Vi kommer att bygga ett växthus som sitter fast på väggen till vår Carport. Växthuset blir ca 14 kvm. Nu till frågan, behövs bygglov? Vi ligger närmare än 4,5m till grannen men har fått grannutlåtande, och carporten är fristånede från huset.
 
Om detta är din första friggebod så behövs det inget bygglov.
 
Det är från 2008-01-01 med ändrade regler i 8 kap. 4 § med ny 4a och 4b §§ PBL om lovfrihet för en- och tvåbostadshustillåtet tillåtet att utan bygglov uppföra fristående komplementbyggnader (friggebod, lekstuga, gäststuga, växthus, uthus, m.m.), om deras sammanlagda byggnadsarea inte överstiger 15 kvm. Tidigare begränsning till högst två uthus har upphört. Såsom tidigare får taknockshöjden inte överstiga 3.0 meter över markens medelnivå och uthus får inte placeras närmare gräns än 4.5 meter om inte grannar som berörs medger det.

I ditt fall förutsätts det att grannutlåtandet, grannhörandet, är ett fullständigt grannemedgivande. Med fullständigt grannemedgivande avses att samtliga lagfarna berörda sakägare, som samägande makar i grannfastigheten, skriftligen medger byggnationen och att det i efterhand är bevisbart vilka ritningar på växthuset som grannarna medgivit. Det är själva ritningarna som skall signeras av de samägande grannarna med datumangivelse. Tillse att dessa skriftliga medgivanden förvaras väl i dina fastighetshandlingar vid en eventuell försäljning av fastigheten. Du bör även försäkra dig om att grannarna innehar en kopia av samma medgivandehandlingar i sina fastighetshandlingar.

Det är även betydelsefullt att observera:

Kraven i lagen om egenskapskrav på byggnadsverk (BVL) i 2 och 3 kap. PBL gör att brandkrav i Boverkets byggregler (BBR) gäller alla byggnader över 10 kvm byggnadsarea. Även lovfria komplementbyggnader som uppförs mindre än 4 meter från eget bostadshus eller gräns mot granntomt ska således ha brandklass EI 30.

Anders
 
Precis som Anders L skrivit har vi gjort med grannutlåtandet, grannen har skrivit på ett papper där ritningen varit med. De har kopia.
Vi är medveten om precis vad som gäller för kvm, tak höjd osv, men jag blev lite osäker när det gäller inglasa ett uterum/ kontra bygga ett väggfast växthus i aluminiumprofil. Vi kommer att göra både och och har godkänt bygglov för inglasningen av uterummet. Det handlar alltså om att ända fasaden, då behövs bygglov ex inglasningen av uteplatsen, men i och med att vi bygger växthuset (muriel 3 från willabgarden) på den fristående carporten då har vi uttgått från att vi inte behöver bygglov. Har vi tänkt rätt?
 
Willab Garden har två växthustyper, Juliana och Euro-Serre. Du nämner en växthusmodell Muriel 3. I vilken av de två växthustyperna ingår den växthusmodellen?

Fristående växthus mindre än 15 kvm och höjd max 3.0 meter är komplementbyggnad vilket regleras i PBL. När växthuset uppförs väggfast kan det komma att bedömas som tillbyggnad på byggnad – carport som i sig är fristående – att utföras närmare än 4.5 meter från tomtgräns. Om detaljplanens bestämmelser anger minsta tillåtna avstånd till tomtgräns 4.5 meter är åtgärden en planavvikelse som medför bygglovplikt. Bygglov kan meddelas om avvikelsen bedöms vara mindre och uppfyller den gällande planens syfte samt att tillbyggnaden utförs enligt brandklass EI 30 i de fall den uppförs närmare än 4 meter från gräns mot granntomt.

Jag rekommenderar dig att presentera dina byggplaner och handlingarna med grannhörandet i ett personligt och kostnadsfritt besök hos den kommunala byggnadsnämnden.

Anders
 
Mural 3 hette det visst och ingår i euro serra,
Angående El30, är ett glasväxthus brännbart om det sitter fast på en carport som är helt i lättbetong? det borde ju kunna motstå eld i mer än 30 min...
 
Det var därför jag frågade om Muriel 3 från Willab Garden för att klargöra om glasen uppfyller brandklass EI 30. Jag tror att glasen inte är EI 30-klassade. Det skulle höja kostnaden för växthuset betydligt. Du ställs här inför ett avgörande för vilket din presentation hos byggnadsnämnden blir vägledande.

Du bör ta med i beräkningen att en utsago hos en byggnadshandläggare kan vara oriktig, det har förekommit i alltför många byggärenden. Det innebär att du måste försäkra dig om att du får korrekta svar som du kan lita på.

Föreställ dig scenariot att du får besked från en handläggare att "det där med EI 30 är inte så himla viktigt som det sägs och jag har hållt på i det här jobbet så oändligt många år". Då går du på en nit. Om grannen är bättre informerad kan denne senare överklaga att beslut fattats på oriktiga grunder och att byggnationen utgör en risk för fara.

Anders
 
Kan tilläggas att grannarna har fått godkännande av oss att bygga sitt garage 2,5 meter från vår carport. I detta granngodkännande har vi godkänt att de ligger 30 cm under vår marknivå, men nu i verkligheten är de 44 cm under vår marknivå...Kommunen krävde att de sänkte huset ytterliggare vid byggsamrådsmötet.
Nu har vi bra relation med vår granne, så jag tror inte att grannen är något problem
 
Goda relationer är en mycket värdefull tillgång. Men likväl bör du planera och utföra din byggnation efter faktiska regler och göra dig väl förtrogen med dessa regler och alla möjliga omständigheter kring ditt byggärende.

Anders
 
Detta kräver bygglov, eftersom den sitter fast i garagebyggnaden och därför räknas den inte som en friggebod, utan som en tillbyggnad utav befintligt garade. Ja, det krävs ett grannemedgivande oxå och detta kommer kommunen att begära in om inte du ordnar det själv via din granne.
 
Nej, växthuset sitter inte fast i garaget utan i en fristående carport, som står 3,5 m från grannen på ej prickad mark.
 
Jag misstänker att aedewall har rätt, om byggnaden sitter fast i ett garage eller en carport spelar nog ingen roll. Det är att den är ihopbyggd som räknas (tror jag).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.