S
Tänkte bygga ett pannrum och undrar var det är för krav på skorstenen? Räcker det med ett isolerat rör typ spiro?

/Steelis
 
Jag vill oxå veta, men ändrar frågan till att gälla rostfritt processrör ?
 
Jättebra, tack  :)
 
Jag har ju börjat samla lite "bra att ha" till ett framtida pannrum......eller pannhus kanske vore mer rätt benämning.

Enklast vore ju då att bara gå rakt bakåt och ut genom väggen med rökröret.

Undrar då om det finns några speciella krav på isoleringstjocklek på den delen av röret som går utomhus ?

Har oxå sett på någon privat hemsida att sotningen planerades att göras från marknivå och uppåt för att slippa ifrån stege e.t.c, är detta ett vanligt tillvägagångssätt och hur hög skorsten kan man då ha ?

Hur är reglerna med skorstenshöjd och intilliggande byggnader........jag menar, garaget är 6,4 meter högt, betyder det att skorstenen på pannhuset 8-10 meter bort måste vara minst 7,4 meter hög ?

 
Haagbard skrev:
Hur är reglerna med skorstenshöjd och intilliggande byggnader........jag menar, garaget är 6,4 meter högt, betyder det att skorstenen på pannhuset 8-10 meter bort måste vara minst 7,4 meter hög ?
Läste man bara lite nogrannare under länken ovan så....... ;)

sotningfix[1].gif
 
Haagbard skrev:
Läste man bara lite nogrannare under länken ovan så....... ;)

[bild]
Det är på väg att ändras till 50 cm över tak o inte som nu över takets högsta punkt..:-/
 
S
Pratade med våran sotarmästare igår och han sa att det inte var något krav på 1 meter över nock...utan endast att skorstenen ska vara 5m och 150mm i diameter, Våran lada är 6m till nock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.