagom tillbaka till nästa säsong. Dessutom är de så många så om en eller två försvinner bakom lås och bom/utvisning då och då så finns massor kvar och fortsätter förpesta samhället.

Som det fungerar idag när KF och polisen avhyser dem så flyttar de någon kilometer eller två och en ny markägare/polisdistrikt får problemet i sitt knä. Efter sedvanlig byråkratisk process som tar 2-7 dagar så flyttas problemet igen osv. Dvs systemet idag ser bara till att fler markägare drabbas. Fler platser måste saneras. Fler poliser och KF måste engagera sig dagligen på detta. Hade man låtit de bo kvar på En plats under samma säsong så hade det blvit ofantligt mycke billigare för alla markägare/kommuner/staten. Men vem vill upplåta en plats till dem?

Tyvärr så är den enda lösningen jag ser på sikt bara vi villaägare som kan få till en förändring genom att aldrig ge dem arbete, Det kan kännas som hopplöst men den enda lösning jag ser finns just nu.
 
Ett gäng har slagits sig ner vid Gillinge Trafikplats vid E18 såg jag när jag åkte förbi häromdagen.
Blir lika förvånad hela tiden att folk ändå anlitar dom som uppenbarligen är fallet.
 
Det är bara ett av tre sällskap som just nu bor i norra stockholm vad jag känner till. De som bor vid Gillinge blev avhysta frå Ullna golfklubb för 4-5 dagar sedan. Dvs de flyttar någon kilometer och hamnar i känt på en annan kommunn. Semestern är snart slut och på måndag brinner det i knutarna hos Vallentuna kommun och om 3-4 dagar så blir de avhysta från Gilllinge och någon annan stackare får problemet i knät....

Ett helt vansinigt beteende/fenomen men så fungerar det Svenska rättssamhället idag.
Som jag sagt tidigare... Staten, polisen, mm kan inte få bort problemet . Vi måste påverka alla att INTE anlita dessa oseriösa arbetare för att på sikt få dem att inse att det inte lönar sig att bosätta sig i norra Stockholm eller någon annanstans i i Sverige för övrigt
 
Redigerat:
Dom härjade fritt i Älvsjö bara för ett par veckor sedan och ringde även på vår dörr.
Ett antal uppfarter blev gjorde i området och specifikt en åker jag föbi dagligen - Kul att se att det redan efter 3 veckor var 10cm djupa spår där husägaren kört in med bilen på sin fina nya uppfart.
Att dom uppehållit sig intill E4 i ett par husvagnar och helt sonika dumpat alla fyllnadsmassor och annan skit på parkeringen där dom bodde är ju även det helt sjukt beteende.

Till frugan körde dom med harangen att dom hade material över och att det skulle bli billigt... Ett dåligt jobb är aldrig billigt, att dessutom lägga 40mm sten på infarten är för mig helt oförståeligt. 50mm är väl rekommenderat för bilväg?

Såg dem på Hornbach i Botkyrka där dom handlade sten så visst finns dom kvar alltid.. Alltid någon som går på deras dravel tyvärr, så länge det finns pengar att hämta finns dom kvar.
 
HÄSSLEHOLM. Kringresande taktvättare från Irland erbjuder just ni sina tjänster i Hässleholm. Det vill Claes af Klinteberg som driver företaget Jape produkter varna för.
– De utger sig för att verka i vårt namn men vi har inget med dem att göra. I Skurup slutade det med att en av taktvättarna försökte köpa sex av en kvinna som han försökte sälja en tvätt till, berättar Claes af Klinteberg.
http://www.nsk.se/article/20110810/HASSLEHOLM/708109881/0/-/oseriosa-taktvattare-harjar-i-hassleholm
 
slacker skrev:
Till frugan körde dom med harangen att dom hade material över och att det skulle bli billigt...
Det är standardfrasen de kör med. De brukar ringa på varje sommar och köra med samma grej.

Det är Pikies, eller travellers (irländska kringresande), om man så vill, som åker runt. De anställer ofta uteliggare och alkoholister mm, som de hittar på gatan, som de lovar arbete.
Sen får de ingen lön och knappt någon mat så de inte kan ta sig hem igen.
Det var några av dem som gick till polisen här för att få hjälp efter att de blivit utnyttjade.
Nu i våras så beslagtog polisen höns mm, som de hade med sig, och inte kunde redovisa för.
 
lordi skrev:
Det är standardfrasen de kör med. De brukar ringa på varje sommar och köra med samma grej.

Det är Pikies, eller travellers (irländska kringresande), om man så vill, som åker runt. De anställer ofta uteliggare och alkoholister mm, som de hittar på gatan, som de lovar arbete.
Sen får de ingen lön och knappt någon mat så de inte kan ta sig hem igen.
Det var några av dem som gick till polisen här för att få hjälp efter att de blivit utnyttjade.
Nu i våras så beslagtog polisen höns mm, som de hade med sig, och inte kunde redovisa för.
Exakt, det är ren människohandel som pågår. Arbetarna som lurats i Irland att få jobb tvingas lämna i från sig sina pass och får endast svält lön (kan vara en anledning att de stjäl....) Tänk på att de "stackarna" själva är offer. Det ger ju inte dem rätt att hota/stjäla osv, men att ha med det i bakhuvudet om man stöter på dem kan ju vara bra. Och den Svensson som "bli lurade" att köpa deras tjänster bidrar till slavhandeln.

Den ilska/hat som man kan känna i några av inläggen här och på andra länkar/trådar mot asfaltläggarna borde egentligen riktas mot Svensson som är dum nog att anlita dessa. ;)
 
T
Ja, alla stora tidningar borde ha stora artiklar och varna för dessa patrask och skriva att man ej ska anlita dom. På detta sätt kommer dom att försvinna. Som det är nu kostar dom bara en massa pengar pga av skit och deponi dom slänger på ställena dom "campar"!
 
Hade både läst och hört talas om dessa filurer innan. Tänkte att de kan väl knappast vara speciellt vanligt att de dyker upp.
Köpte hus och tillträdde det i början på maj. Hade inte varit inne i huset mer än 20min förrän det ringde på dörren! :)
Förklarade väldigt övertydligt (innan han ens han berätta va de ville sälja) att jag absolut inte är intresserad av deras tjänster, oavsett va de kostar, va de erbjuder eller något sånt.
Han tackade för sig å gick vidare.
Sen tog det nog inte mer än 15 min innan en av dem va tebax igen å gjorde ett nytt försök. (dock med samma resultat)
Sen dess har jag inte sett röken av dem! :)
 
http://gt.expressen.se/nyheter/1.2528309/lamnade-efter-sig-skrapet

Mängder av halväten mat, tomma konservburkar, flaskor, kläder och bajsblöjor. Det är spåren som 30-talet brittiska stensättare med familjer lämnade efter sig på en parkeringsplats i Kållered.
Kvar finns förtvivlade grannar, en markägare som får betala för saneringen och en polismyndighet som inte kan agera.

Som ett avfallsupplag

När GT kommer till dit ser det ut som ett avfallsupplag och en frän doft av urin och avföring sveper över området.


Lagen gäller inte

Eftersom det är privat mark gäller inte lagen om nedskräpning


Markägaren får betala

På måndagen påbörjas sanering av området - en nota som markägaren får betala.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.