"Noteringar:
Kraftigt förhöjda fuktvärden uppmättes i
garageväggarnas nedre delar. Fuktkvoten uppmättes till
40-50%, kritiskt värde för mikrobiell tillväxt är 17%. Se
fortsatt utredning "

Idag tänkte jag ta tag lite i garaget och försöka begripa mig på varför det är uppmätt till 40-50% fukt i nedre väggarna.
Jag valde att ta en sida av väggen och ta ner lite gips, och gipsen gick att ta ner väldigt lätt och blev mycket små bitar..
Jag har ingen erfarenhet av detta och tänkte med hjälp av er försöka fixa detta problem!
Så här såg det ut https://imgur.com/a/5THLg
Här är en bild på garaget från utsidan - https://imgur.com/a/7XNb5

Jag kunde inte känna just där att någonting var blöt. Gipsskivorna stod på nån plast och inte direkt mot betongen så hur kan de isåfall vara så hög fuktvärde om dom inte står direkt mot betongen?
Skruvarna som håll upp gipsskivorna var ju rostiga, så på något vis måste det ju komma vatten?
Jag tyckte också att träplankorna och isoleringsmaterialet såg fint ut..

Vad kan vara fel, och varför kan det vara så mkt fukt? nån som kan förklara en teori och vad jag bör göra?

Garaget har plats för 2 bilar, ingen värme så är runt 1-4 grader och 1 ventilation och golvbrunn.
( Den biten jag har tagit bort är den biten där sopkärlet står ungefär för det såg värst ut..)
Jag känner ju att gipsskivan är lös längst ner och har fått sig en smäll
 
Bilden är väldigt "grön", är det impregnerat eller obehandlat trä i reglarna?

Iaf så blir det nog lätt fuktigt om det är isolerat och ouppvärmt. Kör du in bilen så får du in jättemycket fukt där.

Enklast är nog att värma upp till typ 15 grader. Eller sätta in en sorptionsavfuktare. Men vore väl behagligare med värme :)
 
stefancrs stefancrs skrev:
Bilden är väldigt "grön", är det impregnerat eller obehandlat trä i reglarna?

Iaf så blir det nog lätt fuktigt om det är isolerat och ouppvärmt. Kör du in bilen så får du in jättemycket fukt där.

Enklast är nog att värma upp till typ 15 grader. Eller sätta in en sorptionsavfuktare. Men vore väl behagligare med värme :)
Har ingen aning vad det är för nått faktiskt, har bara bott här i 3 månader :)
Vad är bästa sättet att värma upp det med då? ( billigaste)
 
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Har ingen aning vad det är för nått faktiskt, har bara bott här i 3 månader :)
Vad är bästa sättet att värma upp det med då? ( billigaste)
Om det är OK isolerat så är det bara att sätta in någon elradiator från jula, typ konvektorelement.

Impregnerat = grönaktigt eller så, obehandlat är "ljus furu", och det senare borde du se röta på om du har allt för stora problem.
 
Tomture61
Utan uppvärmning så blir det mycket fuktigt. Nackdelen med en radiator är att du ej får cirkulation på luften , värmen skiktar sig .
Kan vara svårt för dig att veta , men är plattan isolerad underifrån ?
Oisolerade golv mot marken tenderar att släppa igenom fukt .
Kan testas när det blir lite varmare ute , med en plastfilm som tejpas på betongen .
Eller om golvet är målat så brukar färgen släppa .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Utan uppvärmning så blir det mycket fuktigt. Nackdelen med en radiator är att du ej får cirkulation på luften , värmen skiktar sig .
Kan vara svårt för dig att veta , men är plattan isolerad underifrån ?
Oisolerade golv mot marken tenderar att släppa igenom fukt .
Kan testas när det blir lite varmare ute , med en plastfilm som tejpas på betongen .
Med konvektorelement får du väl cirkulation ändå? Finns ju med inbyggd fläkt också, typ: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...armning/varmeflaktar/konvektorelement-411122/
 
H
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
"Noteringar:
Kraftigt förhöjda fuktvärden uppmättes i
garageväggarnas nedre delar. Fuktkvoten uppmättes till
40-50%, kritiskt värde för mikrobiell tillväxt är 17%. Se
fortsatt utredning "

Idag tänkte jag ta tag lite i garaget och försöka begripa mig på varför det är uppmätt till 40-50% fukt i nedre väggarna.
Jag valde att ta en sida av väggen och ta ner lite gips, och gipsen gick att ta ner väldigt lätt och blev mycket små bitar..
Jag har ingen erfarenhet av detta och tänkte med hjälp av er försöka fixa detta problem!
Så här såg det ut [länk]
Här är en bild på garaget från utsidan - [länk]

Jag kunde inte känna just där att någonting var blöt. Gipsskivorna stod på nån plast och inte direkt mot betongen så hur kan de isåfall vara så hög fuktvärde om dom inte står direkt mot betongen?
Skruvarna som håll upp gipsskivorna var ju rostiga, så på något vis måste det ju komma vatten?
Jag tyckte också att träplankorna och isoleringsmaterialet såg fint ut..

Vad kan vara fel, och varför kan det vara så mkt fukt? nån som kan förklara en teori och vad jag bör göra?

Garaget har plats för 2 bilar, ingen värme så är runt 1-4 grader och 1 ventilation och golvbrunn.
( Den biten jag har tagit bort är den biten där sopkärlet står ungefär för det såg värst ut..)
Jag känner ju att gipsskivan är lös längst ner och har fått sig en smäll
Låter väldigt konstigt att de ska vara 50% fuktkvot i träet, måste vara fel avläst.
Skulle innebära för varje kilo virke så är de 0,5 kilo fukt.

Vid 100%luftfuktighet så har du ungefär 30-32%fuktkvot beroende på träslag.
Alltså skulle de innebära att din garagevägg står i fritt vatten
 
stefancrs stefancrs skrev:
Om det är OK isolerat så är det bara att sätta in någon elradiator från jula, typ konvektorelement.

Impregnerat = grönaktigt eller så, obehandlat är "ljus furu", och det senare borde du se röta på om du har allt för stora problem.
Nej, det är inte grönt, det blev väl bara så på bilden av isoleringen och blixten..
Alltså trädet och isoleringen ser helt perfekt ut i mina ögon.
Det som är problemet är gipsskivorna som är väldigt löstagbara kanske 20 cm från längst ner och uppåt, det går ju liksom att bara ta bort dom med händer så lätt lossnar det vilket det ej gör på andra sidan av garaget. och jag kan ej förstå hur de kan vara så löst då gipsskivorna står på nån platsduk och allting ser bra genomfört ut men fattar ej varför dom blivit så trasiga. Annars kanske det är åldern? Är ju trotsallt 27 år gammalt :)

Tomture61 Tomture61 skrev:
Utan uppvärmning så blir det mycket fuktigt. Nackdelen med en radiator är att du ej får cirkulation på luften , värmen skiktar sig .
Kan vara svårt för dig att veta , men är plattan isolerad underifrån ?
Oisolerade golv mot marken tenderar att släppa igenom fukt .
Kan testas när det blir lite varmare ute , med en plastfilm som tejpas på betongen .
Eller om golvet är målat så brukar färgen släppa .
Okej, nej jag har ingen aning om den är isolerad står inget sånt i pappret heller tyvärr! =/
 
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Kan detta el-element boosta upp graderna något eller är rummet för stort?
[länk]
Bara att testa, annars kostar ett med fläkt (se länk tidigare i tråden) inte mycket.
 
stefancrs stefancrs skrev:
Bara att testa, annars kostar ett med fläkt (se länk tidigare i tråden) inte mycket.
om den ska vara igång 24/7 året om, vad kan det kosta?
Är den energisnål eller finns det bättre alternativ? :)
 
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
om den ska vara igång 24/7 året om, vad kan det kosta?
Är den energisnål eller finns det bättre alternativ? :)
Alltså det är ju bvp direktverkande el. Kan inte vara mer eller mindre effektivt.

Hur mycket det drar kommer bero helt på isolering, ventilation och temperatur du värmer upp till.

Lättast att testa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.