Hej, vi har satt in downlight och nytt tak och undrar om det är något krav på att det måste vara borrat för kopplingsdosor. Elektriker och snickare har borrat upp för kopplingsdosor och satt täcklock över.
Bytte tak för att få ett fint tak utan massa takdoslock.
 
Du ska absolut inte sätta en fast installation över dosor såsom t.ex. ett tak. Det är dock vanligt att man tapetserar över dom och lämnar dom så
 
Hänger inte riktigt med på din beskrivning. Vanligtvis monteras spot med en fjäderfästning i ett passande hål, då utan någon dosa etc.
 
Inbyggda spotlights i ett vitt tak, en oskyddad kabelöppning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rökdetektor monterad på ett tak med vita väggskivor och synlig taklist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk installation som sticker ut ur taket i ett ofärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade ju hellre haft taket slätt och kanske mätt ut var kopplingsdosor satt och skrivit upp/märkt ut diskret
 
Hej,

Det ser ut som du har väldigt mycket doser till en oförklarlig anledning. Du har två dosor med halvmeters mellanrum. Är detta gjort av en seriös firma så hade jag klagat om jag var du. Så ska inte en bra installation se ut.
 
Dom glömde var dosor satt så dom gjorde Schweizerost av våra tak, så målaren ska komma och måla om taken och spackla alla dom 15 hålen dom gjorde och då hade jag velat att dom sätter igen dosorna så vi slipper dom locken, är det ok? Att skriva upp var dom är idtållet.
 
Från början.
Fanns det kopplingsdosor i takat innan ni minterade ett nytt tak? Gjorde dem hål för att komma åt de gamla kopplingsdosor?
Kopplingsdosor ska vara åtkomliga så om de finns kvar i gamla taket så måste du ha öppningar i nya taket under. Men man kunde ju ha funderat på om de gamla kopplingsdosorna måste finnas kvar eller om man kunde göra sig av med dom.
Du har både spot och takkrok för lampa. Är det tänkt så?
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Ja det var ett takuttag innan. Ja det var tänkt att kunna ha en hängande lampa över sängen, dock så känns det inte som man skulle våga hänga något i den kroken så antar att dom inte satt Dosa bakom utan skruvat fast den i gipset.
Borde dom inte plockat bort gamla dosor och ersatt med 1/rum istället för 2/rum? Och kanske inte mitt på taket utan gömt dom
 
Jag håller med dig. Men det finns elektriker och annat löst folk som helt saknar estetiskt sinne. Hade man gjort rätt från början så hade man dragit alla ledningar till en vägg med en enda dosa i väggen och då hade du haft ett orört tak. Men ni snackade tydligen inte om det.
Nu kommer du ligga i sängen varje kväll och tittar på dina fula takhål.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ska man behöva förklara allt för hantverkare? De är ju typ därför man anlitar dom, för att slippa tänka på allt själv.
 
Nix, dom ska anses vara proffs och utföra arbetet/tjänsten på bästa sätt för dig. Även samråda med dig så att inga missförstånd uppstår.
 
Det är bara det att man måste prata med varandra och förklara hur och vad man vill, det är helt omöjligt att gissa vad den andre vill. Har man 100 kunder så har man även hundra olika åsikter och önskemål. Så du har råkat ut för det absolut vanligast "felet" dålig eller ingen kommunikation. Det ansvaret får ni nog dela på.
 
  • Gilla
TechChad och 3 till
  • Laddar…
Måste bara fråga:
Var det en välrenommerad elfirma med auktoriserng som gjorde det?
I så fall ta kontakt med dem och berätta ditt missnöje med installationen.
De ska veta bättre.
Eller var det någon oseriös småskuttare med kontoret på bakfickan som sa han var elektriker, eller någon snickare utan el-utbildning som gjort det.
Vad fick du betala?
 
Har inte fått någon räkning.ännu, rent teoretiskt vad händer om jag skulle sätta igen? Och märka upp koordinater till dosorna istället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.