Hej!
Vi ska bygga till huset och kommer flytta vår entré. Det betyder att ytterdörren kommer att hamna ca 3.5 meter från vår friggebod (14 kvm). Jag blir inte riktigt klok på brandskyddsreglerna gällande detta. Någon som har koll och vet om vår nya ytterdörr måste vara brandklassad pga närheten till vår friggebod? Utbudet av brandklassade fina ytterdörrar är ju inte gigantiskt precis...
 
T
E Elin80 skrev:
Hej!
Vi ska bygga till huset och kommer flytta vår entré. Det betyder att ytterdörren kommer att hamna ca 3.5 meter från vår friggebod (14 kvm). Jag blir inte riktigt klok på brandskyddsreglerna gällande detta. Någon som har koll och vet om vår nya ytterdörr måste vara brandklassad pga närheten till vår friggebod? Utbudet av brandklassade fina ytterdörrar är ju inte gigantiskt precis...
Vi fick detta som en anmärkning, att brandklassning IE30 ej var uppfyllt. Så till 99% är svaret att du behöver detta.

Ring till bygglovsavdelningen i din stad och prata med en inspektör. Dom skall kunna svara på detta.
 
  • Älska
jotttosson
  • Laddar…
Fast, det beror väl på vilken brandklass friggeboden har åt det hållet? kanske är enklare och billigare att fixa branskydd på friggeboden.
 
T
H hempularen skrev:
Fast, det beror väl på vilken brandklass friggeboden har åt det hållet? kanske är enklare och billigare att fixa branskydd på friggeboden.
Någon av dörrarna lär ju vara klassade enligt IE30, kan inte bli så mycket billigare. Om man inte redan har en sådan dörr som ligger.
 
Ja, jag var rädd för att det skulle krävas brandklassad dörr. Dock stod det någonstans att friggebod under 15 kvm var undantaget brandskyddsregler men antar att det bara betyder att DEN inte måste brandskyddas.
Tips på var jag kan hitta en vacker dörr som är brandklassad? Hittar bara sjukt tråkiga..
 
T
E Elin80 skrev:
Ja, jag var rädd för att det skulle krävas brandklassad dörr. Dock stod det någonstans att friggebod under 15 kvm var undantaget brandskyddsregler men antar att det bara betyder att DEN inte måste brandskyddas.
Tips på var jag kan hitta en vacker dörr som är brandklassad? Hittar bara sjukt tråkiga..
Detta är taget från Boverket.

”En friggebod, det vill säga en komplementbyggnad på maximalt 15 kvadratmeter som placeras i anslutning till ett småhus, behöver inte uppfylla reglerna som finns i BBR 5:61. Däremot gäller fortfarande övriga regler i BBR. En friggebod kräver varken bygglov eller anmälan. Däremot krävs tillstånd av grannen om friggeboden ska placeras närmre tomtgräns än 4,5 meter.”

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...egler/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/

Mitt råd är att fråga din kommun, så du inte monterar en brand klassad dörr om du inte måste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.