Hej,

Håller på att söka bygglov för ett enplanshus men har fått krav från handläggaren att alla sovrum plus badrum ska vara handikapp vänliga. Har hört att det kan finnas krav på ett sovrum men inte alla 3 som vi tänkt plus badrummet .
Kan detta stämma?
 
Jag är inte så insatt. Vad är det för speciella krav på sovrum för att de ska bli anpassade för handikapp? 90-dörrar antar jag, men vad skulle behövas mer?
 
O
Så vitt jag vet så finns det inga krav på antal sovrum. Men den ända anpassningen som borde vara med ett sovrum är väl bara dörren. Så det känns väl som det kvittar... Man vill inte ha för liten dörr oavsett :)
 
Posta en bild på planlösningen så är det lite lättare att hjälpa.
Jaguar i samma situation där bygglov slår ner på diverse saker så jag har fått jobba endel med tillgänglighet.
 
Finns krav på mått både bredvid sängen och framför sängen.
 
Bifogar planlösning.

Synpukter vår handläggare har är:
- Badrum handfatet måste flyttas för att man ska kunna passera.
- Master rummet funkar utmärkt i HC synpunkt, bara vi tar bort garderoberna?!
- Sovrum 1 & 2 båda dörrarna vid måste göras om till 90.
Om det nu krav finns på alla sovrum måste vara HC anpassat så pajar den ju planlösningen vi tänkt en hel del (se bifogat).

Före
plan.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter, utelämnar master
plan2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har tittat på den, tolkar det som att det finns bara krav för att ett sovrum ska vara HC vänligt.Då räcker det i mina ögon med att master rummet är det. Så är det någon som har stött på samma problem att alla sovrum måste vara hc?
 
ännu en tillgänglighetsfolder: http://www.umea.se/download/18.717d...ndbarhet+för+alla+i+en-+och+tvåbostadshus.pdf

sovrummet måste vara 3700x3000 och garderoberna får inte finnas inom det måttet. däremot får du har dom utanför sovrummet i bygglovet men då måste dom även stå där under slutsamrådet.

badrummet får du nog avslag på igen, toaletten måste ha 50+110cm fritt på bredden.

innerdörrar bör få vara 80cm karmmått enligt foldern om resterande mått runt dörren uppfylls.
 
uu23145645 skrev:
Har tittat på den, tolkar det som att det finns bara krav för att ett sovrum ska vara HC vänligt.Då räcker det i mina ögon med att master rummet är det. Så är det någon som har stött på samma problem att alla sovrum måste vara hc?
Jag tolkar det precis tvärt om. Läser du på sidan 7 första meningen så skall ALLA sovrum ha minst en dörr med 90 bredd.

Detta stämmer med de guidelines som även kommuner i Skåne ger ut, nämligen att alla dörrar i entreplanet skall vara möjliga att passera med en rullstol.
 
Med normalt karmyttermått för innerdörrar, dvs 90 cm, blir det fria passagemåt- tet tillräckligt brett för manuell rullstol: inomhus räcker det med 76 cm när dör- ren öppnas 90 grader. Det behöver också nnas tillräckligt med utrymme intill dörrhandtaget. Eventuella trösklar bör inte vara mer än 15 mm eller enkla att ta bort.

Kopierat från foldern.

Ser att du har rätt eftersom det syftas på att karmen måste vara 90 och dörren 76. Vanligtvis är väl dörren typ 82? Därför som jag fick för mig att karmen kunde vara 80.
 
O
Men om du utelämnar garderoberna i ritningen. Och bygger dessa när allting är klart? Det finns enligt mig egentligen bara fördelar. I badrummet behöver man inte rita in badkaret. Även om man vill ha badkar. Det är småsaker ritnings detaljer som inte behöver ändra nånting i slutskedet. Ditt omritade badrum är väl inte så hemskt? Tycker det känns som en bättre lösning!

Om det måste finnas garderober så sänk antalet och placera dessa så att det fungerar med att ta sig runt sängen. Kalla det inte sovrummet för master... Då kan de haka upp sig på det.
Jag tror att det finns många enkla sätt att komma förbi en del av HC kraven. Dock inte dörrarna.
 
Redigerat:
O
Se även dessa HC krav positivt. Om du själv eller någon närstående tillfälligt hamnar i rullstol. Då underlättar detta
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Garderober är bara att sätta upp i efterhand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.