Hej!
Jag har en stor gammal kåk där det sedan tidigare är gjort ett garage på 45m2(9*5m) i ena sidan inne i huset.

Där har jag tänkt att göra ett nytt pannrum för vedeldning, ny skorsten från SEM samt panna och acktankar.

Är det någon som vet eller vars man kan få tips om hur normerna/kraven ser ut för ett nytt pannrum ?
Måste man bygga ett seperat rum för pannan och acktankarna så att de blir skiljd från veden?

Tacksam för svar!
 
Reglerna finns i pdf:er på boverkets hemsida. Vad gäller pannrum och garage så gäller att man inte får ha en eldstad i ett garage. Det måste nog t o m finnsas två dörrar (som en sluss) mellan garaget och pannrummet.

Vedförvaringen tror jag att man får ha i pannrummet, men det är bra om man inte har det eftersom ved som har antänts och pyr kan producera stora mängder brännbara gaser. De gaserna kan antändas mycket fort om en dörr öppnas eller ett fönster går sönder. Man ska aldrig ha ved närmare pannan än en halvmeter (det kan kanske vara olika för olika pannor). Min sotare sa att väggar, golv och tak ska vara gjorda av något som står emot brand. T ex puts, dubbla lager gips (Normalskiva 13mm) eller Minerit Normal 8mm.

Jag satte Minerit på insidan av dörren, väggar och tak var puts och dubbelgips. Golvet var betong.

En sak som är lätt att man glömmer är att vedeldning kräver massor av luft, jämfört med t ex olja. Därför måste man ha ordentligt med tilluftsventiler till pannrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.