Düsseldorff
Jag har behov att dra el till övre delen av min tomt. Tomten är extremt kuperad. En elektriker sa att jag borde överväga kabel från vinden till där jag vill ha den, vilket blir typ i våg, och såklart en luftledning.

Innan jag fattar förhastade beslut vill jag gärna ha er input på detta. Fördelar/nackdelar? Och framförallt, kan jag göra det själv?
 
Alldeles för lite information för att ge något vettigt svar, men rör det sig om en permanent installation är svaret nej på sista frågan.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Detta jobb ska givetvis en elektriker göra. Att gräva ner kabeln är att föredra men med x antal stolpar och kabel på wire funkar med även om det förfular.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Här två gamla trådar som beskriver allt du behöver veta
https://www.byggahus.se/forum/threads/ledning-oever-jord-mellan-hus.189836
https://www.byggahus.se/forum/threads/haengde-elkabel-till-utefoerrad.300914

Det som verkar annorlunda i ditt fall är att kabeln kommer in lågt i övre änden, dvs nästan i marknivå? Jag tror inte det innebär något annat än att man får tänka på skyddet, att inga fordon fastnar i kabeln eller att den används som tvättlina eller att ungarna hänger en gunga i den...
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Kommer det någonsin komma lasbilar eller traktorer under tråden. Krångla då inte, utan gräv. Även om det innebär en del jobb. Luftledning är ofta ganska enkelt att installera. Men det innebär ofta en oro, och krångel när fordon ska förbi, eller lasta av saker. Även oväder innebär oro för ledningen.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Man kan ju dra ledningen under vägen men i övrigt i luften.
Som på/till öar där man leder ner luftledningen under vattnet men på båda sidor går den i luften.
Svart blixtsymbol inuti röd kvadratisk ram på vit bakgrund; varning för elektricitet eller högspänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
Tack för alla svar. Då har jag tillräcklig info för att diskutera vidare med elektrikern.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.