Skall byta blandare till handfat och hittar inget verktyg att ta bort den gamla. Se bilder.
Flexibla slangar anslutna till rostig metall i hål, mögeltillväxt, behov av underhåll eller rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på anslutningen till en flexibel slang, troligtvis en vattenledning, mot en fästplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur kan jag få bort mutter på långt skruvfäste? Ingen plats för skiftnyckel.
 
En lång hylsa.
 
  • Gilla
Rullle
  • Laddar…
M Mona.quist skrev:
Skall byta blandare till handfat och hittar inget verktyg att ta bort den gamla. Se bilder.
[bild] [bild]
Hur kan jag få bort mutter på långt skruvfäste? Ingen plats för skiftnyckel.
Förpackning för ett set rörnycklar, storlekar anges, produktkod och streckkod syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna var perfekt.
Fick nu loss muttern, men då kom nästa problem. Fästet till ballofix stämmer inte med det nya slang fästet. Skulle behöva G3/8.
 
  • Instruktionsdiagram för anslutning av kran med flexibla rör till vattensystem; inkluderar temperaturindikatorer och dimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
M Mona.quist skrev:
Fick nu loss muttern, men då kom nästa problem. Fästet till ballofix stämmer inte med det nya slang fästet. Skulle behöva G3/8.
Hur ser det ut vid ballofixerna då?

Lägg upp en bild!
 
Fäste med den gamla blandaren.
 
  • Flexibel metallslang kopplad till en ventil med sexkantig mutter på vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Muttrarna sitter fast i den gamla slangen, så jag behöver nya muttrar att sätta fast på de nya slangarna.
 
Krilleman
M Mona.quist skrev:
Muttrarna sitter fast i den gamla slangen, så jag behöver nya muttrar att sätta fast på de nya slangarna.
Men du skriver ju ovan att blandaren har 3/8 gänga (som till höger på bilden)?!

Installation av två typer av vattenledningar till en kran, en med dimensionen ⌀10, den andra G3/8.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hon kanske menar att anslutningen har gänga nu och de nya slangarna är slätända som de gamla. Man får då komplettera med nya konor och ev muttrar om man inte sågar loss de gamla.
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…

Bästa svaret

Krilleman
S Stefan1972 skrev:
Hon kanske menar att anslutningen har gänga nu och de nya slangarna är slätända som de gamla. Man får då komplettera med nya konor och ev muttrar om man inte sågar loss de gamla.
Ja det slog mig ju aldrig.

Om det är så blir ju då inköpslistan:

2st:
Förminskningar 12x10
https://www.hornbach.se/p/vatette-forminskningsset-12x10-va-1215-1945153/5109166/
1st
Raka koppling 12mm, (använda bara muttrarna)
https://www.hornbach.se/p/vatette-klamringskoppling-12-forkromad-rak-va-1130/5139129/

Och följ monteringsanvisningen:
https://www.vatette.se/fileadmin/up...ountings/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf
 
Krilleman Krilleman skrev:
Ja det slog mig ju aldrig.

Om det är så blir ju då inköpslistan:

2st:
Förminskningar 12x10
[länk]
1st
Raka koppling 12mm, (använda bara muttrarna)
[länk]

Och följ monteringsanvisningen:
[länk]
Tack för all information. Har nu köpt nya muttrar och klänningar. Nu återstår installation.
 
Kläm ringar inte klänningar, förbaskade stavningsprogram.
 
  • Haha
john.h
  • Laddar…
Man kan ju rätta direkt i inlägget om man inte vill skylta med sina felskrivningar... ;)
Men ibland kan det vara kul att låta dom ligga kvar.
 
  • Haha
Mona.quist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.