Min far har köpt en köksblandare fårn biltema och lät en VVSare installera. Fungera bra och inga problem med installationen i sig.. men... köksblandare är hyperkänslig eller snare har inget flödeskontroll för vatten vid PÅ och AV samt vid övergång från varm till kallt, och vice versa

Man drar 3 cm och det kommer mac flöde av vatten och man måste använda både händerna för att "finjustera" vredet, forsätter man dra så händer det inget mer. Samma sak gäller varmvatten och kallt.. Övergånge till varm och kallt är på 2 cm, man måste verkligen dra hyper försiktigt för att hitta "ljummet" vatten. Vredet går fullt fram och tillbaka och upåp och ner, men just flödeskontrollen är katastrof.

Jag har tänkt att byta ut den, men ville bara kolla här om det är något som behöver justera eller bara kasta. blandare. Den kostade trots all 1100:- Lika mycket som en Ifö eller Gustavsberg,

https://www.biltema.se/bygg/vvs/blandare/koksblandare/koksblandare-2000036412
 
Om den kostar lika mycket som en svensk märkesblandare, varför köper man då en Biltema överhuvudtaget? Själva frågan har jag ingen aning om.........
 
S Stefan1972 skrev:
Om den kostar lika mycket som en svensk märkesblandare, varför köper man då en Biltema överhuvudtaget? Själva frågan har jag ingen aning om.........
Varför köper en hel del på Willys när det kan likasåväl kosta lika mycket som på Ica maxi? För en del tror att biltema är billigast och är man äldre och kankse inte lika bra som du och på jag att googla och söka på byghemma al.t baushuas, så går man dit... simple as dat.

Förlåt, men det där inlägget tillför ingenting förutom en massa text.
 
A
Lättast är väl att fråga biltema.
Dem är nog experter på sin egen blandare :cool:
 
  • Haha
vincentt
  • Laddar…
Har samma på mina nyare 2 Gustavsberg blandare, det finns på/av och inget där i mellan.
En röris kände till problemet som ökade med vattentrycket.
De funkade tydligen bäst med 3-4 bar, vi ligger nära 5.
Den gamla blandaren i tvättstugan, oxå Gustavsberg funkar utmärkt.
 
Isakare Isakare skrev:
Har samma på mina nyare 2 Gustavsberg blandare, det finns på/av och inget där i mellan.
En röris kände till problemet som ökade med vattentrycket.
De funkade tydligen bäst med 3-4 bar, vi ligger nära 5.
Den gamla blandaren i tvättstugan, oxå Gustavsberg funkar utmärkt.
Deras tidigare blandare har inga såna problem och andra blandare i huset har inga problem heller... Är det så att biltema blandare helt enkelt inte klarar trycket?

Jag tror dock att jag har löst varm och kallvatten prolblemet... inkommande rör kan vara skiftade. Måste höra med far min.
 
Så... nu har man löst den lustiga blandaren. Det visade sig att mor min hade bytt munstycket till en strålsamlare och den gjorde så att blandaren spökade. När vi bytte tillbaka till "original" munstycke... då fungerande allt. Det visade att att trycket var för högt och att munstycke var någon form av reduceringsventil som används för svenska/nordiska markanden... det spekularen rörmokaren. Men vare sig det är sant eller inte...munstycke behövdes.

Case closed!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.