Hej.
Går i fritidshusköpartankar och har hittat ett objekt som har bra läge, består av två hus, bra pris (inte så konstigt iofs med tanke på byggmtrl?, mäklaren har även gått ner i pris då huset blivit nolltaxerat!)) mm mm.

Dock så har det ena huset byggts av gamla slipers och de är ju impregnerade med kreosot. Vi har för avsikt att riva detta hus och bygga upp ett nytt med ANNAT MATERIAL men kanske använda samma grund???
Frågan är om någon har erfarenhet av att riva ett sådant här hus? Vad tänka på? Kan man lämna in virket var som helst?

Kan marken runt omkring huset, vattnet (brunnen ligger iofs ca 50 m från huset), grunden, gammal inredning ha tagit skada?

Hur nummer två är dock gjort av annat material och där tänkte vi bo under tiden ev renovering genomförs osv...ligger ca 150 m från det andra.

Vore mycket tacksam om någon i vårt avlånga land kunde ge svar på dessa frågor eller dela med sig av egna erfarenheter!

Mvh
Fredrik
 
Svår fråga att svara på, om Kreosot efter många år fortfarande innehåller  skadliga ämnen. Kanske SJ eller Televerket undersökt hur det egentligen förhåller sig med deras slipersar och telefonstolpar runt om i den svenska naturen. Det har även sålts mängder av slipersar till bl a villaägare, som har sågat och snickrat med dessa. Några rapporter om att folk blivit förgiftade av dessa slipersar, har jag inte hört talas om. Även kommunerna anlade lekplatser där gamla slipersar ingick. Tror också att det i det hus du talar om, finns lika mycket spindlar och andra kryp, som på vilket annat ställe. är slipersarna inbyggda i väggar, kan jag tänka mig att de avger en del lukt, när paneler eller annat avlägsnas. Men att de skulle påverka grundvattnet/brunn efter så många år, tvivlar jag på, men för den skull behöver man inte stapla upp resterna i angränsning till vattentäkt/brunn.
Å andra sidan var Kreosoten ypperlig som impregnering (har själv en burk kvar :)
cuprinol.jpg
 
Kreosot är en blandning av kemiska ämnen och finns i trätjära och stenkoltjära. Vet ej i vilka mängder.Trätjäran används ju fortfarande för utvändig impregnering av trä så det gör tydligen mer nytta än skada om den används på rätt ställe :-/.
Medel med kreosot kan man inte hantera hur som helst och låta det rinna i marken som det har hänt vid tjär- och träkol tillverkning och där man impregnerade massvis med stolpar och dylikt ... som nu marker behöver saneras.
På ett sätt är trätjära träets naturlig skyddsmedel och finns i trä ursprungligen men så klart inte i så stora mängder som när vi själv impregnerar en planka med en mycket koncentrerat blandning.
Skulle inte vara rädd för att bo i detta hus bara man inte har direkt kontakt med impregnerade ytor och ingen besvärande lukt  invändigt.
Sök mer info om kreosot och skaffa dej kunskap om vad du egentligen är rädd för ;).
gaia
 
Iförd gröna kläder och med AK på armen  :cool: deltog jag för ~20 år sedan i bygge av rejäla bunkrar vars direktträfftåliga tak stöttades av gamla slipers och stolpar. De var impregnerade med kreosot. Jag deltog i uppsågandet av detta virke. Med tanke på hur min och andra motorsågares hud såg ut och hur de som arbetade inne i dessa bunkrar mådde skulle jag inte vilja roa mig med en sådan rivning. Inte ens med rejäla kropps- och andningsskydd....
 
Kreosot innehåller väl arsenik? Inte så nyttigt...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.