Tillverkarna av vitvaror måste se över kvaliteten på sina produkter då de i dagsläget är undermåliga enligt branschorganisation.

Du kan läsa artikeln här: Kraftig kritik mot vitvarutillverkare
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Alla tillverkare behöver se över sin kvalitet på sina produkter!
Idag ser dom bara över sin vinsten så att den blir så stor som möjligt....
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Man tjänar mer pengar på att sälja ett nytt kylskåp vart femte år kontra vart tjugofemte.
 
  • Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
”Vår medlem Isintgå hade för några år sedan läckage inuti sitt kylskåp”
Är det dräneringshålet som är igensatt? Eller ser jag fel?
 
Mina tankar gick till diskmaskinen. Har haft en läcka men med en gammal Cylindamaskin som gav felkod.
Vatten på golvet fick jag först vid åtgärd…men lätt att torka upp.

SÄKRA KÖKET MOT VATTENSKADOR
Goda exempel på hur vattenskadesäkra kök kan byggas
https://www.sakervatten.se/download...CD1549256ED0/Sakra-koket-mot-vattenskador.pdf

Men går det inte lite långt om köket ska vattensäkras som om det vore badrum/tvättstuga, för att nya vitvaror är så dåliga…?
 
  • Gilla
Sunnman
  • Laddar…
Vår förening hade problem med vredet på ca 20 st köksfläktar från b*sch. Det vittrade sönder på ca 2-3 veckor.

Frysen från samma tillverkare stod och spolade kylvätska i systemet 30-40 minuter per hel timme.

Frånluftsvärmepumparna från c*mfortzone fick flera hus att vibrera. Man kunde ana vibrationer upp på andra våningen i våra tvåvåningsradhus.

Ingen av tillverkarna ville ta ansvar för sina produkter. Båda tyckte det skulle vara så.
 
  • Wow
  • Arg
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Fadai
Vitvaror, som nuförtiden är rel. energisnåla, borde inte vara slit-och-slängprodukter. Det är rena lotteriet om det man köper för dyra pengar är bra eller skräp.
 
  • Gilla
eleson och 5 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Alla tillverkare behöver se över sin kvalitet på sina produkter!
Idag ser dom bara över sin vinsten så att den blir så stor som möjligt....
Oreglerad kapitalism i sitt nötskal. Nyliberaler tror att marknaden skall reglera problemet, men gång på gång får vi känna att så inte är fallet.

Vi lagade vår nyinköpte Electrolux diskmaskin tre gånger på typ fem år. Gummi gick sönder och fastnade i motorn, slang vittrade sönder, osv. Till slut sa reparatören att det inte lönade sig - ”köp nytt”.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
hallonkräm och 4 till
  • Laddar…
Finns det statistik någonstans över tillförlitligheten för olika tillverkare? Branschorganisationen i artikeln borde väl veta hur felen fördelar sig mellan olika märken?

För bilar finns det gott om felstatistik från olika branschorganisationer så man kan göra ett informerat val. Det är inte säkert att tillförlitlighet alltid är viktigast, vissa kunder kanske hellre vill ha lägre pris eller sofistikerad design, men man vet åtminstone hur siffrorna ser ut. När det gäller vitvaror famlar man i mörkret.
 
  • Gilla
eleson och 6 till
  • Laddar…
Problemet är att allt handlar om kronor och ören. Hittar de en billigare slangkoppling som är 15% billigare så hugger de.
Materialen i maskinerna är så billiga de bara kan bli för att företagen ska tjäna så mycket det bara går.
Jag har själv en diskmaskin från Bosch som under sina drygt fem år lagad fyra gånger på garanti för E14-larm alla gånger.
Tror inte bolaget har gjort vinst på vår maskin.
 
  • Wow
TickyNucker
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Problemet är att allt handlar om kronor och ören. Hittar de en billigare slangkoppling som är 15% billigare så hugger de.
Materialen i maskinerna är så billiga de bara kan bli för att företagen ska tjäna så mycket det bara går.
Jag har själv en diskmaskin från Bosch som under sina drygt fem år lagad fyra gånger på g
Stefflo Stefflo skrev:
Problemet är att allt handlar om kronor och ören. Hittar de en billigare slangkoppling som är 15% billigare så hugger de.
Materialen i maskinerna är så billiga de bara kan bli för att företagen ska tjäna så mycket det bara går.
Jag har själv en diskmaskin från Bosch som under sina drygt fem år lagad fyra gånger på garanti för E14-larm alla gånger.
Tror inte bolaget har gjort vinst på vår maskin.
Bosch hade en omsättning på 71.5 miljarder Eur förra året och en vinst (EBIT) på under 2 miljarder EUR. Att göra en vinst på ca 3% pekar snarare på att de verkar på en ytterst konkurrensutsatt marknad och därför måste pressa priset för att sälja.

Som någon ovan gnällde på, detta är kapitalism at its finest: en fri och konkurrensutsatt marknad som pressar priset för sig som konsument.

För den som vill ha något som håller så finns det andra tillverkare. Då tenderar en diskmaskin att kosta 25k+ och det är det ingen som vill betala när de renoverar köket var tionde år. You all brought this on yourself… :D

håller dock med om att det är brist på transparens (statistik).
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
"Bosch hade en omsättning på 71.5 miljarder Eur förra året och en vinst (EBIT) på under 2 miljarder EUR. Att göra en vinst på ca 3% pekar snarare på att de verkar på en ytterst konkurrensutsatt marknad och därför måste pressa priset för att sälja."
Det kan också vara så att inget företag har råd med dålig kvalitet någon längre tid...

Utan information om kvalitet så har vi konsumenter ingen möjlighet att påverka genom att rösta med fötterna. Sedan hjälper det iofs inte om alla är lika dåliga...

Kommer ni ihåg ståhejet om klorblekning på 90-t(?)?
Nästan över en natt försvann alla vita klorblekta kaffefilter och ersattes av bruna oblekta. Det var konsumentmakt at its finest. Kanske var det undantaget som bekräftar regeln med tanke på konsumtionshysterin som råder.
 
BigR
J jgg skrev:
Finns det statistik någonstans över tillförlitligheten för olika tillverkare? Branschorganisationen i artikeln borde väl veta hur felen fördelar sig mellan olika märken?

För bilar finns det gott om felstatistik från olika branschorganisationer så man kan göra ett informerat val. Det är inte säkert att tillförlitlighet alltid är viktigast, vissa kunder kanske hellre vill ha lägre pris eller sofistikerad design, men man vet åtminstone hur siffrorna ser ut. När det gäller vitvaror famlar man i mörkret.
Ja, kunde man lägga ut statistiken det bygger på som öppna data så hade konsumenter kunnat ta del av informationen utifrån eget intresse. Även om kanske tillverkare saknas i statistiken (??) så finns det säkerligen mycket annan information i statistiken som kan vara intressant.

Nu är den här artikeln som redaktionen skummat från vattenskadecentrums artikel baserad på vattenskaderapporten som i sin tur baseras på vattenskadestatistiken från svenska försäkringsbolag.

Här är den 38-sidiga vattenskaderapporten iallafall http://www.vattenskadecentrum.se/do...906155767967C4AFE/Vattenskaderapport-2020.pdf
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Utan information om kvalitet så har vi konsumenter ingen möjlighet att påverka genom att rösta med fötterna.
Den kanske kommer om vi börjar fråga efter den. Det kanske är vi själva som inte bryr oss tillräckligt om kvaliteten? Visst, man blir besviken när ett kylskåp går sönder efter två år, men vad prioriterar man när man ska köpa vitvaror? Kanske pris och design är viktigast för de flesta just där i köpögonblicket?

Först och främst behöver vi information om vilka märken och modeller som har kvalitetsproblem. Jag har just mejlat Staffan Moberg, som uttalade sig i artikeln, och frågat om den statistiken finns att tillgå.
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.