Hallå,

Har problem med duschblandaren. Det kommer ut mindre vatten än vad som är önskvärt. Har kollat vattnet som går in i blandare, det rinner 0,4 l/s både från varmvattenröret och kallvattenröret Från blandaren får jag ut 0,25 l/s. Jag har tagit bort alla silar i slangar, duschmunstycke och de två inloppsilarna. Läste på en pdf att blandaren är strypt till 9 l/min (0,15 l/s), vilket är väldigt lågt.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=...loadId=44138&usg=AOvVaw1TuKmfagaoxc1LDv15DW4z

Går det att få ut högre flöde? Saknar serviceverktyget 6077-0000. Är det värt att skaffa verktyget,öppna där och titta? Det finns ingenting som tyder på att något är igenkalkat eller trasigt. Det var ingen kalk eller smuts i inloppssilarna. Om det verkligen inte finns något sätt att öka flödet från 0,4+0,4 l/s till >0,25 l/s kommer jag köpa en ny blandare, det lutar åt en FMM 3101-0000, om ni förstår vad jag menar.

Mvh
Nathalie
 
Finns filter in i blandaren som kan också behöva rengöras av kalk.
Kolla videon:
 
Om man får ut 0,4 l/s ur ett 1/2" (12 mm) vanligt kopparrör i badrummet hur räknar man ut trycket?

Ur duschblandaren FMM 9000 får jag ut 0,2 l/s, enligt tryckfallsdiagrammet för den blandaren ger det ett WP-tryck strax under 100 kPa. Kan någon bekräfta om det är så? Hade varit intressant att lära sig lite mer om förhållandet mellan tryck och flöde i vvs-sammahang.
 
hur gick det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.