Claes Sörmland
Det finns en skyldighet införd i samfällighetslagen att fondera medel för att säkerställa underhåll och förnyelse av vissa gemensamhetsanläggningar. Det här är ett tillägg som infördes i samfällighetslagen 1990 och som ytterligare utökades 2004 för att passa förvaltningen av flerbostadshus med ägarlägenheter.

Jag hittade ett exjobb från Uppsala universitet som behandlar denna lagstiftning och varför den tillkom. Efter att ha läst detta exjobb börjar jag tro att denna fonderingskyldighet har missförståtts och används för brett bland samfällighetsföreningar. Att den i själva verket inte alls finns en skyldighet att fondera för väldigt många samfällighetsföreningar som idag tror att det gör det.

Anledningen är att fonderingskyldighet införs av ett väldigt specifikt skäl 1990, och det är för förvaltningen av gemensamhetsanläggningar inom storkvarter. Med storkvarter menar lagstiftaren "en särskild form för småhusbebyggelse som karaktäriseras av att fastigheterna inom ett kvarter samverkar om olika gemensamma anläggningar på kvartersmarken." För att exemplifiera: Radhusområden eller gruppbebyggelse inom kvarter med delade gemensamhetsanläggningar.

Den där fonderingsskyldigheten var alltså inte tänkt för t ex förvaltning av gator i en större villaområde eller en gemensam avloppsledning som inte ingår i ett storkvarter. Men ändå är det ofta så vi läser samfällighetslagen idag, kanske för att lagstiftaren aldrig tog med syftet med den nya fonderingsskyldigheten i själva lagtexten så denna kunskap har förlorats sen 1990.

Här finns det upplysande exjobbet Fonderingskravet i lagen om förvaltning av samfälligheter Vilka samfällighetsföreningar omfattas? av Martin Lindahl:

https://www.iff.jur.uu.se/digitalAs...-k_martinlindahlfonderingskravet-i-sfl-v2.pdf
 
Claes Sörmland
Jag lägger denna dom här eftersom den ligger nära trådens fråga (tackar @tommib som grävde upp den i granntråden):

https://lagen.nu/dom/rh/2012:71

Tyvärr var frågan om föreningens fonderingsskyldighet inte uppe för prövning då parterna var eniga om att sådan förelåg så den ger ingen vägledning i frågan.

Tingsrätten hänvisar till en annan dom: Svea hovrätts 6 december 2001 i T 3363-00
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.