Hej,
Jag har förstått det som att det ej krävs bygglov om altanen är max 1,2m hög och att man kan bygga 1,8m höga plank på altanen om de sticker ut max 3,6m. Samt ett tak på 15kvm. Vad gäller kring friggeboden, är det samma regler där?
 
S S1875 skrev:
Hej,
Jag har förstått det som att det ej krävs bygglov om altanen är max 1,2m hög och att man kan bygga 1,8m höga plank på altanen om de sticker ut max 3,6m. Samt ett tak på 15kvm. Vad gäller kring friggeboden, är det samma regler där?
Flera fel här...
Det är 1.8m höjd på golvet som gäller, ej 1.2m.
Bygglovsfria plank måste vara byggda från huvudbyggnaden, ej en friggebod eller dylikt.

Ett tips, läs artikeln som Byggahus skrev tidigare i veckan om vilka regler som gäller.
 
N
S S1875 skrev:
Hej,
Jag har förstått det som att det ej krävs bygglov om altanen är max 1,2m hög och att man kan bygga 1,8m höga plank på altanen om de sticker ut max 3,6m. Samt ett tak på 15kvm. Vad gäller kring friggeboden, är det samma regler där?
Hej
Du måste kontrollera i områdesbestämmelserna att det inte finns någon paragraf som förbjuder dig något du inte vet om.

Det gäller särskilda regler för plank samt vad som räknas som plank. Om ditt plank är tillräckligt genomskinligt kan det gå vägen när det egentligen inte är godkänt att bygga. En altan får byggas i anslutning till komplementbyggnader som uthus, garage mm. men inom 3.6 meter från bostadshuset. En friggebod får bara byggas om det finns ett bostadshus och altanen räknas från bostadshuset och 3.6 meter ut. Om du då ansluter till ett komplementbostadshus eller en friggebod så är det okej. Det får finnas ett plank som är upp till 1800 mm högt med altan och plank i hopräknat.

Har du följdfråga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.