Hej,

Ska installera en bänkdiskmaskin i mitt kök där det redan är framdraget för installation av diskmaskin (se bild 1). Bild 2 visar hur det som är draget från diskmaskinen ser ut. Att avloppet ska monteras uppe till höger förstår jag, och att vattnet ska monteras där det just nu sitter vad jag tror är ett ändstopp förstår jag. Det som får mig att slita mitt hår är. vad/hur jag ska skruva för att få av den vita delen för att kunna ansluta vattnet. Ska den vita delen snurras av, slitas av, eller hur gör jag? Har försökt allt möjligt, men den sitter verkligen som berget. Vattnet är avstängt och jag har bland annat försökt hålla fast den guldfärgade hexagonen med en skiftnyckel för att kunna snurra på den vita, men ingen lycka över huvud taget. Gör jag något fel? Har ni några tips?

Stort tack på förhand!

Ska tilläggas att jag aldrig installerat diskmaskin innan men har fått instruerat för mig hur det ska göras.

Mvh Anton
 
  • Rörinstallation under köksskåp med avloppsrör, slangar och en avstängd vattenanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenanslutning med ändstopp och flexibel slang på trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inte sett en sådan ändpropp, men det borde gå att skruva av den om du håller mot med en skiftnyckel. Men vad har du för att skruva på plastproppen? Den ser rund ut så ex. en polygrip. eller rörtång borde fungera.Men mjust detta att den ser rund är lite konstigt. har som sagt inte sett en sådan tidigare.

När du sedan ansluter avloppet, så kolla att du verkligen får ett flöde.
Det kan sitta en propp i rörinloppet. Så att du alltså måste skruva av slangfästet för att kontrollera.

Men du skriver bänkdiskmaskin? brukar man inte ansuta en sådan ovanför diskbänken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.