Hej,

Andra inlägget i detta delforum på kort tid nu och mitt tidigare handlade om marknivåer där det nu helt plötsligt verkar som att "allt är ok".
Jag har i min ansökan angett att jag vill bygga en stödmur precis parallel (brevid) min grannes mur. Grannens mur står helt på hans tomt och är ingen stödmur. Den är gammal och förfallen och mitt första förslag var att vi skullle bygga en gemensam mur, men det ville inte min granne och det känner jag att jag får respektera.

Min lösning blev då att bygga min stödmur (exakt samma höjd som min grannes mur) precis brevid, men på min sida gränsen. Grannen tycker detta är helt ok och det låter som att han _kanske_ kommer att riva sin mur när min är klar, men vill inte lova något. Han får ju då en snyggarer mur och några kvadrat extra, så det borde bli en bra lösning för honom, men han lät lite tveksam till jobbet med att riva.

Nåväl, trodde allt var "frid och fröjd" iom att vi var överens, men nu _kräver_ kommunens tjänstemän att jag i min ansökan skriver in att grannens mur rivs och att han skall signera detta. Jag förstår inte varför och har inte fått någon vettig förklaring (tycker jag iaf), mer än att de har/haft något liknande fall där någon vill bygga två plank på varsin sida tomten och eftersom de säger nej till detta så säger de nej till mig.
Fick också någon hänvisning till att tomten skall anpassas efter markförhållandena (men eftersom de nu accepterar markhöjderna så förstår jag inte vad det har med saken att göra).
Kan tillägga att varken granne eller jag ser något problem med underhåll av våra murar och det är inte heller något som kommunen har tagit upp.

Har bollat detta med arkitekt och med andra som har erfarenhet men de är lika frågande som jag. Kan någon förstå/förklara hur de resonerar och/eller ha förslag på hur man kan gå vidare?

Jag har ingen lust att "pressa" min granne att riva sin mur, även om jag skulle ta på mig jobbet...
 
De kan såklart inte ställa ett sådant krav.
Det är tyckande utan lagstöd.
Det är din fastighet som bedöms och om detaljplanen rymmer en mur är det ingen diskussion om att de måste ge bygglov.

Säg nej, så får de motivera avslaget rent juridiskt. Sedan går du till nästa instans.
 
  • Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
R Rickard Ohlin skrev:
De kan såklart inte ställa ett sådant krav.
Det är tyckande utan lagstöd.
Det är din fastighet som bedöms och om detaljplanen rymmer en mur är det ingen diskussion om att de måste ge bygglov.

Säg nej, så får de motivera avslaget rent juridiskt. Sedan går du till nästa instans.
Jo, så tycker ju jag med och alla jag pratat med... problemet är väl bara att hela mitt bygge nu hänger på denna lilla detalj och jag är redan inne på vecka 20 på min bygglovsansökan och just murdelen var tyvärr något jag upptäckte att jag behövde komplettera med ganska sent så jag kan väl inte skylla all försening på kommunen heller...så min förhoppning var ju att hitta någon väg framåt som inte leder till överklagande, men det känns så j-la svårt när man inte ens fattar hur de resonerar....
suck!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.