hej
är det någon som vet kraven med avstånd mellan vägg och kakelugn
vi kan inte flytta kakelugnen!
sotaren var här men kommer inte ihåg vad han sa:(
det ska tydligen vara något avstånd mellan regel och murstocken oxå som vi fick en anmärkning på ! kakelugnen står i det som ska bli kök o murstocken går upp i trapphuset där dt tydligen är satt gips på!
 
Tyresö
Det är inte enbart ett avstånd som gäller - det är även vilket material väggen är byggd i (brandklassning). Det är väl bara att ringa sotaren igen, så får du exakt rätt information. En sån fråga, när det gäller att riskera elda upp vårt hus, skulle jag aldrig ställa på ett byggforum.
Låt hellre en expert svara på den frågan.
 
Ola78
Välkommen till ByggaHus! Inte svar på alla dina frågor, men jag frågade sotaren om avståndet på reglarna när jag skulle bygga en innevägg mot murstocken. Det som gällde enligt honom var minst 10 cm från murstock till regel, ändträ och beklädnaden på väggen fick gå emot. Detta gällde även ev glespanel till innetak.

Edit: I övrigt håller jag med Tyresö, kolla med sotaren igen, de kan ha andra bedömningar än sotaren i min kommun.
 
Redigerat:
Kolla även på minerit hemsida. Avståndet beror som sagt på eldfaran dvs temperatur på brännbart.
 
Det får max bli 85 grader på brännbart matrl.
 
Tyresö
Enk Projektet skrev:
Det får max bli 85 grader på brännbart matrl.

Oj, är det tillåtet med den höga värmen? 85 grader är riktigt varmt. Men det är ju ändå några 100 graders marginal innan det tar eld.
 
hej o tack jag visste det med 85 grader grejen e den att vi har precis köpt huset och dom som hade det innan har renoverat,,, men gjort en del missar!! och just nu står min man o snickare och grejar för fullt... tänkte bara kolla om det va någon som visste eftersom sotaren inte jobbar en söndag!!!
vi får elda så vi har inga eld förbud så att bränna ner huset lär nog inte hända!!
 
Tyresö skrev:
Oj, är det tillåtet med den höga värmen? 85 grader är riktigt varmt. Men det är ju ändå några 100 graders marginal innan det tar eld.
Problemet är kanske hur man garanterar det, kan vara skönt att vara på den säkra sidan...
 
Tyresö
Enk Projektet skrev:
Problemet är kanske hur man garanterar det, kan vara skönt att vara på den säkra sidan...

Ja verkligen - när det gäller att riskera elda upp huset då vill man ha så mycket marginal som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.