Planritning av en lägenhet med markerade rum som vardagsrum/kök, sovrum och badrum, med dimensioner och ventilationssymboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, är i slutfasen av min bygglovsprocess och några saker återstår. Jag ska bygga en mindre lägenhet på cirka 35 kvm. Volym cirka 90 kubik. Fastigheten är en gammal fabrik med vackra inluftsventiler under de tre fönster som finns (se bifogad planritning). De är effektiva och vill behålla dem men luften måste bytas ut enligt regelboken. På toaletten finns två ventilationskanaler som går ut på taket cirka 5 meter ovanför innertaket. Jag har tittar på sk kryddhyllelösning men efter funderingar så överväger jag att ha en fläkt för utgående från toaletten och inluft från de tre ventilerna under fönsterna. Vad tror herrskapet? Är själv lite klen på ventilation.
En sak till: någon som vänligen skulle kunna ge mig ett exempel på ventilationsritning som en kräsen bygglovshandläggare skulle kunna sätta sin signatur under.
 
Hej Mats, välkommen till Bygga Hus-forumet!
Jag ger mig inte in i ventilationssnacket
(tycker inte det borde vara ett problem i en liten 35 kvm lägenhet),
men tycker inte att kökslösningen är optimal.
spis, diskho, kyl och frys skall vara nära varandra, inte på var sin sida av en matplats!
Så rotera runt enheterna och ändra/vänd på dem.
Och att ha spisplattan, där baconet ligger och fräser, närmast TV-soffan är väl inte så smart?
 
Du måste även få in frisk luft i sovrummet, kanske missförstod dig att det bara är väggventiler i v-rum?Samt En konstant aktiv fläkt i badrummet.
 
Tack för ditt svar, två inluft i kök/vardagsrum och en i sovrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.