Har diskuterat med VVS-killen angående mina planer på att inhandla kranar från utlandet då utbudet är större och mer tilltalande. Han säger att jag BÖR kolla efter blandare som klarar 9 bar och gärna varit provtryckta upp till 13 bar. De få kranar jag hittat info om har arbetstryck 1-5 bar, men det står inget om hur mycket de klarar samt att på de flesta infosidor står det inget alls om trycket. Vissa kranar har det tom stått "klarar alla tryck"! SUCK!!!

Anledningen till allt är att han annars inte vill montera dem då det är han som åker dit om något händer då han har godkänt dem genom att montera dem.

Vad ska jag göra? Vad vet ni om detta? Hur har ni gjort? Berätta allt!
 
Efter som sverige har ett högre tryck en övriga norden så är det inte säkert att dom klarar av vårat vatten tryck.

O det kan ju bli mycket tråkigt om en sådan går sönder.

En nack del till med att köpa sådana importerade blandare är ju med reservdelar kan ju vara näst intill o möjligt att fåtag på det vill säga om inte importören eller varuhuset har det på lager.

Vet ju inte vad det är du är ute efter för typ men bra märken är ju FMM, MORA, ORAS,HANSGROHE o GUSTAVSBERG,DAMIXA
Med det utbudet borde du kunna hitta snygga blandare specigelt HANSGRHOE har ju mycket exklusiva blandare.

Mvh Jonny.
Ps jag tror även att han borde kunna skriva en avikelseraport om just blandaren vilket att det gör att han inte har godkänt den o lämnar där med ingen garanti på den o den instalation.
 
Göran.W
Hej jag är ingen expert på kranar men själva godset klarar garanterat långt över 9bar.
Det som ger sig om en kran inte klarar trycket är isf tätningen som håller kranen stängd när den är stängd men varför skulle den inte gå att använda i sverige vatten är vatten oavsätt vilket land det finns och dom använder garantarat upp till 9 bara i andra länder med.
Arbets trycket bör vara rekomenderat tryck för att inte slita onödigt på kran tätningarna.
Jag kan inte se några problem med utlänska kranar ur tryck synpunkten men kvalitets mässigt kan det vara rena katastofen och börja droppa effter några enstaka år.
Han har helt rätt ang ansvars frågan som kan vara ett gissel för hantverkare .
 
VVS-killen säger att han inte kan avskiva sig ansvaret. Att kranen skulle gå i sönder om ett par år kan jag leva med om jag inte hittar reservdelar, men däremot är det trist om man åker dit på försäkringen för att man har satt upp en kran som inte sas håller för trycket. Det är nog inte så många som vet detta. Och inte upplyser försäljarna om det heller. Tycker faktiskt lite synd om hantverkarna! Jag får väl i värsta fall sätta dit kranen själv!

Angående märken, så är det inte många som har tex pot fillers. Många nordiska märken är ganska dyra och inte helt perfekta i designen. Funktionella Sverige ... SUCK!

Är det någon som har sett en svensk pot filler som inte ser ut att höra hemma i en städskrubb?
 
Finns det säkerhetsventil på inkommande vatten på 6 bar så borde det ju aldrig bli några problem med blandaren. Det är väl dessutom standard med säkerhetsventil som ska klara övertryck på både varm och kallvatten.
 
Jag är sååå novis på detta ämne och blev ganska paff när jag fick all info från VVSaren ... kände att där rök alla mina tilltänkta kranar. Eftersom det surrar i skallen efter all info så vet jag inte om jag har fått med allt rätt, men när jag talade med VVSaren om att jag hade läst att det fanns någon sorts ventil man kunde köpa på tex Rinkaby rör så sa han att detta var inte tillräckligt eller att det inte hjälpte.

Tycker att min VVSare är juste. Till skillnad från många andra så är han villig att sätta upp det jag köper, så länge de håller kvalitetskraven.
 
Enligt Boverkets byggregler 6:625 ska en "Tappvatteninstallation klara ett statisk vattentryck på minst 1 MPa (10bar) och med hänsyn tagen till den påverkan som tryckslag medför"... Alltså är det inte EU-normer som styr detta, vi får ha hårdare regler om det kan anses nödgat... Står också att "Slangställ får inte användas för inkoppling av blandare eller dylikt" Många importblandare har metallomspunna gummislangar till anslutning och det är inte godkänt... Men även Svenska blandare har flexislang idag men den är gjord av PEX.. Och PEX är ett rör, inte slang...
 
Är det någon som vet hur det är med tex Horus. Detta märke säljs ju ganska flitigt i Sverige. I ett av husen på gården så har vi en kökskran från Horus sedan 15 år tillbaka och den fungerar fint. Ringde faktiskt Badex igår för att höra. De har inget angående bartrycket i sina papper från tillverkarna, bla Horus. Killen sa bara att de är provtryckta för 16 bar, men att det inte står någonstans. Känns lite lösryckt tycker jag!

Jag är ute efter kranar i klassisk stil, så jag tar gärna emot tips.
 
Vi brukar sätta in en tryckreducering när folk har köpt undermåliga blandare.
Dyrt men godkännt av försäkringsbolagen.
 
Nu bekräftar Jenzza det Patrick E säger om säkerhetsventil/tryckreducering eller talar ni inte om samma sak? I vilket fall som helst vill jag gärna veta mer. Måste man ha en per blandare eller sätter man en som tar alla kranar i hela huset (nu visar jag vilken amatör jag är)? Kostar?
 
Tryckregulator sätter man på inkommande vattenledning och begränsar då alla vattenrör och kranar.

Protte
 
Finns det några nackdelar att sätta upp en tryckregulator?
 
Letar som en galning på alla tillverkares hemsidor men det är som att leta efter en nål i en höstack. Så här står det på Damixas hemsida:
"Tryck-, kapacitet- och ljudvillkor
Kontrollera att den valda modellen uppfyller dina krav. Blandare för högt tryck brukar kräva minst 120-150 kPa och högst 600 kPa för att arbeta effektivt. För att göra det möjligt för 1 - och 2 - greppsblandare att klara ett mycket högt tryck bör perlatorn ersättas med ett flödebegränsning"



Så här står det på Westerbergs:

"vattentryck
Min: 0,5 Bar Max: 10 Bar, provtryck: 16 Bar"


Alltså hade min VVSare inte installerat Damixa, men väl Westerbergs. Tänk om alla tillverkare hade haft denna information (lätt)tillgänglig så hade det blivit enkelt för en att göra ett ställningstagande.



PS. Kolla gärna mina övriga frågor tidigare i tråden.
 
Hej
Om blandarna är CE märkta så ska det väll inte vara några problem.
Dom flesta är ju idag ce märkta och det borde ju vara samma krav på Tex FMM, MORA, mm som på en från "långt bort i stan blandare".

måste vara någon som har kunskap om detta.
 
Reduceringsventil kan du väl köra med för att få ner trycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.