Tycker ni att man skall hyra in en kranbil eller är det bättre/billigare att hyra en tegeltransportör? Det är fem ton pannor. Taklutningen är 22 grader.

För mig känns det lite nervöst att ha en kranbil som kostar 1300 kr/h medans man för glatta livet plockar över fem ton pannor till taket.
Å andra sidan så har jag ingen aning om hur en tegeltransportör fungerar, antar att den lyfter upp till takets nederkant, det är 3,3 meter från takets nederkant till nock. Behöver tegeltransortören ställas mot något på samma sätt som en stege? I så fall kan jag inte montera hängrännorna förrän pannorna är upplyfta.
 
Planerar du hur du ska lägga ut pannorna (paketeras 5st i samma hög har jag för mig) och sätt med tex en sprayburk markering på läkten var du ska lägga högen, var 2-3st som bär runt det (kranen följer med men man får ju gå runt lite ändå)
 
Jag plockade utan problem själv av fyra ton tegel från pallar på ett tak som lutar 45 grader i somras. Det gick på dryga timmen inklusive en flytt av bilen för att nå åt.

Bara att ligga i. Sen sover man gott efteråt.

Lätt värt 2600 kr att få teglet på plats direkt utan omlastningar. Ska du köra transportör ska ju teglet ändå köras hem och på något vis placeras ut på strategiska platser runt huset. Plus att transportören endera ska monteras upp och ner några gånger, alternativt att du får bära teglet uppe på taket.

Kranföraren följer ju med med kranen vart efter du lägger ut, så är det en duktig chaufför behöver du bara lägga ner paketen.
 
A
Jag tog in tio polare, hade märkt ut var varje paket skulle ligga på taket, det gick på nolltid att lasta av, trots att vi var på tok för många.

Därefter la vi allt utom specialbitar, innan vi var sugna på öl och stoppade för dagen.
 
Kranbil alla dagar i veckan. Men som sagt räkna på hur nära de ska ligga.
Tänk även på om du ska ha Ränndal och liknande så kommer du antagligen behöva limma. Dvs på såna ställe skulle jag rekommendera att inte lägga ut pannor utan limma på marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.