Hej, jag försöker skissa lite på hur vår tillbyggnad är gjord. Anledningen är att jag vill jacka ur limträbalkarna på sidorna, och bygga en (bärande) regelvägg som kompensation.

Schematisk skiss av takstomme med måttangivelser, osäkerhet om strukturen markerad med röd triangel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut. Har inte frilagt konstruktionen helt, så den röda triangeln där vet jag inte hur det ser ut. Har inte kunnat mäta balkarnas dimension heller. Taket är plåttak med isolering och panel under (öppet till nock alltså).

I de sidoställda balkarna skall jag jacka ur för fönster (annars blir de för låga). Då blir det såklart stolpar bredvid urjackningen samt reglar med c-c 600 (45x95) resten av väggarna. Alltså gå från självbärande balk 4,8m till vanligt regelstomme med uttag för fönster (och en dörr). Men försöker uppskatta hur lite jag kan ha kvar av balkarna. Räknar man på träguiden med uttag i yttervägg:

3D-modell av en huskonstruktion med mått och specifikationer för tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så räcker en 45x145 C30. Kan jag då säga att det räcker att ha kvar 145mm höjd av balken just i öppningen, och sätta pelare bedvid? Eller är det optimistiskt? Upplagsreaktion i pelarna är 2 x 7,4 kN i det här fallet. Låter lite?

Prövade med att beräkna ett tak med 2 x 3,3m spännvidd enligt nedan. Här är upplagskraften 8,4 kN per ås c-c 1200.
3D-modell av en trästomme för tillbyggnad med måttangivelser och beräkningsresultat för konstruktionsdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ja, någon som kan peka om jag är rätt ute? Låter som det skulle räcka med 145mm sparad balk ovanför fönstret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.