SE ÖVER DITT FÖRSÄKRINGSSKYDD...

Länsförsäkringar har som enda bolag ändrat sina försäkringsvillkor så att försäkringstagare inte längre får ersättning motsvarande nyvärde. Detta låter kanske inte så oroväckande men i realiteten innebär det att om man exempelvis tappar bort sin vigselring eller blir bestulen på smycken i hemmet så får man bara en bråkdel av vad det skulle kosta att ersätta förlusten. I mitt fall handlade det om en vigselring som skulle kosta 22000kr att ersätta vilket ledde till en ersättning från Länsförsäkringar på 8500kr. Länsförsäkringar har även planer på att enbart ersätta ex. guld upp till visst antal gram vilket innebär att om man har smycken som överskrider visst antal gram och drabbas av inbrott så får man ingen ersättning överhuvudtaget.

Detta kommer i förlängningen innebära att försäkringstagare som har hemförsäkring i Länsförsäkringar inte kommer få den ersättning som ALLA andra försäkringsbolag ersätter. En tv kommer ge motsvarande blocket värde dvs. några hundralappar osv. Av denna anledning tror jag det är av intresse att gå ut med information till konsumenter om vilka villkor som gäller på Länsförsäkringar från 2012 och utfärda en varning för att anlita Länsförsäkringar som försäkringsbolag.


 
Men, har inte alla bolag avdrag för ålder på saker? Åldersavdrag. Själv fick vi skada i badrum som var 2 år gammalt, fick 50,000 sek från IF men det kostade över 100,000 att renovera/ återställa.....,
 
Jag blev nyfiken och tittade på deras villkor. Jag kan inte se att de skulle skilja nämnvärt från andra bolag. Lösöre har väl alltid ersatts till vad det kostar att anskaffa liknande pryl av samma ålder och skick?

Jag ser heller ingen speciell gräns för antal gram guld man får ha, mer än att smycken ersätts med högst 100 000.

På vilket sätt sklijer detta sig från ALLA andra förs. bolag?
 
Jag har Länsförsäkringar till det mesta, till vad ska jag byta?

Protte
 
Nu tror jag ju inte LF är vare sig bättre eller sämre än andra bolag. Att bolagen kanske kräver en extra försäkring på stöldbegärliga saker må vara hänt.
Att jämföra åldersavdrag mellan badrum o vigselring låter lite udda, vigselringen är ju inget man planerar att byta ut vart 20år (om man inte byter partner vill säga) som man gör med ett badrum.
 
Redigerat:
P
Välkommen till forumet! Som sagt jag ser ingen större skillnad i vilkoren jämfört med andra bolag. Så jag tänker inte byta bolag, speciellt inte om du skriker åt mig..

Men ditt tips om att se över försäkringskyddet är bra, det gör man varje år.
 
D
Jag tycker TS har helt rätt. Jag har läst igenom försäkringsvillkoren för If, TryggHansa och Moderna och de ersätter smycken med vad det kostar att köpa dem nya i den allmänna handeln (=butik/nypris). Folksams villkor kunde jsg inte tyda på denna punkt och Länsförsäkringars villkor var luddigast av alla med "värderingsgrupper". Kunde inte få något klart besked av att läsa villkoren hur de ersätter smycken, men tyckte villkoren var som gjorda för att de inte skulle vara lättförståeliga (vilket är naturligt om man har sämre villkor än andra).

Detta skrivet med reservation för att jag sitter med en iPad och inte vet hur man söker i villkoren med den, så har fått läsa igenom villkoren manuellt, så kan ha missat något villkor om det står där jag inte har letat efter det.

Sedan är det ju klart att TS skrivit i affekt. Det är ju kanske inte så att ALLA andra ersätter med nypris, men två stora aktörer som If och Trygg har i alla fall klara och tydliga villkor just för smycken med nyprisersättning (med något undantag för väldigt gamla smycken).

Här är t.ex. Ifs villkor:

smycken – helt eller delvis av ädel metall, äkta pärlor och ädelstenar
Smycken ersätts med vad det kostar att i allmänna handeln köpa motsvarande nytt föremål (nypriset) om du återanskaffar föremålet inom sex månader från skadetillfället. Om återanskaffning inte sker inom denna tid får du ersättning med 60 % av nypriset.

Om smycket är äldre än 30 år, ärvt, inköpt eller erhållet i andra hand eller om motsvarande smycke inte längre finns att köpa nytt, får du ersättning med vad det skulle kosta att köpa motsvarande begagnat föremål på begagnatmarknaden.
 
Redigerat av moderator:
Tycker de är lite överilat att "gå ut med varning" för LF som försäkringsbolag. Man ska ta hänsyn till hela sitt försäkringsbehov och utifrån det välja försäkring.
Det finns en annan tråd där just detta med självrisknivåer och vad som man bör försäkra diskuteras. I den kan vi se att flera väljer att fokusera på det som betingar stora belopp att återinförskaffa vid skada, stöld, förlust, etc.
T.ex. hemelektronik, etc, är för mig ganska ointressant och vill inte få dyrare försäkringar för att man ska fullvärdeshantera dessa. Exemplet blocket är ju inte helt fel, dvs har man en TV som är några år gammal och en motsvarande kan införskaffas begagnad på blocket så har ju den ersatts utifrån sitt värde. Sedan om man inte köper en likadan begagnad utan en nya TV som är dyrare är ju en helt annan frågeställning.
Däremot är det väl bra om man kan tilläggsförsäkra konst, smycken, etc, om önskar det.
 
Det intressanta är att ställa ersättningsnivåer och självrisker för olika händelser i förhållande till vad försäkringen kostar. Ett avdrag på smycken kan tyckas som en stor sak men löses förmodligen med en tilläggsförsäkring om värdet på hushållets smycken skulle vara så stort att det är en viktig del i försäkringen.
Andra saker som i slutändan handlar om betydligt större belopp är skador på hus och fastighet orsakade av allt från ras, sättningar, storm, blixtnedslag till fukt och mögel.

Jämför helheten med priset och bestäm om försäkringen ger dig vad du förväntar dig för det du betalar. Glöm inte prioriteringarna som gjordes några år senare när kameran försvinner på semestern eller vigselringen spolas ner i toaletten...

Sist men inte minst så se över villkorsförändringar och överväg ett byte innan olyckan är framme.


Ett tips är att sätta upp en lista på frågor som är viktiga för just dig som försäkringstagare och be försäkringsbolaget förklara samt visa var i villkoren det regleras.

Vad händer om....
Kameran blir stulen på semestern
Vigselringarna försvinner
Vattenläcka vid skorsten
Skadedjursangrepp
....
 
Redigerat:
Det skulle vara intressant att veta hur du kunnat tolka det så? Länsförsäkringar följer förhoppningsvis Försäkringsavtalslagen och där står det att ersättningen ska beräknas utifrån återanskaffningsvärdet, minus åldersavdrag. Återanskaffningsvärdet = nypris i butik el motsvarande.

Skulle dom bryta mot det så får dom fan för det ganska snart.
 
Konstigt att det inte finns några över 30 år gamla begagnade diamanter som är billiga :)
 
gaia skrev:
Konstigt att det inte finns några över 30 år gamla begagnade diamanter som är billiga :)
Jodå, gå till en pantbank och leta så kommer du fynda diamanter jämfört med priset i handeln.
 
Tycker faktiskt det är konstigt att det inte skett tidigare. Folk betalar lätt 600-1000kr/gram för guld, kan sälja det för typ 180kr/gram och köpa för 200-220kr/gram.

Begagnatvärdet på guld och diamanter är en helt annan sak än nyvärdet där utvinning, bearbetning, frakt och försäljningsmarginaler ska läggas på.
 
Mycket tråkigt TS. Det här med försäkringar är väldigt enkelt. Man räknar helt enkelt inte med att man skall få något ty en mer ohederlig bransch får man ju leta efter. Bara det faktum hur de behandlar långsiktiga kunder genom att höja priset, ändra villkor och inte vårda relationerna visar på en cynisk inställning. Jag räknar alltid med att man blir blåst och har endast försäkring för att det kan börja brinna. Bara den här frågan att man måste höja sitt lösöre för värdet som du sätter på lösöret är inte det du får ut. Logiskt för konsumenter? Nej.

Det är tråkigt det här med försäkringar att det blivit en sådan skitbransch. Själva tanken är ju så god.
 
D
Jugend skrev:
Bara det faktum hur de behandlar långsiktiga kunder genom att höja priset, ändra villkor och inte vårda relationerna visar på en cynisk inställning.
Precis... jag förstår inte varför försäkringsvillkoren måste förändras precis varje år. Det verkar som försäkringsbolagen (i alla fall Länsförsäkringar) har en stående punkt att varje år se över försäkringsvillkoren och se vad de kan ändra på. Det finns inget självändamål i att ändra försäkringsvillkor!

Som kund så föredrar jag att kontrollera försäkringsbolagen en gång och se vilket bolag som ger mig det skydd jag önskar till ett pris som jag finner acceptabelt. När de ändrar villkoren en gång om året, så skulle man egentligen behöva göra om hela upphandlingen varje år!

För några år sedan fick jag fin reklam från Länsförsäkringar att nu minsann så hade de inkluderat försäkring mot hussvamp i fritidshusförsäkringen, fast ett krav var att man hade 15 grader inomhus. Sen dess har jag haft 15 grader inne i fritidshuset även på vintern. Nu märker jag helt plötsligt (på grund av en viss tävling här på forumet!) att Länsförsäkringar inte längre täcker hussvamp alls i sin fritidshusförsäkring. Det försvann 2012 och jag har dels haft huset uppvärmt till 15 grader i onödan och dels varit helt omedveten om att försäkringsskyddet försvunnit.

Frågar man Länsförsäkringar, så är de själva helt övertygade om att de inte har betalt ut speciellt mycket ersättning för hussvampskador i fritidshus, så det finns egentligen ingen sådan anledning att ändra villkoren.

Och jo... när de tog bort skyddet så fick man en liten rad i ett långt brev vid premieaviseringen om att detta moment upphörde. Men allvarligt talat, när jag får avin om ny premie så ser jag det mest som en räkning som skall betalas och lusläser inte försäkringsvillkoren.

Så nu hoppas jag verkligen att vinna den där tävlingen, det skulle passa perfekt. Men annars kommer jag i alla fall att byta från Länsförsäkringar från 1/6, är verkligen trött på de av många anledningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.