Försäkringsbolag ser dubbelt så många husbränder - kopplat till den kalla väderleken.

Du kan läsa artikeln här: Kraftig ökning av husbränder
 
Som skogsägare är jag glad att man inte har råd att elda upp egen ved utan måste köra värmepump istället.
 
P Pligg85 skrev:
Som skogsägare är jag glad att man inte har råd att elda upp egen ved utan måste köra värmepump istället.
Som skogsägare är jag bekymrad för skogsvården och virkeshygienen om inte ens skogsägare är beredda att elda med egen ved även om det för stunden skulle vara billigare med värmepumpsuppvärmning.
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Som skogsägare är jag bekymrad för skogsvården och virkeshygienen om inte ens skogsägare är beredda att elda med egen ved även om det för stunden skulle vara billigare med värmepumpsuppvärmning.
Mitt elområde nettoexporterar just nu 5400 MW.

Finns det el i eluttaget så använder jag den av två anledningar.

1. Billigast.
2. Minst arbete.

Sen förvaltas skogen helt okej. Tackar som frågar.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Mitt elområde nettoexporterar just nu 5400 MW.

Finns det el i eluttaget så använder jag den av två anledningar.

1. Billigast.
2. Minst arbete.

Sen förvaltas skogen helt okej. Tackar som frågar.
Föryngrar du inte när du avverkat heller? det är ju mer arbete och bara kostnader med plant och ungskog så länge du lever.

Folk som använder el så länge det finns i uttaget driver upp elpriset i onödan, om vi ersätter den elbaserade värmen med koldioxidneutralt biobränsle behöver man inte importera en massa skitig brunkolsel som sker denna månad.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Föryngrar du inte när du avverkat heller? det är ju mer arbete och bara kostnader med plant och ungskog så länge du lever.

Folk som använder el så länge det finns i uttaget driver upp elpriset i onödan, om vi ersätter den elbaserade värmen med koldioxidneutralt biobränsle behöver man inte importera en massa skitig brunkolsel som sker denna månad.
Som sagt så är det överskott i SE1 och SE2 så vi exporterar fullt i kablarna. Kolla priserna i övriga Norden och Europa nu så ser du vilka som kan påverka priserna.

Södra Sverige gjorde att vi på tisdagen fick importera el där. I Norrland var det överskott motsvarande två-tre kärnkraftverk medan i söder fattades minst ett.

Lägger man ner fungerande kärnkraftverk så kan de gott ha dubbla priset. Det har ju trissat upp veden med 200%
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Folk som använder el så länge det finns i uttaget driver upp elpriset i onödan
Det var ett ganska märkligt förhållningssätt.
När, om inte när det finns el i uttaget, ska man använda el?

Vi har timprismekanismen för konsumtionsstyrning och den har fungerat relativt bra. Sen är det så att inte ens den gudomliga marknaden rår på naturen, är det kallt väder och folk inte vill frysa så används det mycket el till värme.

Biobränslen är för övrigt inte koldioxidneutrala inom det relevanta tidsspannet, om man nu avser att prata om klimatproblematiken. Koldioxidutsläppen världen över ökar fortfarande kraftigt och andelen skogsprodukter som eldas upp nästan direkt är nära 85 % så där bidrar de på sitt sätt. Visst har skogen en koldioxidbindande naturlig verkan men det är på lång sikt, ett kalhygge släpper ut stora mängder koldioxid under ett decennium efter avverkning och det tar upp till 80 år innan den växande skogen bundit samma mängd som man en gång kalavverkade.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vad är det som orsakar dessa bränder? Att risken ökar när kaminerna används är ju inte så konstigt. Men det borde ändå inte hända. Jag köper inte riktigt att det handlar om att de inte är byggda för att eldas så mycket.
Finns det undersökningar som tittat på brandorsakerna?
 
  • Gilla
KristineD och 2 till
  • Laddar…
Det brukar ju vara spisen som står för de flesta husbränder men vintern har ju varit ganska hård i år så eldstadsbränder har nog ökat.

Men det hade varit intressant med uppgifter även från brandkår/räddningstjänst också vad gäller brandorsakerna den senaste jul- och nyårshelgen och inte bara ett uttalande från ett försäkringsbolag.
 
  • Gilla
Brotorpet och 1 till
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Vad är det som orsakar dessa bränder? Att risken ökar när kaminerna används är ju inte så konstigt. Men det borde ändå inte hända. Jag köper inte riktigt att det handlar om att de inte är byggda för att eldas så mycket.
Finns det undersökningar som tittat på brandorsakerna?
Ja man man hade velat ha mer detaljer. Vad kan hända rent praktiskt om man eldar för mycket i en trivselkamin?
 
  • Gilla
KristineD
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad är det som orsakar dessa bränder? Att risken ökar när kaminerna används är ju inte så konstigt. Men det borde ändå inte hända. Jag köper inte riktigt att det handlar om att de inte är byggda för att eldas så mycket.
Finns det undersökningar som tittat på brandorsakerna?
Utan fakta i frågan gissar jag ändå på att det främst handlar om att man:
  • eldar för hårt på grund av det kalla vädret
  • eldar i anläggning som inte varit i bruk på länge och inte längre säker
  • är ovan i riskbedömningen kring eldandet
 
Det dräller av undermåliga eldstäder och modulskorstenar som strängt taget inte går att elda i men som tillverkarna på något vis har lyckats få CE-märkta och därmed godkända trots felaktigheterna. Ännu ett bevis på att CE-märkningen handlar mer om byråkrati än om verklig teknisk kvalitet. Tillverkarna försöker skydda sig genom att sprida myten att inga eldstäder får eldas kontinuerligt men det är rent skitprat.
Där har vi en sannolik orsak.

Sedan dräller av människor som aldrig riktigt har lärt sig att hantera eld på et förnuftigt vis. Det borde ordnas medborgarinstitutskurser i eldning.
Där har vi en annan sannolik orsak.

Det har varit jul och folk har myst med stearinljus. Därför är det alltid fler bränder kring jul.

Det har varit jul och folk har myst med en flaska brännvin tills de började göra dumma saker. Julfyllan är en över 1000-årig tradition med stora skadeverkningar.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det dräller av undermåliga eldstäder och modulskorstenar som strängt taget inte går att elda i men som tillverkarna på något vis har lyckats få CE-märkta och därmed godkända trots felaktigheterna. Ännu ett bevis på att CE-märkningen handlar mer om byråkrati än om verklig teknisk kvalitet. Tillverkarna försöker skydda sig genom att sprida myten att inga eldstäder får eldas kontinuerligt men det är rent skitprat.
Där har vi en sannolik orsak.

Sedan dräller av människor som aldrig riktigt har lärt sig att hantera eld på et förnuftigt vis. Det borde ordnas medborgarinstitutskurser i eldning.
Där har vi en annan sannolik orsak.

Det har varit jul och folk har myst med stearinljus. Därför är det alltid fler bränder kring jul.

Det har varit jul och folk har myst med en flaska brännvin tills de började göra dumma saker. Julfyllan är en över 1000-årig tradition med stora skadeverkningar.
Fast statistiken från SOS Alarm och If visar att det är i köket de flesta bränder i december startar. I Sverige åtminstone. Spis och köksfläkt är den mest vanliga brandorsaken.

"Förra vintern (2020) startade en av fem bränder i köket, enligt skador anmälda till If. Det är lika många som i alla andra rum i bostaden tillsammans. Övriga bostadsbränder startade utanför byggnaden, eller i soprum, vindar och liknande."

Källa

Sprit och stearinljus är säkert orsak till några bränder varje jul men inte den vanligaste brandorsaken.

I hur stor omfattning vedeldning är brandorsak har jag inte hittat än.
 
Att fläkten är en stor brandorsak låter osannolikt.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad är det som orsakar dessa bränder? Att risken ökar när kaminerna används är ju inte så konstigt. Men det borde ändå inte hända. Jag köper inte riktigt att det handlar om att de inte är byggda för att eldas så mycket.
Finns det undersökningar som tittat på brandorsakerna?
Jag killgissar på att det är oftast är handhavande fel och inte själva kaminen i sig.

Man eldar fel. Antingen pyreldning, eldar med blöt ved eller eldar andra saker än torr ved. Detta leder till sot och tjära i skorstenen som sedan antänds och man får en skorstensbrand.

Eller så hanterar man askan oförsiktigt. Man slänger aska som man tror är tillräckligt kall i en soptunna som efter en stund tar eld och börjar brinna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.