Helvete förbannat. Trappen är nedmonterad och cirkelsågen ligger på hallgolvet, halva golvspånet är uppsågat i schackmönster då vi ska ta bort ingjutna reglar ur plattan. En bärande vägg står ovanpå golvreglarna som på bilden antyder. Direkt ovanför spikregeln är bärande väggen. Hade bara tänkt pallra upp med 45x120 på syllpapp och spika fast, håller nog högre hållfasthet än vad det gör nu. Men då googlade sambon, och kommunen vill ha in anmälan om arbete kring bärande väggar. Får man anta att det omfattar detta? Det gäller ju inte VÄGGEN, utan det väggen står på...

Kommunen går inte att få tag I förens måndag kl 10, och då är det säkert handläggningstid i x- antal dagar...

Vi vill inte hamna i kläm om man skulle behöva utnyttja hemförsäkringen för någon olycka i framtiden, och de "app app app... inga pengar till er, ni mosar omkring i bärande delar utan anmälan till kommun"...

Tankar? Bara att invänta startbesked ifrån kommun?
 
  • Nedmonterad trätrapp med synlig golvregel och betongplatta i en pågående renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ifrån kommunens hemsida. Kan man tolka det som att man inte rör den faktiska väggen? Bara underlaget?
 
  • Skärmdump från kommunens hemsida som diskuterar olika anmälningspliktiga åtgärder i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl rätt självklart att Du behöver göra en anmälan:
"Ändring av bärande väggar/balkar som påverkar konstruktion."
Du tänker ju ta bort de ingjutna reglarna som är en del av den bärande konstruktionen!
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Ett försäkringsbolag kommer inte trilskas så länge jobbet är fackmannamässigt utfört.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ett försäkringsbolag kommer inte trilskas så länge jobbet är fackmannamässigt utfört.
Du har helt rätt ringde folksam igår och de kunde också säga samma sak, att bygganmälan är mellan mig och kommun, de brydde sig inte ett skvatt.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
G GeorgeB skrev:
Det är väl rätt självklart att Du behöver göra en anmälan:
"Ändring av bärande väggar/balkar som påverkar konstruktion."
Du tänker ju ta bort de ingjutna reglarna som är en del av den bärande konstruktionen!
Så kan det nog vara. Hursomhelst så är det väl bara att anmäla det nu på måndag så står man med ryggen fri. Surt att behöva vänta.
 
S StorBagaren skrev:
Så kan det nog vara. Hursomhelst så är det väl bara att anmäla det nu på måndag så står man med ryggen fri. Surt att behöva vänta.
Njaaa. Om du anmäler, så kommer kommunen att vilja ha en kontrollplanen, ev. en del ritningar. När detta är godkänt så får du ett starttillstånd. Påbörjar du arbetet innan du fått startbesked, så blir det en rätt saftig byggsanktionsavgift.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Så här säger Plan och byggförordningen;
(punkt 3)
Skärmavbildning av Plan- och byggförordningens text om åtgärder som kräver anmälan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På Boverket finns mer info om anmälan;
https://www.boverket.se/sv/om-boverket/guider/guide-for-anmalan/

En anmälan ska handläggas av kommunen inom 4 v efter att handlingarna är är kompletta. Eftersom vi inte har alla uppgifter är det svårt att beräkna, men sanktionsavgiften för att påbörja en anmälningspliktig åtgärd innan beviljat startbesked kan ligga runt
5 000 kr.

Så mitt råd, förbered dig genom att skissa på ritningar helgen och kontakta kommunen på måndag får att få klara besked.

Lycka till med projektet! :)
 
Ska fixa med den där anmälan innan jag ger mig på att ta bort regeln under väggen. Har en del att pula med ändå, kan bygga upp regelverket runtom till golvet och dra ut lite extra slang till framtida larm samt eluttag tack för all input
 
  • Renoveringsprojekt med upptaget golv och synliga golvbjälkar i en korridor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Men är planen verkligen att ändra den bärande konstruktionen? Om det handlar om underhåll utan ändamål att ändra på den bärande konstruktionen så krävs ingen bygganmälan.

Att byta ut en tryckad regel som är ingjuten mot en motsvarande regel som ligger ovanpå plattan är t ex inte en ändring av konstruktionen. Det är underhåll.
 
  • Gilla
hempularen och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MetteKson skrev:
En anmälan ska handläggas av kommunen inom 4 v efter att handlingarna är är kompletta. Eftersom vi inte har alla uppgifter är det svårt att beräkna, men sanktionsavgiften för att påbörja en anmälningspliktig åtgärd innan beviljat startbesked kan ligga runt
5 000 kr.
Min kommuns bygglovsavdelning har helt havererat under pandemin och lyckas inte hålla några tidsramar just nu. Med tanke på att midsommar och semestern ligger för dörren ska nog inte TS räkna med att en bygganmälan ges startbesked förrän någon gång i höst. Gissar jag. (Eller så är det bara min kommun som är särskilt dåligt förvaltad.)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men är planen verkligen att ändra den bärande konstruktionen? Om det handlar om underhåll utan ändamål att ändra på den bärande konstruktionen så krävs ingen bygganmälan.

Att byta ut en tryckad regel som är ingjuten mot en motsvarande regel som ligger ovanpå plattan är t ex inte en ändring av konstruktionen. Det är underhåll.
Tänker lite i samma banor, men då är jag också väldigt partisk i att jag inte alls har lust att vänta flera veckor på besked. :rofl:
 
Det löser sig nog utan att jag behöver bråka med varesig bärande konstruktion eller kommun. Vi går i banorna om att återanvända reglarna som sitter. De är i riktigt bra skick, så det finns ingen strukturell anledning till att byta. Reglarna är ju redan avvägda och klara, allt sitter stumt som satan. Vi reglar upp på traditionellt vis med trä och kil med syllpapp under, lär inte vara så tidskrävande att banka dit nu när reglarna redan sitter där dom ska. Efter våra nya sitter på plats så kapar vi bort de gamla, samt rycker bort spikreglarna. Troligen så är det mössen som fått reglarna att lukta då det blivit fuktiga av allt kiss, och börjat metylera pentaklorfenolen. Plattan förvånade oss positivt, SNUSTORR! Det 52år gamla sågspånet som låg i stora klumpar mot plattan kändes som om det blivit sågat igår. Trevligt!

Jäkla konstigt det här, vi skulle BARA måla om hallen, och nu står vi här... haha. När vi skulle börja måla så tänkte vi att det blir ju bra svårt med trappen på plats, så vi tar väl tillfället i akt och slipar ner och renoverar den samtidigt. När trappen väl var riven så hamnade vi då i banorna att vafan, nu är det ju bara spån och isolering mellan oss och önskan att få bort spikreglarna... Livsfarligt det här med att måla om, kan bli hur dyrt som helst tydligen.
 
  • Renoverad hall med upptagen golvplattor och träreglar, verktyg syns och en dammsugare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med en synlig regel, sågspån och gamla spikreglar på ett betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närgränsad bild av reglar och syllar i en husgrund med spår av möss och gammalt sågspån på en betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.