Hejsan...

Tänker sätta igång med att fixa upp garaget lite och så lär det bredspacklas, en jävla massa....

Eftersom underlaget ska målas så är det ganska noga med underlaget misstänker jag... Så hur går jag tillväga ? Vilket metod är bäst på stora ytor och vad ska jag använda för spackel och verktyg... Nu har jag aldrig bredspacklat förr så inga krångliga yrkesord ;)

Eller finns det kanske nån bättre metod att få stora ytor släta ? Hade tankarna på glasfiberväv men där blir det ändå struktur på väggen....

mvh :)
 
Vad har du för underlag idag då??
 
renoveringsgips kanske kan vara ett alternativ. säkert dyrare, går mycket fortare, blir bättre( nu jämför jag med första gången jag bredspacklade en vägg... du kanske är kung från början...)
 
Vad har du för vägg idag? Vad har du för material i garaget som gör att du måste bredspackla alltihop? Oftast brukar ju garageväggar vara hyffsat släta eftersom dom oftast är klädda med skivor.

Enklaste är att helt enkelt anlita en målare till att bredspackla då han sveper över hela garaget på ett par timmar om det är illa och du får slipa minimalt medans om du skall lära sig själv så har du kommet 4m på samma tid och ledsnat för länge sedan samt att du får slipen en massa och troligtvis spackla om igen efter för att blir nöjd.

Såå. Visst kan man lära sig men min ringa erfarenhet säger mig att sådant jobb kan man lämna bort för det går så mycket fortare och blir så mycket bättre. Sen kan du ju alltid se på hur målaren gör och fråga om tips så kan du ju kanske ge dig på något nästa gång som är lite mindre än ett helt garage.

Annars är det väll bara att köpa spackel och några spacklar och köra igång. Man får in en hyffsad knyck efter en stund men det är både jobbigt och besvärligt enligt mig. =)
 
det är ju gips idag... men stora delar är typ "lappat" eftersom han en gång i tiden höjt taket på garaget så det ser förjävligt ut...

har räknat på renoveringsgips men det blir dyrt som fan.. en sån skiva kostar 95 spänn på byggmax... och jag behöver runt 120m2... det blir 40 skivor... alltså 3800:-...

visserligen blir vanligt budget gips 2400:-... så det kanske skulle var en idé att gipsa om hela skiten kanske... ? och bara spackla skarvarna sen...

nån som har erfarenheter av glasfiiberväv ?? hur bra lär underlaget vara för att smälla upp sånt ??

mvh
 
Här finns lite tips...och filmer. En bild säger ju mer än tusen ord.

http://www.nordsjo.se/paint2.asp?Cat=5&Avd=1&Type=2

Men om det är så att någon hade höjt ditt garage och sen gipsat resten så antar jag att denna någon då satt ett gips med annan tjocklek där uppe än där nere?
Isåfall om du är inne på att byta gips så borde det räcka med att byta ut det "övre" gipset mot ett som har samma tjocklek som det nedre.
Fast om du spacklar ut nivåskillnaden en 40-50 cm över skarvarna (ett par spackelomgångar) så kommer skillnaden förmodligen inte synas så mycket...du kan ju alltid testa på en bit innan du bestämmer dig.

Gjorde själv så att jag spacklade ut en bit för att ta upp de grövsta nivåskillnaderna, sen målade jag med en "kornig" färg (Inova Sand) som var ganska förlåtande.
 
Låter inte som en kandidat för bredspackling, om du har "lappad gips" under. Vore annat om det var risig puts eller leca eller nåt. Om du vet att det ser ok under vad gäller reglar = lätt att sätta upp nya skivor och få det bra, skulle jag nog gipsa om.
Håller annars generellt med "Beppo", ta in en målare för bredspackling, det går snabbt (= billigt) och med bra resultat om det är en ok kille. Det var nog den mest prisvärda hantverkshjälpen vi tagit in iallafall.

/A
 
ipppe kommer med all säkerhet att klara av bredspacklingen utan missöden. ippes nybörjarkunskap vad gällde sprutmålning av köksluckorna, visade att han har handlag för det mesta.
Hade varit bättre om Du visade bilder av hur gipsen var skarvad i garaget, så hade vi sluppit att gissa oss till hur det ser ut. Men normalt brukar det se bedrövligt ut, med gipskanter till höger och vänster, samt att pappret på gipsen lossat eller sticker ut. Detta får skäras loss så att väggen blir jämn, innan spacklingen påbörjas. Spacklingen är till för att fylla ut håligheter med, inte att spackla över skruvskallar som sticker ut eller dosor som ligger utanför gipset.
Det blir nog ändå bäst om du "smäller upp" glasfiberväv, för att dölja allt hoplappat.
Foto tack.
 
Jag har använt mig av en form av glasfiberduk när jag har renoverat huset. Har använt den i alla rum då den är helt suverän och enkel att använda. Den väv/duk jag har använt är en liten tunnare variant och kanske inte den styvare/tjockare som du tänker på. När den sitter på plats så blir ytan jämn och fin och ingen struktur i den. Förarbete har varit att ta bort tapetskarvar och lös tapet osv (det slipper ju dock du) och sedan spacklat igen dem och de ev hål som finns = betydligt mindre spacklande än att bredspackla hela väggen. Sen är det bara smacka på vävlim på väggen och så upp med väven, trycka ut/fast väven med en spackelspade eller tapetborste (det är precis som att tapetsera med vanlig tapet). Den variant jag köpte fick man köra ett lager vävlim på när den satt på plats för att den suger åt sig så mycket färg(lite billigare med vävlim än färg). Nu finns det tydligen en ny variant där man slipper det. Jag har själv bredspacklat en vägg en gång och den såg ut som kriget och jag kommer aldrig mer göra det efter att ha kört med fiberväven. Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter eller exakt pris men ungefär 350 kr rullen och två rullar räcker till ett rum på ca 15 kvm.

Skrolla ner och titta på bilderna på denna länk nedan. Ser ut som om han skulle använt den väv som jag kört med...kanske kan vara något om väggarna inte är allt för "skadade"....

http://www.minhembio.com/Sandelin/146737
 
saturnus skrev:
ipppe kommer med all säkerhet att klara av bredspacklingen utan missöden. ippes nybörjarkunskap vad gällde sprutmålning av köksluckorna, visade att han har handlag för det mesta.
Hade varit bättre om Du visade bilder av hur gipsen var skarvad i garaget, så hade vi sluppit att gissa oss till hur det ser ut. Men normalt brukar det se bedrövligt ut, med gipskanter till höger och vänster, samt att pappret på gipsen lossat eller sticker ut. Detta får skäras loss så att väggen blir jämn, innan spacklingen påbörjas. Spacklingen är till för att fylla ut håligheter med, inte att spackla över skruvskallar som sticker ut eller dosor som ligger utanför gipset.
Det blir nog ändå bäst om du "smäller upp" glasfiberväv, för att dölja allt hoplappat.
Foto tack.
Hej igen ;)

Har kikat lite närmare nu och det är inte direkt nå "höjdskillnader" på gipset, det verkar vara samma tjocklek dvs... Men det är som du säger typ överallt, gipskanter och pappret som sticker ut... Man kanske får prova att spackla ett par kvadrat och se hur det blir...

Men angående glasfiberväven... kan man slänga upp glasfiberväv utan att spackla under ? det finns några glipor upp emot 2 cm på vissa ställen...

mvh
 
Om du ska ha ett bra resultat så måste grunden vara bra, annars blir allt skit. Om du har glipor och dylikt så måste du spackla och "laga" innan du sätter upp väven. Så har du glipor kommer du även att få det i väven om du inte åtgärdar dom först. Man brukar säga att inom målning så handlar det om 80 % förarbete och 20 % målning.
 
ipppe skrev:
Hej igen ;)

Har kikat lite närmare nu och det är inte direkt nå "höjdskillnader" på gipset, det verkar vara samma tjocklek dvs... Men det är som du säger typ överallt, gipskanter och pappret som sticker ut... Man kanske får prova att spackla ett par kvadrat och se hur det blir...

Men angående glasfiberväven... kan man slänga upp glasfiberväv utan att spackla under ? det finns några glipor upp emot 2 cm på vissa ställen...

mvh

2CM glipor!!?? Har den som satte upp gipset, passat in det med yxa eller??? Frågan är om det inte är lämpligt att gipsa om väggarna? Kanske finns andra saker som är lämpliga att fixa till samtidigt? Har du spolplatta i garaget? Då kanske du skulle överväga att sätta vitlackad plåt istället för gipsen. Jag hjälpte en bekant med att renovera ett garage på 120 kvadrat Vi murade ett varv smal lecasten mot plattan och sadlade ut reglarna och skruvade sedan plåten på det. Där inne kan man leka med högtryckstvätten nu utan risk för fuktskador. :D
 
Micke_H skrev:
2CM glipor!!?? Har den som satte upp gipset, passat in det med yxa eller??? Frågan är om det inte är lämpligt att gipsa om väggarna? Kanske finns andra saker som är lämpliga att fixa till samtidigt? Har du spolplatta i garaget? Då kanske du skulle överväga att sätta vitlackad plåt istället för gipsen. Jag hjälpte en bekant med att renovera ett garage på 120 kvadrat Vi murade ett varv smal lecasten mot plattan och sadlade ut reglarna och skruvade sedan plåten på det. Där inne kan man leka med högtryckstvätten nu utan risk för fuktskador. :D
jo killen som bodde här tidigare var inte av den händiga typen ;) har hittar en flertal skräckexempel över hela huset som man har fått rätta till... bl a gips direkt under panelen i bastun :( var inte direkt torrt när jag rev skiten...

men som tur är sitter det nåt vattenskydd ca 40cm upp på väggarna i garaget... vill därför helst undvika riva den... men det kanske är värt att gipsa om på dom ställen det är som värst...

får titta närmare på det här med glasfiberväv... verkar vara ett billigt sätt att få nånting över gipsen... finns ju väv från 2.95 kr/m2 på byggmaxx... det blir ju ingenting...

mvh
 
Läga i skarvarna med nått material som fyller bra och sedan väv på det och därefter några svängar med färg låter som en bra budgetlösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.