Hej alla kunniga, behöver er hjälp!

Vi köpte ett hus med 100 år gammal krypgrund, i besiktningsprotokollet kunde man uppmäta förhöjd fukthalt i grunden men kunde inte undersöka närmare eftersom säljaren fyllt grunden med bråte. Besiktningsmannen tyckte att det sannolikt räckte med att ta bort allt organiskt och sätta in en avfuktare.

Efter tillträde tog jag kontakt med olika firmor för installation av avfuktare. Den bästa offerten fick jag av ett företag som skickade offert via mail utan att komma på besök och bara utifrån uppgifter om storleken på krypgrunden.

Efter att vi börjat ta ut bråten som förvarats i grunden upptäckte vi att stor del av grunden är rutten och behöver omfattande renovering.

Jag hörde av mig till företaget som skickat offerten som vi accepterat och då det hade gått mer än 2 veckor gällde inte ångerrätten. Men jag ville göra en avbeställning. Vid det här laget har det inte bokats in något datum för åtgärd och enda kontakten med deras säljare har varit några telefonsamtal och några mail.

Företaget kräver mig på 30% av vad arbetet skulle kosta för att avbeställa. Summan blir ca 15 000 kr.

Jag förstår att jag vid avbeställning blir skyldig att betala för det arbete som är utfört men 15 000 kr för några telefonsamtal och några mail känns oproportionerligt.

Vad anser ni och är det någon som har liknande erfarenhet?

Tack på förhand!
 
De har rätt till ersättning för faktiska utgifter så om de kan visa dem så kommer du minst att behöva betala dessa.

Erbjud dig att betala en mindre del och se om de godtar det?
 
Det som reglerar det här är 42–43 §§ konsumenttjänstlagen.

Så först får ni kolla om ni har något avtalat enligt 43 §. Därefter får man väl börja titta på vad som är skäligt rent allmänt, men det är inte helt snutet ur näsan att backa ur ett avtal ens konsumenträttsligt. Dock tycker även jag att 30 % låter väl högt om arbetet inte ens är schemalagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.