Hej, köpt Kombipanna för ved och el samt radiatorer till det i en hobbie lokal där väggarna består av tegel å murbruk. Tjocka väggar. Golvet är betongplatta. Nu skall det installeras och jag tänker köpa rör för att bygga rökrör inom kort.

Frågor:

*Kan jag ha ej isolerat rökrör hela vägen? (Är tegel å murbruk så tycker inte jag borde behöva det).

*Vad bör jag tänka på vid monteringen av kröken genom väggen? (En ventilationslucka med motor i nu som jag skall plocka bort och använda. Hålet är ca 50cm i diameter och 60cm djupt).

*Vad för ull klarar temperaturen kring röret i genomföringen i väggen? (Vill täta för inte å slösa värme)

*Godkännande av installationen, krävs det? (Kan bara tänka mig att försäkringsbolaget kan kräva det sedan de ändrade lagen om sotning å tillsyn men har inte läst den).

*Skall röret genom väggen gjutas fast eller räcker det med fixering och omgivande av brandsäker ull?

* Röret kommer att vara ca 220cm innan det svänger av i 90 grader a 60cm för att sedan gå ut igen med någon söt liten hatt. Sotlucka står det att man då måste ha, hur skall en sådan vara byggd?

*Finns det krav på materialval i röret? (Skall vara 150mm rör enligt monteringsinstruktionen. Har en sådan även om pannan är från -87 då svenska tillverkaren var vänlig att skicka full manual till mig. Tack CTC-Bentone! Om inget krav finnes, vad är billigaste materialet? Lokalen skall tyvärr rivas inom överskådlig framtid så behöver bara hålla maximalt 10 år).

Sökte lite på nätet å forumet men fick ingen vettig träff. Gick inte igenom alla så har jag slarvat så bara länka :)

Har svets å tänker montera själv. Själv är inte bäste dräng men roligast så :)
 
Redigerat:
Antar jag letat dåligt på nätet då ingen ens ids svara mig :S
 
Enda som kan svara på dina frågor är din lokala sotare, det är han som avgör
om din skorsten blir godkänd eller ej..
Sotaren kommer även komma med önskemål om eventuella sotluckor å dyligt..

Sotaren vet bäst

Kan tillägga att min sotare ville ha minst 4mm järnrör sedan isolerat med minst 30mm bransnätmatta i två lager med överlappande skarv, dvs minst 60mm isolering..
 
Redigerat:
svårt att tro att någon som inte är lagen kan bestämma lagen. Borde finnas ett regelverk som de måste följa i alla lägen. Mer den infon jag är ute efter.

tack för inputen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.