Hej!

frågade mitt försäkringsbolag om de har krav på diskmaskinsavstängning.

de svarade att säker vatten ska följas och skickade med denna länk
http://www.sakervatten.se/vanliga-fragor/installationsfragor


dåligt svar kan tyckas (och jag har ställt följdfråga om ett svar från dem)

jag hittar inte heller ett rakt svar på min fråga där på säker vatten.


så jag undrar vad som gäller ang diskmaskinsavstängning

och även när det kravet trädde i kraft.

tänker mig att det kanske kan skilja nu 2016 men diskmaskinen kanske installerades för 5 år sedan och då gällde andra regler?
 
• 3.6.3/3.7 Kan ett så kallat Aquastop ersätta kravet om avstängningsventiler för disk- och tvättmaskiner?

Aquastop ersätter inte avstängningen. I branschreglerna står det ”vattenanslutning till diskmaskin ska ha avstängningsventil med manöveranordning som är synligt placerad ovan bänk och lätt åtkomlig” och ”vattenanslutning till tvättmaskin ska ha en avstängningsventil med manöveranordning som är synligt placerad och lätt åtkomlig”. I BBR står det ”Allmänt råd – Anslutningar till disk- och tvättmaskiner m.m. bör förses med avstängningsventiler som är synliga och lätt åtkomliga”.
Om man ska vara lite dryg:
Kan man inte anse att aquastop är en avstängningsventil?
Och att diskmaskinens knappsats är en manöveranordning?

På vilket sätt skulle en manuell ventil vara bättre än den som medföljer diskmaskinen egentligen. Tror jag nyttjade avstängningen en gång på vår diskmaskin, och det var när jag skulle på 3v semester.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
okej det är krav på avstängning OVAN diskbänk

jag har nu en ballofix under diskbänken, så jag är körd?

så hur länge har dessa regler gällt?

jag stänger aldrig ballofixen, å andra sidan så skulle jag stänga en kran ovan diskbänken lika ofta, dvs aldrig
men jag stänger av vattenpumpen när man ska bort en helg eller mer.

om man ska utnyttja "drygheten" lite mer skulle jag kunna sätta en skylt ovan diskbänken som hänvisar till kranen under diskbänken ?
 
Redigerat:
Ah, missade att det var tvättmaskin det stycket gällde.

Bra fråga när det gäller hur länge det gällt, det faller på sin egen orimlighet att alla måste uppdatera varje gång branchregler ändrar sig, vilket de verkar göra stup i kvarten.

Personligen misstänker jag nästan att dessa bara finns till för att försäkringsbolagen ska ha något att hänvisa till när de nekar ersättning. Snart får vi väl inte ha vatten i husen alls längre ;)
 
  • Gilla
Ronekma
  • Laddar…
Det har "alltid" varit krav att avstängningen skall vara lättåtkomlig. Tolkningen av det har varit, antingen ovanpå diskbänken, eller direkt innanför skåpsluckan, eller liknande. Alltså inte inne under blandaren.

Ändringen där det krävs att det verkligen är ovanför bänken kom typ 2010 eller 2011. Du kan söka även efter äldre regler på säkert vattens hemsida.
 
  • Gilla
ngranhage
  • Laddar…
1 januari 2011 vart det nya regler, jag fick en pdf från försäkringsbolaget

Vattenanslutna apparater i kök
Rörledning för tappvatten i kök ska monteras utan fogar
fram till blandare eller apparat.
Vattenanslutning till diskmaskin ska ha en lätt åtkomlig
avstängningsventil ovan bänk. Andra vattenanslutna
apparater,
till exempel ismaskin eller kaffebryggare, ska
ha en lätt åtkomlig avstängningsventil.

Anslutning av tvättmaskin
Vattenanslutning till tvättmaskin ska ha en lättåtkomlig
avstängningsventil. Anslutningsledningen till tvätt-
maskinen
ska vara godkänd för avsedd användning.
Avsättningen
för vattenanslutningen ska vara anpassad
för tätning mot en plan packning.
Avloppsslang ska vara uppdragen och fäst mot bänkens
undersida eller motsvarande i höjd med överkant tvättmaskin.
 
Om man sätter diskmaskinen i arbetshöjd, var ska man då sätta ventilen?
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
2007 s branschregler säger lättåtkomlig avstängning
2011 s branschregler säger lättåtkomlig avstängning ovan bänk!

vilka är det som bestämmer när diskmaskinen installerades?

och vad händer om röret brister före avstängningen?
 
Är den installerad innan 1/1-11 så är det 2007-års regler som gäller.
 
yes det förstår jag :)

men är det jag eller försäkringsbolaget som måste visa detta?

och vad händer om jag har en diskmaskin från 2006 som byts 2016?
måste jag även då komplettera med en avstängning ?
 
Då är du innei gråzonen.

Om du installerar en ny diskmaskin imorgon, och kan göra det helt enl. tillverkarens anvisningar, utan att ändra någon rördragning. Då tror jag att man kanske kan hävda att de gamla reglerna skall gälla fram till anslutningspunkten. Men det är som sagt en gråzon. och en gissning från mig.

Om du sedan byter blandare så är man åter i en gråzon, är det OK att fortfarande ha DM ansluten med kran under bänken, trots att jag hade kunnat passa på att välja en blandare med avstängning. Svår tolkning.

Men jag gissar att nästan alla med avstängning under bänken har avstängningen rätt långt in under bänken, och det har inte varit OK på väldigt länge (typ 15 - 20 år), så gissningsvis bryter en sådan installation regelverket även om den är gammal.
 
Det här med anslutning utan fogar fram till apparat, har jag inte sett tidigare. Det skulle ju innebära att man inte får ha ballofixer under diskbänken? Röret skall gå utan skarv ända till blandaren. Undrar om det verkligen menas så.
 
hempularen skrev:
Det här med anslutning utan fogar fram till apparat, har jag inte sett tidigare. Det skulle ju innebära att man inte får ha ballofixer under diskbänken? Röret skall gå utan skarv ända till blandaren. Undrar om det verkligen menas så.
tänkte på det jag med...

blir lite jobbigt att dra nya rör för alla när de tex byter en blandare
 
hempularen skrev:
Då är du innei gråzonen.

Om du installerar en ny diskmaskin imorgon, och kan göra det helt enl. tillverkarens anvisningar, utan att ändra någon rördragning. Då tror jag att man kanske kan hävda att de gamla reglerna skall gälla fram till anslutningspunkten. Men det är som sagt en gråzon. och en gissning från mig.

Om du sedan byter blandare så är man åter i en gråzon, är det OK att fortfarande ha DM ansluten med kran under bänken, trots att jag hade kunnat passa på att välja en blandare med avstängning. Svår tolkning.

Men jag gissar att nästan alla med avstängning under bänken har avstängningen rätt långt in under bänken, och det har inte varit OK på väldigt länge (typ 15 - 20 år), så gissningsvis bryter en sådan installation regelverket även om den är gammal.
2010 är bara 6 år sedan.

jag har typ 2014 installerat en diskmaskin med 2010 års regler. alltså brytit mot 2011 års regler... så det vore ju typiskt om man skulle bli nekad ersättning vid en eventuell skada.
 
Lånar en gammal tråd då jag inte hittar nån lösning på just mitt problem.
Skall installera diskmaskin i sommarstugan och självklart vill jag ha en mekanisk avstängning som komplement till diskmaskinens magnetventil. Även om vi aldrig stänger av kranen...
Problemet är att diskmaskinen skall installeras under en arbetsbänk där det INTE finns någon diskho och därför inte heller någon kran som kan innehålla en diskmaskinsavstängning.
Enligt 2011 års regler så skall ju avstängning ske ovan bänk.
Skulle ju se väldigt konstigt ut att dra upp vattenledningen genom bänkskivan sen via en ballofix och ner genom bänkskivan igen.
Vatten och avlopp finns under bänken så det är inga problem att placera en avstängning där - med resultat att det inte blir en godkänd installation.
Nån som sett eller löst detta på ett snyggt och helst inte alltför dyrt sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.