Har försökt söka efter info men hittar svaret jag är ute efter.

Vi ska bygga fritidshus och i vardagsrummet kommer det vara 5st 3-glas fönster i strl 10*16 och de kommer vara 500mm från golv.

Ni som vet! Vad gäller? Måste vi ha härdat/laminerat glas eller bör vi ha det?

Är orolig dessa fönster kan göra oss väldigt fattiga. :x

/Kristina
 
D
ja om det är lägre än 0,6m till nederkant
 
TACK för era svar och för länken. Var den jag sökte men av någon anledning inte lyckades hitta.

Om vi nu ska ha 3-glas fönster ska alla glasrutor va härdade eller bara insidan?

/Kristina
 
Snailman
Någon som har åsikter om detta?

' härdat glas på in och/eller utsida'

i BBR19 ovan som jag funderar på?

har det något att göra med om det är lägre än 0,6 på insidan och eller utsidan? alltså det skulle ju kunna vara tex ett hus med källare som har minder än 0,6 meter på insidan, men som har högre än 0,6 meter från mark upp till fönstret = risk att falla ut men inte riska att falla in i huset.

svenska fönster verkar ju ha härdat både på in och utsida medan importerade pvc fönster har lite si och så...
 
Det skulle räcka med splitterskyddsfolie på glaset. Något som kan monteras i efterhand på vanligt glas.
 
Jag tror vi betalde 10% mer för härdat glas i våra fönster. Jag skulle välja härdat på insidan åtminstone. Att någon trillar in utifrån är ju mindre troligt om det inte är mot uteplats/veranda/balkong förstås.

Jag skulle inte chansa, en olycka händer så lätt och det är liv vi pratar om inte hur jobbigt det blir att sopa upp glaset!
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Savanna skrev:
TACK för era svar och för länken. Var den jag sökte men av någon anledning inte lyckades hitta.

Om vi nu ska ha 3-glas fönster ska alla glasrutor va härdade eller bara insidan?

/Kristina
Faktum är att jag tror inte du har något val. När de lägger in ordern på ett 16 högt fönster blir det automatiskt rätt glas. Ordersystemen utgår från att ovankant fönster sitter på 210cm och då hamnar ett 16 fönster 50cm från golv och vips så blir det ett härdat glas.
Här kan ni läsa mer....
http://www.elitfonster.se/Documents/BBR/BBR19-Elit.pdf

OBS det är dessutom ny lag på säkerhetshandtag för fönster på andra våningen.
 
Redigerat:
D
Njae... jag tror nog inte att man skall förlita sig på att det automatiskt blir härdat glas bara för att förutsättningarna gör att man borde kunna anta att det krävs. Beställde helglasade pardörrar från Elitfönster och då frågades det specifikt om jag ville ha härdat glas (valde härdat både in och utsida, pristillägget för härdat glas var försumbart i sammanhanget).
 
peternicklas
Denna lag kom 1/1-2007. Vi beställde 12 meter Hajompartier juni 2006 och redan då var det standard på Hajom. Tror alla våra glas är härdade. Nu är våra partier runt 2*2 m. så det är stora ytor, glad att vi fick härdade glas.
 
Nej blir inte automatsikt härdat glas. Var det lägre än 0,6m på insidan ner till golv så skulle det vara härdat.

Fönster och dessutom härdat kostar ju lite men är värt pengarna så här i efterhand. Om jag minns rätt så hade inte skånska byggvaror härdat glas på sina fönster.

Eftersom en säljare på polarfönster som jag tänkt beställa från inte hade koll på det här med härdat så beställde vi genom Lundqvist trävaru som har stenkoll på nya regler mm. Blev Polarfönster och är nöjd med fönstren.

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.