Hej

Märkte idag att kranen inte går att stänga av helt. När jag vrider av varmvattenvredet så avtar vattenflödet men tar man i pyttelite till i ändläget så snurrar vredet vidare och vattnet börjar rinna igen.

Här en bild på kranen:

http://img158.imageshack.us/my.php?image=kranxt1.jpg.

Vad är det jag behöver byta, vart köper jag det och hur gör jag bytet?

Jag antar att jag behöver stänga av flödet på något sätt. Vattenmatningen till badrummet går via dessa rör. Jag antar att de två stora muttrarna på är till för att stänga av vattnet, är detta korrekt?

http://img204.imageshack.us/my.php?image=inkommandeth0.jpg

Någon som har några tips?

Bor i en BR och är osäker på om det är mitt eller föreningens ansvar att ta hand om sånt här, gissar på mitt ..?

Tackar för svar
 
Premis skrev:
Jag antar att jag behöver stänga av flödet på något sätt. Vattenmatningen till badrummet går via dessa rör. Jag antar att de två stora muttrarna på är till för att stänga av vattnet, är detta korrekt?
Nej, det vill jag tro är fel. Jag tycker att det ser ut som täckbrickor på en T-koppling som inte används. Öppnar du där så blir det blött! Du måste hitta en huvudkran någon annanstans.

För övrigt tror jag att du behöver byta packningar i kranarna. Men det har jag inte några erfarenheter av, så någon annan får ge dig råd.
 
Personligen tycker jag att den blandaren är för gammal för att renoveras. Jag rekommenderar att du ringer en rörmokare för det krävs lite ombyggnad för att få dit en ny.
Annars går det att byta packningar och brotscha upp ventilsätet, ev byta hela kranbröstet, men som sagt så tycker jag inte det är värt att lägga ner jobb på.

Det kan KANSKE finnas en avstängning innanför pluggarna på bilden, typ radiatoravstängning, men jag hade inte vågat lossat på dem utan att stänga av vattnet nån annanstans.

Och det normala är att det är ligger på bostadsättsinnehavaren att fixa såna saker, om inte det står något annat i stadgarna. I den förening där jag bor, tog föreningen över allt ansvar för blandare i samband med stamrenovering.
Kolla med styrelsen vad som gäller, kanske de kan rekommendera ngn röris som inte är helt överhopad med jobb, som alla vi andra :)
 
Hmm, jag är inte 100 på att de kranbrösten passar. Har för mig att det är större gänga än M20X1,5 på den blandaren, men det var ju ett tag sen jag tog isär en sån blandare... Tror det ska vara M26
 
Inga större problem. Skruva av locken på typ radiatorventilerna. Med en nyckel eller en skruvmejsel kan du stänga av vattnet.
Öppna kranarna, dra av rattarna och skruva sedan bort hela käglan med skiftnyckel. Byt hela överdelen, eller endast (och billigast) packningen.
Klart.
 
lordi skrev:
Hmm, jag är inte 100 på att de kranbrösten passar. Har för mig att det är större gänga än M20X1,5 på den blandaren, men det var ju ett tag sen jag tog isär en sån blandare... Tror det ska vara M26
Kan jag mäta upp något utanpå kranen för att få en exakt hänvisning?
 
Sveng skrev:
Inga större problem. Skruva av locken på typ radiatorventilerna. Med en nyckel eller en skruvmejsel kan du stänga av vattnet.
Öppna kranarna, dra av rattarna och skruva sedan bort hela käglan med skiftnyckel. Byt hela överdelen, eller endast (och billigast) packningen.
Klart.
Hmm vad menar du med radiatorventilerna, vilka är de?
 
De två stora muttrarna som du visar på bild 2. Under dessa lock finns möjlighet att stänga vattnet antingen med sexkantsnyckel eller skruvmejsel.
 
Sveng skrev:
De två stora muttrarna som du visar på bild 2. Under dessa lock finns möjlighet att stänga vattnet antingen med sexkantsnyckel eller skruvmejsel.
Nu säger ju Lordi att jag absolut INTE ska öppna dom där för då forsar det ut vatten (=total katastrof). Antingen får någon verkligen säga precis hur det är annars vågar jag absolut inte öppna dom där.

Alternativt så får jag riva tapet för att komma åt serviceluckan i trumman utanför badrummet vilket är mindre roligt ...
 
Prova bara med att lossa lite på en mutter så ser du ju om det strömmar ut vatten. Kommer det ut vatten så är det ju bara att dra åt igen och ingen skada är skedd.
 
tompas11 skrev:
Prova bara med att lossa lite på en mutter så ser du ju om det strömmar ut vatten. Kommer det ut vatten så är det ju bara att dra åt igen och ingen skada är skedd.
Herregud "prova lite", lite som att leka rysk roulett. Får jag inte på den igen så är det ju kört.
 
Lita på sveng, jag har samma typ av avstängning. Vanligt förekommande på element därav namnet.
 
Premis skrev:
Herregud "prova lite", lite som att leka rysk roulett. Får jag inte på den igen så är det ju kört.
Om du nu vågar prova så måste du absolut skriva här och berätta hur det gick!
 
Premis skrev:
Herregud "prova lite", lite som att leka rysk roulett. Får jag inte på den igen så är det ju kört.
Det är ju inte meningen att du ska skruva bort muttern, bara lossa den något halvt varv så att du snabbt kan dra åt den igen. Kan väl inte orsaka någon katastrof.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.