Både antalet påbörjade småhus och lägenheter i flerbostadshus minskade rejält förra året jämfört med året innan.

Du kan läsa artikeln här: Kraftigt minskat byggande 2012
 
E
Skrivet av: Findus42

Det är en minskning med 44% i Stockholmsområdet. Samtidigt som alla vet att det behövs mycket mera. Vad tänker man sig som förklaring. Själv tror jag att nya plan och bygglagen har en hel del med saken att göra.
 
E
Skrivet av: DG

Jag tror att folk är livrädda för att bygga! Det är inte frågan OM man blir blåst utan hur mycket. Tänk alla med oventilerad fasad. Tror ni dom är sugna på att bygga igen? Alla som stött på denna ohederliga yrkesgrupp tänker till både en och två gånger innan man vågar bygga. Att fusk och fiffel genom åren har gett resultat, svårare än så är det inte. Inte för att jag tror att byggare kommer att fatta det!
 
E
Skrivet av: Thomas Lundquist

Men DG, det måste väl ändå byggas betongkvartar dit sådana rädda och okunniga personer som du kan flytta. Eller bor du kvar hos mamma?

Jag välkomnar ett stålbad som det är nu för det kommer "skilja agnarna från vetet". Tyvärr kommer kanske en del nystartade duktiga företagare inte klara det men lycksökarna kommer definitivt få stryka på foten.
 
E
Skrivet av: DG

Tja, vet inte riktigt vad din första mening tillför... Rädd...? Jodå, jag tycker det är obehagligt med den hotfulla attityd som verkar vara standard i dagens byggbransch. Många byggare är grottmännsikor där hissen inte alltid går hela vägen upp. Okunnig...? Om att bygga hus, ja. Om hur det ser ut i den svenska byggbranschen, nej! Där har jag ganska bra koll och jag är heligt förbannad att det finns en bransch som anser sig ha rätten att fiffla och fuska så som byggbranschen gör och dessutom är dom bidragstagare när dom gör det! Helt sjukt!
Men det är ju glädjande att du också tycker att branschen behöver ett stålbad. Tyvärr är jag inte övertygad om att ett stålbad räcker, dagens byggare verkar inte förstå att det inte går att forsätta bygga fort men fel som man har gjort i alla tider. Det verkar ha nått en brytpunkt nu där kunderna säger ifrån mer och mer. Informationen om dåliga byggare sprids fortare idag än tidigare. Småhustillverkare och deras sätt att bygga får man hoppas är en övergående trend. Folk accepterar inte längre att bli lurade och dessutom få en skitprodukt.
Jag tror det krävs att man utkräver mer ansvar från dem som bygger och mer hårdare straff när man fifflar och fuskar. Men framförallt måste det till en ny attityd bland byggare! Yrkesheder måste återinföras i byggbranschen, liksom heder, etik och moral!
 
E
Skrivet av: magasinetblogg.sankt-anna.se

Vi bygger själva och har "ingen" som blåser oss, men jag förstår verkligen att det minskar. De nya reglerna (2011?) är otroligt krångliga, och kraven på handikappanpassning och numera specialutbildad kvalitetsansvarig tillsammans med alla avgifter för bygglov, avlopp, förhandsbesked mm gör våra byggkostnader sammanlagt ca 20% dyrare - MINST. Och processen är väldigt krånglig och tar väldigt lång tid, inte för den som snickrar utan runtomkring som ska skriva sina papper. Hemskt att bygga på egen hand i det här landet, det känns ibland som man ska straffas för att man vill bygga sitt eget hus för sina egna pengar. Vi kommer då aldrig göra om det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.