krävs enligt reglerna tätskikt under plastmatta i dushrum?

dvs ingen kakling.
 
T
Plastmattan är ju tätskiktet!
 
jo så tänkte jag också - men sen funderade jag på vad som brukar hända med åren - skarvar brukar spricka upp. om man har täskikt bakom så håller det fortfarande tätt.

men det är väl overkill - + att det kanske inte finns tätskikt som funkar med lastmatta
 
Kan noig tom. vara risk att det blir sämre med ett extra skikt under mattan. Fukt kan bli innestängd mellan 2 skikt.
 
JanneSjo skrev:
jo så tänkte jag också - men sen funderade jag på vad som brukar hända med åren - skarvar brukar spricka upp. om man har täskikt bakom så håller det fortfarande tätt.

men det är väl overkill - + att det kanske inte finns tätskikt som funkar med lastmatta
Regelverken säger faktiskt tvärtom... att dubbla tätskikt ej är tillåtet, bla pga det hempularen anger.

Är det så illa att någon skarv spricker med åren är det antingen rent slarv vid svetsningen eller att konstruktionen rör sig onormalt mycket.

Rent praktiskt kan det också vara problematiskt att montera plastmatta på tätskikt eftersom du då inte ger lösningsmedlet i limmet du monterar mattan med en chans att transporteras ut med blåsor som följd. du får ju två täta skikt, ungefär samma probelm uppstår om du har våtrumsskivor på väggen och ska montera väggmatta... funkar inte av samma anledning (ej heller godkänd konstruktion av GVK i dagsläget).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.