Hej,
Vi funderar att gå över till fiber-TV och troligen helst med Viasat eftersom de har inspelningsbara boxar. (Boxer verkar t ex inte ha det).

Vår situation ser ut som den bifogade bilden,
Idag använder vi bara fibern för datatrafik, 100/100.

Som ni ser har jag fyra uttag i fiberkonverten och jag har bara dragit fram två TP-kablar till min Router.

Min första fråga är nu om vi kan använda en och samma kabel från fiberkonvertern för att titta på TV över fiber-TV, eller är det så att det krävs en separat kabel för varje TV?

Om flera TV-apparater kan dela på en kabel, går det då att se på tv-sändningarna över WIFI från routern? (När jag tittar på min router, Archer C9, ser jag dock ingen separat inställning för fiberTV eller dylikt ).

Jag befarar nämligen att jag måste dra fram en kabel till från fiberkonverten för TV nummer två. Och det skulle inte förvåna mig om jag måste antingen ha det trådbundet till TV-apparterna, eller en separat router per TV för att uppnå trådlöshet till TV:n.

Kanon vore ju om man kan få tv-tittandet över WIFI.
Vad tror ni?

Mvh
Fredrik

PS jag älskar att zappa, min sambo hatar det men vill spela in och spola förbi reklam.
 
  • Schematisk bild av hemanvändarens nätverksuppsättning med fiberkonverter, router, TP-uttag och uppkopplade TV-apparater med Viasatboxar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte säker att det ens går att ansluta två tv till mediafördelaren. Det kan vara en för internet, en tv, en telefoni och det fjärde uttaget oanvänt, eller så används det extra uttaget för TV.

Vill du titta på tv över wifi så kan du köra en play app i smart-TVn. Vissa gillar det bättre. Netflix funkar ju suveränt, men reklam i tex BoxerPlay stör mig mer än vanlig TVreklam. :oops:
Handritad skiss av hemnätverk med router, switch, fibertv-boxar och TV-apparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rotade runt lite i konfigurationen på en kabelansluten ViaSat ”fibercTV-box” för några år sedan. Den hade en IP-adress från fibertv-nätet och en IPadress från lokala nätverket/routern via wifi.
 
Vem har du som fiber resp. tjänsteleverantör, kan vara samma.
Är det en medieomvandlare du har som du benämner fiberkonverter, dvs switch med fibergränssnitt?
Varför har du två ethernetkablar till routern?
Några kompletterande frågor.
 
dina 4 uttag är kanske inte taggade så ev kan du använda vilket uttag du vill.
telia har wifi sändare man sätter en sändare i mediaomvandlaren och sen kan man ha flera mottagare vid tv boxarna
viasat har troligen något liknande
 
Hej
Tackar för svaren.
Jag har open införa som har nätet och internetbolaget som internetleverantör.

Jag passade på att dra fram två tp kablar när jag åndå höll på. Men routern använder bara en.

Jag har för mig att jag kan skifta routern att köra datatrafik över vilken som helst om jag växlar i tp uttaget.
Ska se om jag hittar en bild på fiberkonverten/medieomvandlaren.
Mvh
Fredrik
 
Varför har du två tp-kablar till din router? Du ska absolut inte koppla in två kablar mellan router och fiberanslutning.

Enligt Viasats installationsinformation skall du efter fiberkonverteraren ha en "fördelare" (managerbar switch konfigurerad för nätet). De skriver att du kan koppla in en switch (alltså en vanlig, finns på valfri elektronikaffär och säkert också på stormarknader) i fördelaren, och i den ansluta respektive tv-box. Du kan då sätta switchen på lämpligt ställe mellan tv-apparaterna och få en kabel mellan switch och fördelare.

Internet-tv som är anslutet över internet verkar betydligt enklare att koppla in, men miste ju fördelen med reserverad nätverkskapacitet hela vägen. Med fiber-tv har du alltså två olika nätverk i din fiberanslutning, där det ena är kopplat ut på internet och det andra till tv-leverantören.
 
I det egna hemmet är inte CoS/QoS eller separera VLAN så viktigt då man i de absolut flesta fall kan överdimensionera så kapacitet/prestanda inte påverkar.
Och det finns trådlös utrustning för TV, sedan beror det på förutsättningar i byggnaden hur det fungerar.
 
Hej
1) Open infra, inte open införa heter nätbolaget.
2) Routern är bara inkopplad på en av tp kablarna. Men då jag ändå drog fram från källaren så drog jag två. Dessutom är det ett dubbeluttag. Men bara ena kabeln används just nu.
3) Då låter det som om jag kanske kan använda den lediga porten i dubbeluttag för en sådan där Switch. I den måste jag väl troligen koppla in någon special-tv-wifi-gizmo för att kunna köra trådlöst till tvboxen skulle jag tro.
4) jag bifogar två bilder, en där man ser fiberkonverten. Och en bild på min router. Under routern står två viasat-wifi-gizmo för att kunna köra playappar över wifi. Vi kör alltså viasat idag med parabol.

Mvh
Fredrik
 
  • En TP-Link router monterad ovanpå två Netgear-enheter på trähyllor vid en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fiberkonverter monterad på vägg med en aktiv TP-kabel och en oanvänd port.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
blackarrow blackarrow skrev:
Det är inte säker att det ens går att ansluta två tv till mediafördelaren. Det kan vara en för internet, en tv, en telefoni och det fjärde uttaget oanvänt, eller så används det extra uttaget för TV.

Vill du titta på tv över wifi så kan du köra en play app i smart-TVn. Vissa gillar det bättre. Netflix funkar ju suveränt, men reklam i tex BoxerPlay stör mig mer än vanlig TVreklam. :oops:
[bild]
Rotade runt lite i konfigurationen på en kabelansluten ViaSat ”fibercTV-box” för några år sedan. Den hade en IP-adress från fibertv-nätet och en IPadress från lokala nätverket/routern via wifi.
Mycket bra bild. Tror du man kan få trådlöst från switchen fram till viasatboxarna?
Mvh
Fredrik
 
Byt inte från parabol till fiber. Parabol mycket stabilare och bättre bild.
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Jaha, ja då kanske man ska fortsätta som det är då. Tackar för tipset.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Jaha, ja då kanske man ska fortsätta som det är då. Tackar för tipset.
Ja om ni har satellit-tv nu och är nöjda med utbud, pris och nuvarande box så finns det ingen anledning till att byta.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Det finns flera funktioner med IPTV än enbart "vanlig" TV via parabol vilka beror på vilken tjänsteleverantör man kan välja.
 
fast om man har viasat via parabol så ingår väl viaplay i abbonemanget.
 
Då våra boxar och vårat abonnemang hos visst var gamla så bjussade i princip viasat på nya boxar och hårddiskar iom att vi bytte till ungefär samma abonnemang. Tydligen kan vi välja att byta från parabolmottagning till fibertv om vi vill.
En bra sak var att de nya boxarna hade inbyggt wifi så vi slipper bryggorna. Men jag tror att detta wifi bara är till för playappar.

Men jag noterade en intressant sak.
Vi har lite dålig mottagning med parabolen. Några träd hos grannen skymmer lite. Då boxen märkte det på SVT 2, så kom det upp ett memo, dålig signal övergår till wifi istället. Något i den stilen stod det. Bilden var lika skarp som med parabolen. Vet inte om detta gäller för alla kanaler eller om boxen hoppar tillbaka till parabolmottagning om den signalen blev tillräckligt bra till slut.
Mvh
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.