nu blev jag osäker, jag hjälpte en kompis att vacuumsuga en luftvärmepump som han monterat själv, fick då se att han inte hade nån JFB till pumpen, då påpekade jag det och han sa att han hade kontaktat elektriker och kommit överens om det "vanliga" att kompisen spikade kabel och elektrikern kom och kopplade in, alltså borde elektrikern ha satt en Jfb om det var krav, annars gjorde han ju fel,
jag bläddrade genast igenom mina böcker men hittade inget som behandlar detta, och jag hade tidigare sett att elektrikern som monterade en LLVP i kontoret på mitt jobb satte en 2-pol JFB till pumpen, därför trodde jag att det var ett krav, och har för mig att nån här också har nämnt det, stämmer det??
en fast installerad llvp är ju inget som generellt sett omfattas av JFB krav, men det kan ju finnas undantag, som t.ex. golvvärme....

vad säger experterna??
 
Det finns inga regler som föreskriver JFB till VP. Ska vara om någon tillverkare i så fall kräver det. Däremot om man sätter upp ett uttag för VP'ns skull, men då är det ju själva uttaget som påbjuder en JFB under vissa förutsättningar.
 
Det enda som kan kräva att en apparat skall anslutas via jordfelsbrytare är apparatens installationsanvisning. Värmegolv i badrum är väl det enda som det krävs på oavsett om det nu klassas som "apparat". Sedan gäller det som sagt uttag under olika förutsättningar beroende på var, när och hur.
 
Vissa värmepumpar ansluts med stickpropp i vanligt vägguttag, och då är JFB att rekommendera, men inget krav såvitt jag vet.

Fast anslutna maskiner praktiskt taget aldrig JFB. Undantag kan finnas som pefo skriver. Bla i vissa byggnader, exvis ladugårdar där det föreligger stor brandrisk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.