Jag behöver hjälp med tips och trix för att få bort en skruv.

Det är luckskyddet på en Husqvarna vedspis som jag vill byta men jag får inte skruven att röra sig överhuvudtaget. Jag vågar inte dra för hårt med mejsel för jag är rädd att förstöra spåret. Trasig ugnslucka med rost och sot, cirkelmarkerad skada, öppen spis i bakgrunden, beskadigat köksutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruven är inringad i bilden.
Gammaldags vit Husqvarna vedspis öppet askfack, handtag, reglage, temperaturmätare. Rustik, retro köksutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Över bilden är insidan av den öppna luckan.

Är det någon som har några bra tips på hur jag ska göra?

Lite tveksam till vad det här borde ligga under för forum men valde byggnadsvård.
 
Du lär nog ha en gassvets och värma den knallröd några ggr.
 
S Stefan1972 skrev:
Du lär nog ha en gassvets och värma den knallröd några ggr.
Hua, det har jag ju inte tillgång till men skruven blir ju varm när vi eldar i spisen. kan det fungera?
 
Den har oxiderat fast av värmen och det enda som hjälper är varma nyckeln, en gasolbrännare, värma så den blir röd ett par ggr, ska svalna en del mellan värmningarna..
 
Jiji Jiji skrev:
Hua, det har jag ju inte tillgång till men skruven blir ju varm när vi eldar i spisen. kan det fungera?
Jiji Jiji skrev:
Hua, det har jag ju inte tillgång till men skruven blir ju varm när vi eldar i spisen. kan det fungera?
Nej. Tricket är att värma skruven men inte luckan. Då växer skruven men hindras av omgivande metall. När skruven kallnar har den krympt en aning och kan då släppa.
Ett annat trick är att spöa på skruven rejält med hammare. Slå skruven rakt in. Även detta skapar ett glapp i gängorna som får skruven att släppa.
Hur hårt man kan slå beror på hur känsligt materialet som skruven sitter i är. Metoden är inte förstahandsval i en känslig gjuten ugnslucka. Liten hammare med snabba slag är effektivare och skonsammare än stor hammare och långsammare slag.
 
Precis.
Sen skulle jag inte rekommendera att slå med hammare, gjutgodset brukar vara skört i järnspisar.
 
B Bjober skrev:
Nej. Tricket är att värma skruven men inte luckan. Då växer skruven men hindras av omgivande metall. När skruven kallnar har den krympt en aning och kan då släppa.
Ett annat trick är att spöa på skruven rejält med hammare. Slå skruven rakt in. Även detta skapar ett glapp i gängorna som får skruven att släppa.
Hur hårt man kan slå beror på hur känsligt materialet som skruven sitter i är. Metoden är inte förstahandsval i en känslig gjuten ugnslucka. Liten hammare med snabba slag är effektivare och skonsammare än stor hammare och långsammare slag.
Ok, då förstår jag. Jag har nog inget jag kan värma bara skruven med. Edit: Om det inte funkar med en vanlig gasolbrännare, sådan man kan bränna ogräs med? Men jag kan testa att slå lite på den.
 
En granne som kom förbi föreslog "krypolja" vad tror ni om det?
 
J jonaserik skrev:
Den har oxiderat fast av värmen och det enda som hjälper är varma nyckeln, en gasolbrännare, värma så den blir röd ett par ggr, ska svalna en del mellan värmningarna..
Gasolbrännare kanske jag har någonstans faktiskt. Jag får kolla.
 
Jiji Jiji skrev:
En granne som kom förbi föreslog "krypolja" vad tror ni om det?
Värt att prova!
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
En granne som kom förbi föreslog "krypolja" vad tror ni om det?
Kom grannen tillbaka med nån krypolja, eller kanske en gassvets?
 
Det viktigaste är: Ha _Inte_ Bråttom!
Skruvar som sitter fast ska ta tid, annars går saker bara sönder.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Ok, då förstår jag. Jag har nog inget jag kan värma bara skruven med. Edit: Om det inte funkar med en vanlig gasolbrännare, sådan man kan bränna ogräs med? Men jag kan testa att slå lite på den.
Värt att prova med gasol. Inte lika intensiv hetta som gassvets men man vet aldrig var gränsen för när det släpper går. Har man tur är det de lilla som behövs för att det ska släppa.
Krypolja är tunn olja. Finns som rostlösare på sprayflaska och då har den också en kylande effekt. Att kyla skapar också en krympning av skruven som kan få den att släppa.
Ibland kan det räcka att slå hett vatten på skruven , muttern eller vad som nu sitter fast.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Krypande rostlösande olja är bra att preparera med. Sedan ska man inte underskatta hederliga slagskruvmejslar, rätt hanterade och med viss materialkänsla så kan de uträtta underverk.

Exempel: Slagskruvmejsel - Biltema.se
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kom grannen tillbaka med nån krypolja, eller kanske en gassvets?
Nej, men jag har beställt Omicron 636. Jag hoppas att det är rätt typ?
Gassvets tror jag att jag hoppar... Känns inte som något jag kan hantera. :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.