Har köpt ett hus byggt 43 med en klassisk källare. Kommer fräscha upp den litegrann och tänkte börja med rören som ser hämtade ur en Freddie Kruger skräckfilm. 😄 Gulnade bandage är väl det bästa jag kan beskriva det som.

Efter att jag läst på så har jag förstått att det antagligen innehåller asbest. Jag tänker inte byta själva isoleringen utan tänker helt enkelt klä in dom i något.

Ytbeklädnad för rör verkar vara något som kallas plastplåt, rullar av tunn PVC,
som går att köpas hos Ahlsells.
https://www.ahlsell.se/products/teknisk-isolering/ytbekladnad/plastplat/41300125

Vad är det för speciellt med det tänkte jag. Varför kan jag inte bara klä in det i så kallad dekorplast gjord av PVC istället. Då kan jag välja av stort utbud och även andra färger om jag skulle vilja.

Tex denna:
https://www.hornbach.se/p/dekorplast-d-c-fix-matt-svart-67-5x200cm/8878248/

Ville testa tanken på er kreativa i forumet. Är det något som hindrar mig från att göra så
istället?
 
Sålänge materialet du väljer tål värmen så kan du ha på vad du vill.
 
Rickard.
Fördelen med plastplåt är väl att den är relativt styv så den blir rak och snygg (relativt) även om underlaget inte är det.

Det finns också andra inklädningssystem t ex aluminium men kostnaden lär väl vara därefter också.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Differences? Even the thickness and therefore stiffness. These are completely different materials.
 
S sturnus skrev:
Differences? Even the thickness and therefore stiffness. These are completely different materials.
På Ahlsells står det:
Material: PVC
Tjocklek: 350 µm

Att det är helt olika material och helt olika tjocklekar vet jag inte om jag kan hålla med om.

Man får väl köpa dekorplast gjord enbart av PVC och en tjockare variant. När jag kollar runt finns det dekorplast som håller för att sätta på ugnar så det bör finnas värmetåliga varianter.
 
D Du och 19till skrev:
Sålänge materialet du väljer tål värmen så kan du ha på vad du vill.
Rickard. Rickard. skrev:
Fördelen med plastplåt är väl att den är relativt styv så den blir rak och snygg (relativt) även om underlaget inte är det.

Det finns också andra inklädningssystem t ex aluminium men kostnaden lär väl vara därefter också.
Precis. Tror det mer handlar om en estetisk fråga. Finns det dekorplast som är nog tjock och därmed nog styv för att kunna vira runt ett rör utan att det blir skitfult.
 
W wallarnede skrev:
Man får väl köpa dekorplast gjord enbart av PVC och en tjockare variant.
It's possible, but you showed something else. Have you considered, for example, ordering sheet metal "troughs" or pipes from a tinsmith? then you can decorate them with foil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.