I ett badrum med duschkabin (ej dusch på golvet), tvättmaskin, handfat, toalett, varmvattenberedare är det krav på golvbrunn? och hur många? eller räknas det som att eventuellt spill självtorkar?
Det finns väldigt mycket dokumentation om HUR golvbrunn skall installeras med lite om den skall finnas.

Försökte kika efter svar..

byggahus.se: Tröskel i toalett utan golvbrunn (2022-04-03)
gvk.se: Tvättstuga. Vilka krav finns på tätskikt och golvbrunn i tvättstuga?
byggahus.se: Reglerna för att bygga eller renovera badrum (2023-10-20)
byggahus.se: Reglerna för att bygga badrum (2008-11-12)
byggahus.se: Reglerna för att bygga badrum revideras (2019-02-27)
byggahus.se: Reglerna för att bygga badrum revideras (2019-02-27)
bkr.se: Branschregler & Riktlinjer
BBVByggkeramikrådets branschregler för våtrum (2021-12-20)
"Golvlutning enl §4.2 i övriga utrymmen
Om golvbrunn är installerad i dessa utrymmen kan golvlutningen
begränsas till ett lokalt område vid brunnen under förutsättning att
de vattenanslutna apparaterna som kan läcka är installerade vid brunnen."
gvk.se: GVK -Golvbrunn
 
Centano Centano skrev:
Säker Vatten
Tack!, som jag misstänkte då.

Är reglerna från Säker Vatten tvingande från försäkringsbolagen?

Finns det krav på antal golvbrunnar t.ex en för golv dusch (walk-in) och en för övrigt vatten?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Tack!, som jag misstänkte då.

Är reglerna från Säker Vatten tvingande från försäkringsbolagen?

Finns det krav på antal golvbrunnar t.ex en för golv dusch (walk-in) och en för övrigt vatten?
Nej, inget är tvingande. Det beror enbart på om du får en vattenskada pga saknad golvbrunn och att f-bolaget kan neka ersättning. Bygg på egen risk så att säga.
 
R
spikplanka spikplanka skrev:
Tack!, som jag misstänkte då.

Är reglerna från Säker Vatten tvingande från försäkringsbolagen?

Finns det krav på antal golvbrunnar t.ex en för golv dusch (walk-in) och en för övrigt vatten?
Nej dom är inte tvingande men kan påverka ersättningen vid skada..
Jag skulle aldrig byggt ett rum enligt din beskrivning utan golvbrunn, detta enligt sunt förnuft!
 
R Rejäl skrev:
Jag skulle aldrig byggt ett rum enligt din beskrivning utan golvbrunn, detta enligt sunt förnuft!
Det är inte min konstruktion.. ;)
Men jag tyckte det var knepigt.. knepigt.
 
Någon som vet vilka regler som gällde före 2005 då Svensk Vatten kom till?
 
R
Samma som idag då säker vatten inte är någon lag bara rekomendation..
 
  • Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
Hej
Det är som så mycket annat att det befintliga accepteras men så fort du renoverar eller bygger om något så ska det följa dagens krav.
Jag vet om en Brf där ca en fjärdedel av lägenheterna saknar golvbrunn i badrummet då badkaret är kopplat på avlopp som går upp ur golv.
/ Björkskär
 
Jag fick 2006 badrum omgjort 2020. De gamla golvbrunnarna var godkända (jämte in/utgående vatten) men för att få framtida 30 års full badrumsförsäkring måste brunnar och rör flyttas enligt de nyare instruktionerna.

Om man ändå håller på att rota i golvet är det lika bra följa dagens regelverk.
 
Claes Sörmland
BBR ställer krav på golvbrunn i varje lägenhet:

"I lägenheter ska minst ett utrymme för personlig hygien förses med golvbrunn." Se 6:641 Installationer för spillvatten
 
Någon som sett krav på mer än en golvbrunn?
Tänker explicit på badrum där det finns en golvbrunn för dusch men där det finns toalett, handfat, tvättmaskin, varmvattenberedare osv som alla kan släppa ifrån sig av det blöta på golvet.
B Björkskär skrev:
en Brf där ca en fjärdedel av lägenheterna saknar golvbrunn i badrummet då badkaret är kopplat på avlopp som går upp ur golv.
Det är förstås inget som kan gå fel i ett flerbostadshus.. ;)
*oh-my-god*
 
spikplanka spikplanka skrev:
Någon som sett krav på mer än en golvbrunn?
Tänker explicit på badrum där det finns en golvbrunn för dusch men där det finns toalett, handfat, tvättmaskin, varmvattenberedare osv som alla kan släppa ifrån sig av det blöta på golvet.

Det är förstås inget som kan gå fel i ett flerbostadshus.. ;)
*oh-my-god*
Du menar att alla dessa sprutar vatten okontrollerat samtidigt och brunnen inte sväljer allt??
 
  • Haha
Sthlm_
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du menar att alla dessa sprutar vatten okontrollerat samtidigt och brunnen inte sväljer allt??
Golvbrunnen kan nog sväja mycket. Men det finns ibland en kant till duschen, även "walk-in" utöver det så kan lutningen vara mindre optimal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.