Hej!
Jag fick mitt bygglov i Maj månad år 2004
Bygget tänkte jag börja med på våren 2005
Bygget ska bli en nybyggd villa på 140 kvadrat
Jag har inte varit på något byggsamråd det är tänkt att mötet ska ha hållas till våren tillsamans med en KA.

Men nu läser jag om den nya lagen med byggfelsförsäkring. Komer komunen att kräva att jag har
en sådan?
Jag ska bygga allt själv.
Mvh
Benny
 
Är bygglovet beviljat senast 31 December så klarar du dig. Jag frågade kommunens tjänsteman när vi var på vårt byggsamråd för några veckor sedan.
 
Ok!
Hoppas bara att dom tolkar "lagen" på samma sätt här i skåne
Tack för svaret!
Mvh
Benny
 
Hej

Vad för försäkring kan den som bygger själv teckan??
Och vad gäller de??

Sist jag kollade kunde inte "självbyggare" teckan några försäkringar.

Said
 
När jag läste denna länk
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Forsakringar;action=display;num=1102372670
Så fick jag uppfattningen att man var tvungen att ta en byggfelsförsäkring,
Det verkar som komunen kontrollerar att man har en försäkring har man ingen så skulle man inte få sätta igång att bygga.
Själva försäkringen gäller inte om man bygger själv.
Men kravet att man ska en försäkring verkar gälla ändå
Jag vet inte vad som gäller jag har bara läst det i tråden
Mvh
Benny
 
Said skrev:
Sist jag kollade kunde inte "självbyggare" teckan några försäkringar.
En byggfelsförsäkring kan du teckna som självbyggare. I.a.f. enligt GAR-BO:s hemsida (och det är även den uppgift jag fick när jag ringde GAR-BO).

http://www.gar-bo.se/egenbyggare.html
 
C. Besiktning Entreprenadslutbesiktning skall utföras av besiktningsman som utses av GAR-BO.
Besiktningsman för övriga besiktningar enligt ABS 95 skall godkännas av GAR-BO.

4.2 Vad försäkringen inte gäller för
4.2.1 Fel och/eller skada, som upptäckts eller bort upptäckas under produktionstiden eller vid godkänd slutbesiktning eller otillräckligt åtgärdande därav.


Betyder inte detta att om besiktningsmannen som ägs av GARBO missar något fel/skada när han gör slutbesiktningen så gäller inte försäkringen ???


 
Hej igen

När jag startade mitt bygge i våras hade de inte denna försäkring.

Såg att det stog:
"En byggfelsförsäkring omfattar aldrig skador som uppstår i arbeten Du gjort själv."

Frågan är vad den gäller då??

Said
 
Svar till DragonLady:
Byggfelsförsäkringen gäller för fel som framträder efter slutbesiktningen och således inte noterats i slutbesiktningsprotokollet.
För fel som framträtt under entreprenadtiden eller noterats i slutbesiktningsprotokollet och inte åtgärdas p.g.a. att entreprenören gått i konkurs kan färdigställandeförsäkringen tas i anspråk. För färdigställandeförsäkringen enligt reglerna fr.o.m. 2005 gäller att denna kan tas i anspråk även om entreprenören inte gått i kk men inte åtgärdat felen inom tillräcklig tid. Fr.o.m. denna tidpunkt täcker dock färdigställandeförsäkringen endast 10 % av försäkringsbeloppet.

Svar till Said:
Vad gäller reglerna fr.o.m. nyår gäller att färdigställandeförsäkring inte behöver föreligga för eget arbete.
Vad avser byggfelsförsäkring för eget arbete är den nya lagstiftningen oklar. Dels står det i lagen att byggfelsförsäkring skall finnas även för eget arbete och dels står det att försäkringen inte täcker det egna arbetet.
Gar-Bo kan inte med säkerhet redogöra för vad som gäller. En aning rörigt med andra ord....

Vi får väl avvakta besked om någon kan lämna försäkring eller om byggnadsnämnden eventuellt får möjlighet att lämna dispenser för kravet på försäkring för det egna arbetet.
 
En "rolig" aspekt med denna regel är att det kommer att leda till att fler anlitar svart arbetskraft och anger att de bygger själva.
De som inte gör detta kommer att tvingas bygga ännu dyrare. De entreprenörer som är godkända av Gar-bo kommer att fortsätta hålla sitt arvode högt. Krångligt, dyrt och dåligt. Made in Sweden liksom. ;)

mvh
David
 
4.2 Vad försäkringen inte gäller för
4.2.1 Fel och/eller skada, som upptäckts eller bort upptäckas under produktionstiden eller vid godkänd slutbesiktning eller otillräckligt åtgärdande därav.


Jag får detta till att om inte besiktningsmannen upptäckt ett fel som han borde upptäckt, så gäller inte försäkringen...?
 
jag har mitt bygglov daterat 2005-12-21 men enl. min byggnadsinsp. är det inte bygglovet som styr vilket lagrum som styr. Det är igångsättningstillståndet och för min del är det det som upprättas vid byggsamrådet. Har tid hos kommunen den 26 Jan och då faller jag innom den nya lagen. Eftersom jag är självbyggare så har jag ett problem!!!! Hur få fram en byggfelsförsäkring??? Vet ej! :-[
 
Räknas inte tomtarbeten in i igångsättandet?
Iså fall så har du väl kapat något träd eller skottat något tag med spaden på tomten innan den 31/12 2004?

 
De nya försäkringsreglerna gäller för ärenden där bygganmälan lämnats in till byggnadsnämnden efter årsskiftet. Inga ev. arbeten på tomten som inte kräver bygganmälan och bygglov räknas.

Vad sedan gäller kraven på försäkring så erfordras inte färdigställandeförsäkring/-garanti på det egna arbetet.
Dock erfordras enligt lagtexten byggfelsförsäkring även för eget arbete och det är detta som det nu diskuteras kring eftersom det också står i lagen att en byggfelsförsäkring inte gäller för eget arbete. Hur detta kommer att tolkas och vilken produkt försäkringsbolagen kommer att kunna tillhandahålla för detta är tydligen f.n. oklart.
 
Ok, i mitt fall så är det byggfelsförsäkring som gäller eftersom jag gjorde min bygganmälan i år. Men vad jag inte förstår är hur det praktiskt ska gå till för självbyggare där ett antal entreprenörer, mestadels små blir inblandade? Ska varje entreprenör komma med sin egen byggfelsförsäkring även om han bara monterar en kran tex? Låter inte speciellt genomförbart! ???
Eftersom detta i mitt fall måste lösas ganska snabbt så står mig just nu slätt! Min bygginsp. vill bara ha ngt i sin pärm? Annars inget bygglov!
S/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.